Gjest petriulf Skrevet 25. mai 2001 Del Skrevet 25. mai 2001 Hei! Jeg leste svaret du ga vedrørende borderline eller m/d tidligere i dag, og har i den forbindelse to spørsmål. For 12 år siden ble jeg diagnostisert med bilpolar lidelse og har siden den gang stått fast på litium mm + AD (cipramil). Før jeg begynte med litium hadde jeg langvarige svingninger av den typen som beskrives som typiske for biplar lidelse. Etter jeg begynte med litium har jeg ikke hatt noen langvarige dype depresjoner (som vel var det største probelemet mitt før), ei heller manier. Søvnproblemene mine har imidlertid ikke forsvunnet tiltross for bedring på andre fronter og dette førte til at jeg i samråd med psykiater valgte å uføretrygde meg, da stor søvnmangel ble for stort stressmoment når jeg skulle på jobb hver dag (samt at arbeidsgiver ikke ønsket å ha noen ansatt med en alvorlig psykiatrisk diagnose...) Jeg har også noen anfall årlig med panikkangst. Det probelemt som imidlertid har vedvart, er at jeg raskt kan bli svært nedstemt , noen ganger kombinert med mye angst , og disse "anfallene" kan vare alt fra noen timer til noen dager. Av og til blir jeg svært suicidal i forbindelse med disse "anfallene" , og noen ganger blir jeg også såpass fjern at jeg får store problemer med å oppfatte det som skjer rundt meg, og jeg oppfattes av andre som ganske "stum" og fullstendig utilgjengelig. Noen få ganger har jeg også blitt psykotisk, men også det har gått over i løpet av noen dager. Slike mer alvorlige episoder kan jeg ha f.eks. 3-8 ganger i året (av noen dagers varighet hver gang) og i tillegg har jeg noen ganger i måneden episoder med nedstemthet som varer noen timer. Rett før jeg blir nedstemt blir jeg ofte noe hyper, og da også innimellom noe ukritisk. Psykiateren som opprinnelig diagnostiserte meg, så dette som en del av den bipolare lidelsen, evt. som en slags "melankolsk legning" /depressiv tendens i tillegg. Ved en senere anledning hevdet en psykolog at dette var uttrykk for at jeg i tillegg hadde emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, og begrunnet dette med at stemningsskiftene var så raske. Når jeg leser gjennom diagnosekriteriene for emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, er det imidlertid kun punktet "ustabilt følelsesliv som følge av markert stemningsreaktivitet (f.eks. intens, episodisk nedstemthet, irritabilitet eller angst som vanligvis varer noen få timer og bare sjelden noe mer enn noen få dager)" som passer. Jeg kjenner meg ikke igjen i noen av de andre kriteriene. Siden det er mange år siden jeg har hatt kontakt med psykiater eller psykolog, ville jeg satt pris på en kommentar til hvorvidt du anser det som rimelig å se min "ustabilitet" som en del av min bipolare lidelse, eller hvordan du evt. vil forklare den. Mitt andre spørsmål går på dosering av cipramil. Jeg bruker 60 mg, men synes jeg har noe mindre effekt av det enn jeg hadde av 60 mg Seroxat som jeg gikk på tidligere. Måtte bytte fra seroxat til cipramil i forbindelse med behandling for en DVT for noen år siden. Er det noen ide å øke cipramildosen, evt. bytte tilbake til Seroxat igjen? På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28106-nhd-bipolar-lidelse-og-raske-svingninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. mai 2001 Del Skrevet 25. mai 2001 1. Jeg betviler sterkt at du har en ustabil pf/borderline. Jeg tror dette er din bipolare lidelse, men at den nå har gått over i en form som kalles rapid cycling. 2. Det er min og mange erfarne psykiateres erfaring at Seroxat er noe mer potent (sterkere mg for mg) enn Cipramil. Det er derfor rimelig at da du skiftet til like mange mg Cipramil fikk en noe svakere effekt. Tidligere trodde en at Seroxat ikke kunne brukes ved DVT pga. interaksjonen med Marevan. Dette er nå avkreftet, slik at det er opp til deg og legen din fritt å velge om du skal bruke Cipramil eller Seroxat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28106-nhd-bipolar-lidelse-og-raske-svingninger/#findComment-113944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.