Gå til innhold

MR resultater og følelsen av å ikke bli tatt på alvor.

Anbefalte innlegg

Gjest Redken

Hei. Jeg var på MR i oktober i fjor, og dette ble resultatet: "De tre nederste skivene har vanninnhold som tegn på degenerasjon og er litt lave. I L3/L4-nivået foreligger en focal skivebukning i midtlinjen med nærkontakt med begge L4-røtter. I L4/L5-nivå er det et høyresidig paramediant prolaps som ligger an mot høyre L5-rot. I L5/S1-nivå er det et venstresidig paramediant prolaps i og nedenfor skivenivået. Prolapset kan være sekvestrert, og det gir kompresjon av venstre S1-rot." Jeg nådde ikke særlig fram hos hverken fastlegen eller legene på sykehuset. Jeg hadde blant annet nedsatt følelse og styrke i venstre bein, og problemer med vannlatning. Men det var ikke nok 'red flags' til at operasjon ble vurdert. Ble sendt hjem med smertestillende og sykemelding. Nå har det gått snart 9 mnd siden dette oppsto, og jeg har fremdeles problemer med ryggen. Jeg kan ikke sitte/stå/gå/ligge spesielt lenge av gangen før det blir vondt. Og jeg har fremdeles nedsatt følelse/styrke i venstre bein, spesielt ved aktivitet. Jeg har prøvd selv så godt jeg kan å trene og gå turer i skogen, men nå er jeg sliten av å ha vondt hver dag. Syns du at dette er grunnlag for en operasjon? Jeg har lest at man kan få permanente nerveskader hvis man går slik for lenge. Jeg føler jeg ikke ble tatt alvorlig på sykehuset, at dette ville gå over av seg selv. Men nå har det snart gått et år. Jeg er ei jente på 25 år (24 når dette skjedde). Mvh Redken

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes du kan kontakte fastlegen din for å få en ny henvisning til ortoped. De har nok vurdert riktig i utgangspunktet om at man skulle avvente operasjon; det er stor andel av yngre med prolapser som blir spontant bedre, eller på litt sikt med riktig trening. Nå har du imidlertid gått svært lenge med smerter, og da synes jeg du skal vurderes påny.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...