Nussemor Skrevet 26. mai 2001 Del Skrevet 26. mai 2001 Hei. Hva mener du om hormonspiraler? Er det sant som jeg har hørt at med denne får du ikke mensen? Og at denne kan du ha i 10 år uten å skifte? Har en venninne som spurte legen sin etter hormonspiral, og hun ble absolutt anbefalt IKKE å bruke denne. Hun er i begynnelsen av 30 årene, har 2 barn og har ikke planer om fler. Er det noen spesielle grunner for at noen ikke bør bruke denne spiralen? ( Min venninne har mye bryskreft i familien. Kan det være grunnen til at hun ikke fikk den?) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28161-spiral/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. mai 2001 Del Skrevet 28. mai 2001 Rart med det rådet din venninne fikk, jeg ville ha anbefalt den i en slik situasjon. Det er ingen relasjon til brystkreft. HORMONSPIRAL Hormonspiralen er over 99% sikker. Den endrer slimhinnen i livmoren så den blir tynn og derfor blir det også mindre blødning. Den kan også ha effekt ved at slimet i livmorhalsen endrer seg og sædcellene ikke kan passere, og i enkelte tilfeller stopper den eggløsning, altså tredobbelt sikkerhet. Det meste av hormonet gestagen finnes i livmoren, det kommer bare meget små mengder ut i kroppen (noen kan få ømme bryster og litt humørendringer). I p-pillen finnes ved siden av gestagen østrogen i store mengder, og det er det som øker risiko for blodpropp. Det finnes ikke i hormonspiralen. Mange får uregelmessige blødninger i flere måneder etter innsetting, noen får ikke mensen i det hele tatt, og det kan jo være en fordel. Den er litt større enn en kobberspiral, men det går vanligvis greit å føre den inn i livmoren. Den kan sitte i fem år. Etter den er fjernet kommer fruktbarheten tilbake med en gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28161-spiral/#findComment-114574 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.