Gjest Elga Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Hei Min mann (31) og jeg (25) har prøvd i 3 mnd å bli gravide. Jeg sluttet på p-piller i april og kom inn i en regelmessig syklus på 31 dager med en gang. Jeg mener jeg kan kjenne eggløsningen min, jeg har ganske store smerter rundt denne tiden, og noen ganger eggløsningsslim. Nøyaktig 14 dager etter dette kommer menstruasjonen. Som en klokke. Jeg er noe overvektig, men har smalt liv og brede hofter. Jeg har lest at det er den mest fruktbare fasongen. Min mann har 2 ganger tidligere gjort en jente gravid, ved uhell. Første gang for ca 6 år siden, deretter for ca 3 år siden. Det ble tatt abort begge gangene. Jeg vet at det kan ta tid å få dette til å klaffe, og jeg prøver å ta det veldig med ro og ikke stresse med det, og jeg vet også at det ikke nødvendigvis er noe galt. Jeg ønsker bare å forstå noen ting rundt dette. Min mann er overvektig med stor mage. Han har en ganske stillesittende jobb, er mye sliten og trener desverre ikke. Pga størrelsen blir han ofte varm og svett, og buksene er kanskje ikke så løse som de kunne vært (jeg tenker på sædkvaliteten.) Han liker å gå tur, så det kan vi gjøre oftere. Vi spiser ikke veldig sunt, men ikke så ille heller. Han kan ofte gå litt for lenge mellom måltidene, men maten vi spiser er variert og sunn nok. Han tar de samme multivitaminene som meg og omega 3. I tillegg har han spist en del paranøtter som inneholder sink, for dette har vi fått anbefalt for sædkvaliteten. Han røyker ikke, og har aldri røkt. Jeg sluttet helt å røyke for 1,5 år siden. Mine spørsmål er som følger: Kan jeg være sikker på at jeg faktisk har eggløsning når jeg har så regelmessig mens? Siden jeg ikke alltid får slimet, kan det være at jeg ikke har eggløsningen hver gang, selvom jeg kjenner smertene og får mensen nøyaktig 14 dager etter hver gang? Hva annet kan evt være galt fra min side, dersom eggløsningen finner sted når den skal? Kan min manns sædkvalitet ha blitt redusert på bare noen få år? Kan man få dette testet hos lege uten at man har prøvd i ett år? Kan alkohol i moderate mengder noen ganger i måneden gjøre det vanskeligere for oss å få det til? Jeg vet selvfølgelig at jeg skal unngå alkohol og avstå helt når jeg blir gravid, men kan det faktisk forhindre befruktingen? Gjelder det for begge to? Hvis vi begynner nå med en sunnere livsstil der vi forsøker å bevege oss mer, spise mer regelmessig, drikke mindre alkohol, at han går med løsere klær og ikke har PC'en i fanget osv, kan vi forvente at sjansene våre øker på kort tid? eller er dette endringer som må skje over lang tid? Har du evt noen andre råd å komme med? Vi ønsker oss veldig barn begge to, vi er motiverte og har jevnlig sex. Bør vi gjøre det hver dag rundt eggløsningen, eller bare annenhver dag? Hva med i resten av perioden, skal vi samle opp da, eller ha regelmessig sex ca hver dag hele veien? På forhånd takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/281424-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-fertilitet-jeg-pr%C3%B8ver-%C3%A5-forst%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minniepus Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Hei, jeg rekker ikke svare på alt akkurat nå, men når det gjelder eggløsningen så er det kanskje lettest for dere om du kjøper sånne tester så du har litt bedre kontroll, du får kjøpt de på apoteket eller du kan bestille de billigere på nettet. Jeg brukte el-tester for å lettere treffe riktig tidspunkt, og så holder det med å ha sex en gan eller annenhver dag i den tiden.Noen kan kanskje syns det blir litt stresset å ta sånne el-tester for da blir ting så tvunget liksom, men det er da verdt å prøve syns jeg, jeg kjente også el smerter i de tidene jeg skulle ha det, og det stemte med testen også.Noen bruker bare lenger tid enn andre selv om alt kan ligge til rette for å klaffe en måned, en må bare prøve og ikke gi opp håpet, jeg traff hver gang de siste mnd men fikk ikke klaff før forrige måned,jeg har prøvd i 7-8 mnd, men de første mnd visste jeg ikke om at det gikk ann a ta sånne el tester som kan gi deg pekepinn på når du har el. