Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om det er vits å gå til GU hvert år?

Jeg og kjæresten har vært seksuelt aktive i ca. 2 1/2 år nå.

Ingen av oss har hatt andre partnere, så clamydia kan trygt utelukkes. Celleprøve trenger man vel ikke å ta før man er 25 år?

Er det da noen vits å gå til GU? Og isåfall hvert år?

Legen min tar celleprøve av meg selv om jeg er bare 19 år.

Dette betaler jeg selvfølgelig for...er dette vits når jeg er under 25 år?

Forrige gang sa jeg at det ikke var vits å clamydiatest fordi jeg umulig kunne ha det, og da ble legen min nesten litt sur, og mente jeg aldri kunne være sikker.

Jeg kan da være sikker når hverken jeg eller kjæresten har hatt noen andre?

Antydet hun at jeg var naiv i forhold til at kjæresten min kunne ha vært utro?

Jeg VET at han ikke er det...

Så: hva er da vitsen med GU?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28131-gu-er-det-noen-vits/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir verre jo senere man begynner, så det er like greit å trene seg opp så tidlig som mulig.

Joda, greit nok det, men jeg har vært på GU 3 ganger på 3 år, er ikke dette litt overdrevet når sjansene for clamydia ikke er tilstede og jeg er for ung til å trenge å ta celleprøve?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28131-gu-er-det-noen-vits/#findComment-114038
Del på andre sider

Joda, greit nok det, men jeg har vært på GU 3 ganger på 3 år, er ikke dette litt overdrevet når sjansene for clamydia ikke er tilstede og jeg er for ung til å trenge å ta celleprøve?

GU er bare nødvendig hvert 3. år, såfremt det ikke er spesielle problemer eller du har mistanke om noe galt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28131-gu-er-det-noen-vits/#findComment-114045
Del på andre sider

GU er bare nødvendig hvert 3. år, såfremt det ikke er spesielle problemer eller du har mistanke om noe galt.

Riktig som Amos73 sier, ikke noedvendig mer enn hvert tredje aar. Dette synes jeg legene burde bli flinkere til aa informere om! Alle sier forskjellig. Jeg ogsaa gikk til undersoekelse 2 aar paa rad, og ble bedt om aa komme tilbake aaret etter. Saa leste jeg informasjon forskjellige steder om at det ikke var noedvendig mer enn hvert tredje aar (hvis ikke noe foeles galt, da, eller hvis man bytter partner ofte), og neste gang jeg gikk til legen for aa faa p-piller sa jeg at jeg bare skulle ha en resept, og det var helt greit. Syns virkelig at man burde faa mer informasjon om saant, og alt som har med legene og undersoekelsene aa gjoere. Man maa jo finne ut alt selv, det virker som legene forventer at man vet alt paa forhaand!

Noen andre som foeler det saann?

M.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28131-gu-er-det-noen-vits/#findComment-114053
Del på andre sider

Riktig som Amos73 sier, ikke noedvendig mer enn hvert tredje aar. Dette synes jeg legene burde bli flinkere til aa informere om! Alle sier forskjellig. Jeg ogsaa gikk til undersoekelse 2 aar paa rad, og ble bedt om aa komme tilbake aaret etter. Saa leste jeg informasjon forskjellige steder om at det ikke var noedvendig mer enn hvert tredje aar (hvis ikke noe foeles galt, da, eller hvis man bytter partner ofte), og neste gang jeg gikk til legen for aa faa p-piller sa jeg at jeg bare skulle ha en resept, og det var helt greit. Syns virkelig at man burde faa mer informasjon om saant, og alt som har med legene og undersoekelsene aa gjoere. Man maa jo finne ut alt selv, det virker som legene forventer at man vet alt paa forhaand!

M.

Legen min sa jeg måtte hvert år på grunn av clamydia...

Men jeg har jo fast partner...

Men må man hvert 3. år hvis man er under 25?

