Gå til innhold

Gravid for første gang

Anbefalte innlegg

Gjest 0sis0

Jeg har nettopp testet positivt på graviditetstest. Har ringt fastlegen og fått time, men ikke før om tre uker.. (8. august). Det som bekymrer meg litt er en artikkel jeg leste på Kvinne24- der står det at "Nattjobbing øker faren for abort". Jeg jobber sporadiske nattevakter i en bolig for trafikkskadde, og har endel netter nå fremover. Jeg aner ikke hvor langt jeg er på vei, og er derfor veldig bekymret for spontanabort. Er du kjent med dette? Bør jeg la vær å ta disse nattevaktene,- hvertfall før jeg har vært hos legen? Håper på raskt svar, siden jeg skal på nattevakt allerede i natt..! Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280900-gravid-for-f%C3%B8rste-gang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det er vanlig med første sjekk hos fastlegen omkring uke 11-12; dvs så mye som 6-8 uker etter positiv gravitest. De abortene som skjer i uke 8 og 12 vil være uavhengig av stress; de SKAL skje fordi det er noe galt med fosteret. Og det skjer i hele 5-10%. Noen nattevakter nå skulle ikke skade. Den statistikken du har lest er gjort ut fra et stort materiale, der men ser en liten tendens til økt abort-risiko ved turnus/nattevakter. Og da er det oftest snakk om senere aborter.

Gjest todo bien

Jeg har vært gravid tre ganger, og har altså tre barn.

Noe av det verste med å være gravid i Norge, er det ufattelige hysteriet rundt alt man bør gjøre, alt som er farlig, alt en ikke skal gjøre, - you name it.

Så, når du får barn, begynner alt hysteriet rundt hva man som ammende skal gjøre, ikke gjøre, spise, drikke etc.for ikke å snakke om hva man skal gjøre og ikke gjøre med babyen.

Kvinner har født barn i titusener av år, med de genene vi har i dag. De har bært fram barn, ammet barn og tatt omsorg for dem videre.

Alt dette fokuset på gravide er sykt. En har nok med det en selv tenker på og er redd for, i stedet for at samfunnet og media beroliger, kjører de en linje som skaper angst.

Når du har blitt gravid,gå på apoteket og kjøp folatsyre-tabl. Det er viktig for fosteret. Ellers husk at majoriteten av kvinnelige gravide nattarbeidere beholder barnet. Denne forskingsrapporten om gravide og nattarbeid var typisk slike overdrevne angstskapere som media må krisemaksimere. Særlig Aftenposten er flinke til slikt. Media "glemmer" å skrive, at de aller, aller fleste som er gravide og går nattevakter beholder barnet!

Kos deg, og ta deg en tur på biblioteket og lån ei stor bok, rik på tekst og bilder, om graviditet.Nyt det. Vi kan aldri unngå alle ulykker, det blir til slutt ingenting man kan gjøre for å ikke bli syk etc. Men det meste går som oftest bra. Kos deg og husk at sjansen er aller størst for at alt vil gå bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...