Gå til innhold

Skattefradrag ved kroniskesykdommer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Hvem vet alt

Det er skattefradrag for ekstra utgifter ved kronisk sykdom og du må regne ut disse selv.

Mulig jeg har formulert meg litt feil her men jeg vet at man får et ekstre fradrag v.f.

migrene (må sende med lege bekreftelse) noe som utgjør ca +9000,- men det har ikke noe å gjøre med utgiftene vedr frikorte ol å gjøre. Tror det har noe med foringelse av livskvalitet å gjøre.

Mulig jeg har formulert meg litt feil her men jeg vet at man får et ekstre fradrag v.f.

migrene (må sende med lege bekreftelse) noe som utgjør ca +9000,- men det har ikke noe å gjøre med utgiftene vedr frikorte ol å gjøre. Tror det har noe med foringelse av livskvalitet å gjøre.

Tidligere fikk man grunnstønad for slike ting, men det er kanskje ikke det du mener. Nå må man dokumentere ekstrautgiftene ved søknad om grunnstønad. Dersom man fikk grunnstønad pga sykdom så fikk man særfrag pga sykdom på ca 9000 kr.

Det gis særfradrag ved uførhet, men det betinger at man mottar trygd.

Ellers er det som Dorthe sier, at det gis særfradrag for store sykdomsutgifter knyttet som følge av kronisk sykdom. Disse må kunne dokumenteres eller sannsynliggjøres, og beløpet må utgjøre mer enn kr 9000,- pr år. Man får fradrag for faktiske kostnader.

Ingen sykdommer gir automatisk dette fradraget, men skatteetaten vet at enkelte sykdommer erfaringsmessig gir store kostnader. Tidligere fikk f.eks. diabetikere automatisk dette fradraget, og fortsatt stilles det mindre strenge krav til dokumentasjon for visse sykdommer enn andre, men i prinsippet gjelder det for alle at kostnader skal kunne dokumenteres.

Du kan lese mer om dette f.eks. i likningsabc: http://www.skatteetaten.no/Templates/Handbok.aspx?id=52618&epslanguage=NO&mainchapter=53361

Gjest Hvem vet alt

Tidligere fikk man grunnstønad for slike ting, men det er kanskje ikke det du mener. Nå må man dokumentere ekstrautgiftene ved søknad om grunnstønad. Dersom man fikk grunnstønad pga sykdom så fikk man særfrag pga sykdom på ca 9000 kr.

Takker for info da skal jeg videreformidle dem. :0)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...