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/281424-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-fertilitet-jeg-pr%C3%B8ver-%C3%A5-forst%C3%A5/#findComment-2264184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elga Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Hei, jeg rekker ikke svare på alt akkurat nå, men når det gjelder eggløsningen så er det kanskje lettest for dere om du kjøper sånne tester så du har litt bedre kontroll, du får kjøpt de på apoteket eller du kan bestille de billigere på nettet. Jeg brukte el-tester for å lettere treffe riktig tidspunkt, og så holder det med å ha sex en gan eller annenhver dag i den tiden.Noen kan kanskje syns det blir litt stresset å ta sånne el-tester for da blir ting så tvunget liksom, men det er da verdt å prøve syns jeg, jeg kjente også el smerter i de tidene jeg skulle ha det, og det stemte med testen også.Noen bruker bare lenger tid enn andre selv om alt kan ligge til rette for å klaffe en måned, en må bare prøve og ikke gi opp håpet, jeg traff hver gang de siste mnd men fikk ikke klaff før forrige måned,jeg har prøvd i 7-8 mnd, men de første mnd visste jeg ikke om at det gikk ann a ta sånne el tester som kan gi deg pekepinn på når du har el. Hei! Takk for svar. Jeg har EL-tester, og jeg har tatt dem flere ganger men aldri fått positiv. Jeg tror jeg har tatt dem litt for sent hver gang, fant nettopp ut at de slår ut en til to dager før EL.. Jeg lurte vel mer på om det faktisk er mulig at man ikke har EL selvom mensen er regelmessig og man kjenner smertene/slimet. Det er godt å høre at ikke alle klarer det på første forsøk, for jeg vet det jo så inderlig godt, men det virker som alle rundt meg klarer det med en gang! Gratulerer så mye med din klaff, og lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/281424-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-fertilitet-jeg-pr%C3%B8ver-%C3%A5-forst%C3%A5/#findComment-2264490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Som du selv er inne på er tre måneder ikke lang tid for å oppnå graviditet, men jeg kan forstå at dere er veldig opptatt av prosjektet og vil gjøre det beste. Jeg skal besvare hvert av spørsmålene. 1. Regelmessig menstruasjon betyr nesten alltid eggløsning, så det er med stor sannsynlighet i orden. 2. Slimet er ikke så avgjørende, det kan bli inne i skjeden så det ikke er synlig 3. Det kan være mye hos deg: tette eggledere (hvis du har hatt infeksjon som ikke alltid oppdages), muskelknuter på livmoren eller endometriose (godartet tilstand med små blodcyster i bekkenet eller på eggstokkene). 4. Sædceller dannes fortløpende og kan endre seg gjennom kort tid. 5. Det ville være urimelig å teste før det er nødvendig. Da må dere evt. søke til privat senter for barnløshet (Aleris eller Volvat) og betale for det. 6. Alkohol i nevnte mengder betyr ikke noe, men du bør stoppe så snart du vet du er gravid. 7. Alkohol hindrer ikke befruktning (tenk på at mange alkoholikere ’dessverre’ oppnår graviditet). Det er sannsynligvis mye viktigere at dere ikke røker! 8. Jeg tror ikke nevnte endringer i livsvaner har noen betydning, men sunn livsstil er veldig viktig uansett, og ikke minst når man skal oppdra et lite barn. 9. Jeg håper du bruker folat (400 mikrogram om dagen) som forebygger skader hos fosteret. Hvis din mann er overvektig bør han slutte med paranøtter som har høyt kaloriinnhold, maten inneholder vel nok zink, ta ev multivitamin med mineraler. 10. Den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen, sex 2-3 ganger i den periode er optimalt. Ellers kan dere ha sex når dere har lyst. 11. Et sunt liv med mye mosjon og sund kost er bra start på utsikt til å bli foreldre. Har det ikke lyktes innen ett år, kan dere søke hjelp. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/281424-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-fertilitet-jeg-pr%C3%B8ver-%C3%A5-forst%C3%A5/#findComment-2264661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.