Maaja Skrevet 26. mai 2001 Del Skrevet 26. mai 2001 Hei! Hadde vaert helt topp om du tok deg tid til aa svare paa dette! Du svarte dette paa spoersmaalet om man kan avkorte sylusen av p-piller og dermed framskynde menstruasjon: Svar: Vi har ikke stor erfaring med å avkorte syklus, men teoretisk bør det kunne gå og man kan bevare sikkerheten. Jeg vil anbefale å korte ned på den pillefri periode til f.eks. 5 dager. (De siste tabletter på brettet kan siden brukes til å forlenge med!) Det jeg lurer paa i den forbindelse er: Hvorfor er det da saa viktig aa ikke vente mer enn 36 timer med aa ta neste pille? For, saa vidt jeg ser, i forhold til ditt svar, saa kan man godt vente en dag eller to mellom to (eller tre) piller?? Eller maa man da begynne paa et nytt brett....?? Jeg er litt forvirra her, men er litt redd for aa proeve dette, da jeg er usikker paa hvor sikkert det er. Vil gjerne vaere sikker paa aa ikke bli gravid! En annen ting: Hvis man bruker p-sproeyta. Maa man da gaa til legen 4 ganger i aaret, og betale legen for alle de fire legetimene for aa faa sproeyter, eller kan man faa resept for ett aar, som for piller, og sette sproeyta selv?? Syns det maa bli fryktelig dyrt aa betale legen bare for aa faa satt en sproeyte! Hva koster forresten en sproeyte? Er utrolig takknemlig for svar paa dette! Takk, takk, tusen takk!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28139-om-framskynding-av-mens/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. mai 2001 Del Skrevet 28. mai 2001 Ja, det er faktisk litt ulogisk, men det er for å gjøre det sikkert og enkelt når man gir råd til kvinner. Tidlig på brettet vil man lettere starte en eggløsning ved forglemmelse enn senere på brettet. Derfor er det 'farligere' i den delen av syklus enn sent hvor pillen har virket over lengre tid og systemet derfor fungerer noe tregere. Det er jo en uke uten piller hvor det også en beskyttelse fordi denne uken kommer sent i forløpet. En annen effekt av pillen er å påvirke slimet i livmorhalsen så sædcellene ikke kommer opp, en siste mekanisme å påvirke slimhinnen i livmoren så egget ikke kan feste seg. Hvis man slutter før på brettet må man begynne på et nytt, det fikk jeg kanskje ikke sagt tydelig nok. Ble du klokere ? Du får resept for et år og kan selv hente sprøyte og selv sette den eller få en annen til det. Den koster ca 90 kr per 3 måneder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28139-om-framskynding-av-mens/#findComment-114585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.