Gå til innhold

Sex etter fødsel/keisersnitt.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei, Vi fikk ei nydelig datter for ca 9 mnd siden. Fødselen endte i et hastesnitt, men som de fortalte meg på sykehuset så var jeg gjennom nesten en full vaginal fødsel også ( nesten 4 timer med full åpning og pressrier). I ettertid har sexlivet vært så som så, i følge samboer er det vel nesten ikke-eksisterende. En ting er at lysten ikke er tilstede, vet ikke hva jeg skal gjøre med det. Vil jo, men sliter med å finne lysten. Kan det hjelpe å skifte p-piller? Bruker nå Cerazette. Det som egentlig er det største problemet, og som nok gjør at lysten holder seg borte, er at samleie er smertefullt. Bedre nå enn for noen mnd siden, men langt fra godt. Det føles som om det er "stengt" på en måte, at alt må tvinges opp igjen. Tidligere har vi hatt et normalt sex-liv men dette legger en tydelig demper på meg (og igjen på sambo som ønsker sex men ikke får det...). Er dette noe som er vanlig? Tar det lang tid før man føler seg som før rent fysisk? Takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281570-sex-etter-f%C3%B8dselkeisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg følte ikke at underlivet var ok igjen før jeg sluttet å amme. Ammingen produserer visst noe hormongreier som gjør at det kan bli litt tørt og ekkelt. Glidekrem er kanskje verdt et forsøk? Cerazette kan også gjøre sitt til at det er labert.

Men vil jo ikke akkurat anbefale å kutte ut både piller og amming heller. ;)

Jeg følte ikke at underlivet var ok igjen før jeg sluttet å amme. Ammingen produserer visst noe hormongreier som gjør at det kan bli litt tørt og ekkelt. Glidekrem er kanskje verdt et forsøk? Cerazette kan også gjøre sitt til at det er labert.

Men vil jo ikke akkurat anbefale å kutte ut både piller og amming heller. ;)

Amme slutta vi med for en stund siden etter mange måneder med klabb og babb... Og p-piller tror jeg at jeg vil fortsette med en stund til...:-) Får kanskje bytte merke å se om det kan hjelpe.

Selvfølgelig var ikke lysten på topp med en gang etter keisersnittet, men det tok ikke mange ukene... Kan være forskjell fra kvinne til kvinne. Prøv glidemiddel du! Var noen som sa at å ikke bruke glidemiddel ville være det samme som å krysse Sahara uten å ta med seg vann. :-)

Mette Moen, Gynekolog

Det er det jeg kan forstå to problemer. Manglende lyst er ganske vanlig etter en fødsel hvor man er opptatt av barnet og gjerne har lite overskudd. Kanskje naturen legger det slik til rette at man ikke skal bli gravid så fort igjen? Cerazette kan muligens påvirke negativt? Så er det smerte ved sex. Ammer du fortsatt? Da kan en forklaring være at dine hormoner ikke er kommet tilbake, slimhinnene i skjeden er da som hos eldre kvinner. Forsøk lokal østrogenbehandling med Ovesterin krem eller stikkpiller. Det kan kjøpes uten resept på apotek. Det står i veiledningen at det ikke skal brukes av ammende kvinner, en det skal du ikke bry deg om, østrogenet er så svakt at det ikke har betydning. Forklar din samboer hva som kan være forklaringen, han vil sikkert forstå deg og være tålmodig. Lysten kommer nok tilbake. Vennlig hilsen Mette H Moen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...