Gå til innhold

Kan jeg ikke bli gravid?

Anbefalte innlegg

Gjest Isabell24

hei!Jeg er ei 24 år gammel jente som har noen spørsmål. Jeg og min samboer bestemte oss for over 1 1/2 år at jeg skulle slutte på p pillen da jeg reagerte veldig på den i form av migrene, og humørsvingninger.(yasmin)Vi hadde også snakket om i lengre tid at vi kunne begynne å tenke litt på barn også, da alle forholdene ligger til rette for det. Jeg har nå gått 1 1/2 år uten å bli gravid. Den første tiden tenkte jeg ikke så mye på det men ettersom månedene har gått har jeg blitt mer og mer nærvøs for at noe er galt med meg, så jeg bestillte meg time hos gynekolog. Forklarte henne situasjonen, og hun sjekket meg med ultralyd, og tok undersøkelse. Hun fortalte meg at alt så bra ut, bortsett fra at jeg hadde hjerteformet livmor. Men hun sa at dette ikke hadde noe med min fruktbarhet å gjøre, men at det kunne resultere i ett eventuellt for tidlig født barn. Hun tok blodprøver av meg, og skulle kontakte meg hvis hun fant noe galt ved disse, noe hun ikke har gjort. Hun sa at neste skritt var at samboeren min eventuelt tok en sædpøve, eller så kunne hun da som siste løsning tilby røntgen. Flere måneder har gått etter dette, og her sitter jeg igjen med mensen! Hva ser de på disse blodprøvene?de var jo bra. Og hva er det de kan se på denne røngten som de ikke kan se på ultralyd? Har prøvd å finne info om hjereformet livmor, men det står så forskjellig. Påvirker dette min fruktbarhet? Hun sa at det gjorde det ikke, men har jo lest det. Kan du gi meg noen svar rundt dette hadde jeg blitt veldig glad! Ellers er vi begge to friske!(min samboer er 28) På forhånd Tusen Takk!! Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281657-kan-jeg-ikke-bli-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første skritt bør vel være å få samboeren din til å levere inn en sæd prøve ja. Så ikke du må gå igjennom videre utredning hvis det er der problemet ligger.

Det hun sikkert mener ar at du må utredes på litt mer grundig måte:

Det er mye de ikke kan se ved en innvendig ultralyd som tette eggledere eller endometriose o.l.

Men som sagt få samboeren din til å kontakte legen sin for så å få henvisning for levering av en prøve så tror jeg nok alt skal gå sin gang.

Lykke til;)

Mette Moen, Gynekolog

Egentlig får man ikke så mye ut av en ’vanlig gynekologisk undersøkelse’ med henblikk på å bli gravid. Har man regelmessige menstruasjoner, har man med meget stor sannsynlighet også regelmessige eggløsninger. Livmorens form har neppe betydning for å oppnå graviditet. Jeg er enig med din gynekolog om at man nå bør få en prøve av din mann. Hvis den er bra, er neste skritt å undersøke deg helt ’til bunns’. Det beste er å få utført en laparoskopi (kikkhullsundersøkelse), det er en undersøkelse foretatt under full bedøvelse hvor man ser inn i magen/underlivet og vurderer om egglederne er åpne (bedre enn røntgen), se på eggstokkene og ser etter det man betegner som endometriose (godartede blodcyster på bukhinnen som kan redusere fruktbarheten). Hos deg vil man evt. supplere med hysteroskopi hvor man ser inn i livmoren for å se om det er forandringer (pga hjerteformen kan det være en liten skillevegg som ev kan fjernes). Er sædprøven dårlig, vil man vurdere på nytt etter noen tid og er den fortsatt dårlig, vil man kunne tilby et prøverørsforsøk. Da er det ikke nødvendig med laparoskopi av deg på forhånd. Jeg synes det er viktig å fortsette utredningen. Du er ung og har god tid på deg, men jo yngre kvinnen er, jo enklere er det å behandle. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Mette Moen, Gynekolog

Egentlig får man ikke så mye ut av en ’vanlig gynekologisk undersøkelse’ med henblikk på å bli gravid. Har man regelmessige menstruasjoner, har man med meget stor sannsynlighet også regelmessige eggløsninger. Livmorens form har neppe betydning for å oppnå graviditet. Jeg er enig med din gynekolog om at man nå bør få en prøve av din mann. Hvis den er bra, er neste skritt å undersøke deg helt ’til bunns’. Det beste er å få utført en laparoskopi (kikkhullsundersøkelse), det er en undersøkelse foretatt under full bedøvelse hvor man ser inn i magen/underlivet og vurderer om egglederne er åpne (bedre enn røntgen), se på eggstokkene og ser etter det man betegner som endometriose (godartede blodcyster på bukhinnen som kan redusere fruktbarheten). Hos deg vil man evt. supplere med hysteroskopi hvor man ser inn i livmoren for å se om det er forandringer (pga hjerteformen kan det være en liten skillevegg som ev kan fjernes). Er sædprøven dårlig, vil man vurdere på nytt etter noen tid og er den fortsatt dårlig, vil man kunne tilby et prøverørsforsøk. Da er det ikke nødvendig med laparoskopi av deg på forhånd. Jeg synes det er viktig å fortsette utredningen. Du er ung og har god tid på deg, men jo yngre kvinnen er, jo enklere er det å behandle. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...