undrerinnen Skrevet 25. mai 2001 Del Skrevet 25. mai 2001 i alle fall er min lille datter mest sannsynlig i live fordi jeg -takk og pris- hadde mer enn en jordmor.. Jeg gikk til fire jordmødre.. Gang på gang prøvde jeg å fortelle dem at jeg visste at noe hva galt. Men siden jeg ikke kunne gi noen annen grunn enn at jeg følte det på meg, ble det ikke respektert.. Litt før jul derimot hørte plutselig en av jordmødrene at hjerterytmen til barnet svingte unormalt, ofte var det helt nede i 60 slag.. Tross i dette måtte jeg vente 3 dager før jeg ble sendt med ambulansefly til sykehuset. Jeg ble sjekket alle tre dagene av tre forskjellige jordmødre, og forskjellen på forklaringene deres var skremmende.. En jordmor sa at den andre jordmoren overdrev så mye, og at alt virket heeelt fint(!!) 2. jordmoren mente at dette burde følges med, men at jeg ikke trengte å sendes på sykehus.. men gudskjelov.. den tredje jordmoren sendte meg med en gang hun hadde tatt CTG på meg...Og da kunne legen fortelle at det bare var snakk om dager igjen for den lille.. Keisersnittet ble tatt etter få timer.. Men så ett spm til jordmødrene: Hvorfor er det så vanskelig å få tatt mer enn EN ultralydundersøkelse? Det spurte jeg mange ganger om på slutten av svangerskapet, og hadde jeg fått tatt det, ville det kanskje blitt oppdaget tidligere, og kanskje lillingen hadde sluppet å bli født med kun skinn rundt bena?! Og hva er egentlig forkalkning i morkaken? Er det begynnende morkakeløsning? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28105-fast-jordmor-ikke-alltid-det-beste/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 27. mai 2001 Del Skrevet 27. mai 2001 Jag kan bara beklaga att du fick denna upplevelse med så olika syn av dessa jordmödrar. Jag vet för lite för att kunna utala mig om dessa jordmödrars arbetssätt och syn på saken. Varför ett extra ultraljud inte kunde gjöras kan jag därför heller inte svara dig på. Jag tror att det är en mycket variernade syn på detta med att gjöra ultraljud. Många anser dock att man måste ha en god grunn till att gjöra denna undersökning och att detta skall vara väl gjenomtänkt. Moderkakan har en livslängd på ca 9 månader och är sedan gammal och förbrukad. Man kan därför ofta se att den är förkalkad när den har "gjort sitt" och då speciellt mera när man går över termin länge. Dessa "vanliga" små förkalkningarna ställer sällan till några problem, men det kan de gjöra om detta skjer allt för tidigt. Tillförseln av blod blir då sämre och barnet kan därför få komplikationer med bla tillväxten. Varför en del kvinnor får dessa i förtid förkalkade moderkakor, kan bero på många saker. Rökning eller högt blodtryck, kan vara några av anledningarna. Förkalkningar i moderkakan är alltså inte detsamma som moderkaksavlossning. Lycka till vidare! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28105-fast-jordmor-ikke-alltid-det-beste/#findComment-114278 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.