Har lest at celleprøve bare trengs hvis man er over 25 år, og det er ikke jeg..?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28131-gu-er-det-noen-vits/#findComment-114095
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eliza Jane

"for ung til å ta celleprøve" er vel gnske relativt. Ja de anbefaler at du tar det fra du er 25, men om du begynenr tidligere så er du jo bare på den sikre siden. Jeg går til GU hvert år, og jeg begynte da jeg var 19. Synes det er greit å vite at alt er i orden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28131-gu-er-det-noen-vits/#findComment-114159
Del på andre sider

Gjest melora

M.

Det lønner seg veldig å vite veldig mye før man går til legen.. Er min erfaring. De skjønner visst ikke at ikke alle er glade i slike undersøkelser, de skal helst ha deg i stolen minimum 1 gang i året. Liten vits når man er 23 og samboer spør du meg... Men jeg tok det opp med legen.. Som ble litt flau..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28131-gu-er-det-noen-vits/#findComment-114207
Del på andre sider

Gjest Alanis

Legen min sa jeg måtte hvert år på grunn av clamydia...

Men jeg har jo fast partner...

Men må man hvert 3. år hvis man er under 25?

Har lest at celleprøve bare trengs hvis man er over 25 år, og det er ikke jeg..?

Legen min sa til meg at hun rutinemessig tok Chlamydia-prøve av ALLE. Hun har ingen mulighet til å sile ut hvem som er troendes til å ha en utro partner og hvem som ikke er der. Selv om man ønsker å tro at man har en trofast partner (og de fleste har jo det, heldigvis), så finnes det en og annen utro jævel også... Og chlamydia er ikke å spøke med, det kan jo medføre sterilitet hvis det ikke oppdages. Så jeg synes det er betryggende. Klart det er ubehagelig, men det er snakk om et par minutter hvert år...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28131-gu-er-det-noen-vits/#findComment-114208
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes den anbefalte grensen for celleprøve på 25 er for høy, mange kvinner (de tidlig seksuelt aktive, de med mange partnere og de som røyker) er spesielt utsatt og burde ta prøve tidligere. Det er du som bestemmer om du vil ha tatt chlamydiaprøven!

GYNEKOLOGISK UNDERSØKELSE

Grunnen til å utføre gynekologisk undersøkelse hos unge kvinner er først og fremst for å avsløre chlamydia. Det er først aktuelt når man har begynt å ha samleie. Celleprøve fra livmorhalsen tar man fra 25 års alderen hvert 3.år. Ellers foretas undersøkelse ved unormale forhold som utflod eller uregelmessige blødninger eller smerter.

Ved undersøkelsen må kvinnen ligge på en undersøkelsesbenk med benene fra hverandre så legen kan undersøke. Det føles ofte ubehagelig for kvinnen å ligge slik med underlivet blottet. Husk, at for legen er det en vanlig 'arbeidssituasjon'. Det føres et slankt instrument (et spekel) inn i skjeden og legen ser på livmorhalsen og tar evt., prøver. Så fører legen inn to fingre i skjeden og legger den andre hånden på magen og undersøker på denne måte livmoren og eggstokkene. Eggstokkene kan være litt ømme, ellers er undersøkelsen normalt ikke smertefull. Tidligere undersøkte leger rutinemessig med en finger også i endetarmen, men det er bare nødvendig i helt spesielle situasjoner, det gjøres ikke som rutine.

Det kan være vanskelig å undersøke en kvinne som ikke har hatt samleie, og man får som regel veldig lite ut av en slik undersøkelse. Er det for å få p-piller, synes jeg at det er helt unødvendig.

Har hun symptomer er det noe annet, da kan man meget forsiktig undersøke, f.eks. med en finger i skjeden og en i endetarmen.

Det betyr ikke noe om kvinnen har blødning, med mindre hun skal ha tatt en celleprøve.

Ultralyd brukes stort sett kun av spesialister i gynekologi som et supplement til undersøkelsen, spesielt hvis legen finner noe unormalt eller er i tvil om sitt funn. 'Rutinemessig' bruk av ultralyd har liten hensikt.

Kvinnen har rett til å ha en tredje person med ved undersøkelsen, f.eks. partner eller venninne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28131-gu-er-det-noen-vits/#findComment-114575
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...