Gå til innhold

alvorlige svetteplager i overgangsalderen

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 54 år. Har hatt brystkreft for 12 år siden. Fikk etterpå sterke svette-tokter. Har brukt livial i en periode og forsøkt å slutte flere ganger. Sluttet igjen for ca 3 mndr siden. Svettetoktene blir barre verre og verre, og jeg går konstant klam i huden og med et sterkt ubehag pga at jeg alltid er svett. Dette er så tungt at jeg blir helt matt og i veldig dårlig form. Fins det noe alternativt jeg kan bruke? Jeg synes dette forringer mitt liv, og forstår ikke hvorfor det skal vare så lenge. Er det noen prøver jeg burde tatt for å se på min hormonelle status, eller har det ikke noe for seg? Er det veldig dumt å starte med livial igjen?

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg går ut fra at du ikke lengre har menstruasjoner, og da behøver du ikke å ta hormonprøve, men kanskje du burde sjekke stoffskiftet eller utelukke andre årsaker til hetetokter? Mot så sterke symptomer som du beskriver, er det lite sannsynlig at naturprodukter som soja eller remifemin (kjøpes i Sverige) kan hjelpe deg effektivt. Har du forsøkt catapressan (på resept) eller lykkepille som Effexor (også på resept)? Vi vet ikke om Livial øker tilbakefall av brystkreft. Hvis du velger å leve med den usikkerhet, synes jeg ikke det er noen i veien for å bruke Livial fortsatt, men det må du diskutere med din lege. Du må være oppmerksom på at symptomer som regel kommer tilbake når du slutter med hormon, uansett hvor lenge det er siden du begynte. Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg går ut fra at du ikke lengre har menstruasjoner, og da behøver du ikke å ta hormonprøve, men kanskje du burde sjekke stoffskiftet eller utelukke andre årsaker til hetetokter? Mot så sterke symptomer som du beskriver, er det lite sannsynlig at naturprodukter som soja eller remifemin (kjøpes i Sverige) kan hjelpe deg effektivt. Har du forsøkt catapressan (på resept) eller lykkepille som Effexor (også på resept)? Vi vet ikke om Livial øker tilbakefall av brystkreft. Hvis du velger å leve med den usikkerhet, synes jeg ikke det er noen i veien for å bruke Livial fortsatt, men det må du diskutere med din lege. Du må være oppmerksom på at symptomer som regel kommer tilbake når du slutter med hormon, uansett hvor lenge det er siden du begynte. Vennlig hilsen Mette H Moen

Takk for svar. Ja, jeg har prøvd både catapressan og efexor for mange år siden, men livial er jo det som har hjulpet meg mest.Det er en fantastisk medisin. Jeg opplever jo også å bli mer og mer deprimert, og det tror jeg også er hormonellt. Jeg bruker nå ovesterin en gang i uken, er det lurt å øke til 2 ggr? Eller har det ingen innvirkning på resten av systemet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...