Bookworm Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 OK, da skal jeg ta den opp til vurdering! Begynte nylig på "Siderhusreglene" av John Irwing. Den leste jeg 1/3 av for 17 år siden, men gadd ikke mer. Tenkte jeg skulle se om jeg hadde endret meg... Foreløpig er den ikke så veldig fengende :-( Jeg har ikke lest den, men jeg har lest "Enke for et år" og "Til jeg finner deg" av Irwing. Begge er skikkelige mursteiner, og veldig bra bøker:-) 0 Siter
Gjest xbellax Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 Kan du ikke bare shave av deg håret? Sikkert mange gram å spare der! lol! kjempemorsomt!! *stemme for* 0 Siter
Dory Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 Hei! Herlig med fjelltur. Jeg skal også på lang fjelltur snart:) Jeg har bare vært på DNT hytte en gang, men der var det mye utvalg i mat. Men jeg hadde med meg litt real turmat/adventure food. Greit i tilfelle det skulle være lite mat der... Og ta med rett i koppen, kjempe godt på tur:) På hyttene som er selvbetjent kan man bl.a kjøpe middag (typisk hermetikk...), rosiner, pålegg, saft, kjeks osv. Men som sagt, ta med litt selv:) Prim er genialt! Lurt å ta med en bok... Selv skal jeg ta med Jo Nesbø, Kakerlakkene. Jeg har lest de bøkene i helt feil rekkefølge hehe. Startet med frelseren, gått bakover, for så at jeg planlegger å lese snømannen når jeg har lest de andre;) Greit å pakke klær i poser, slik at det ikke blir vått. Selv om de sier sekken er vanntett, er den ofte ikke det;) Da får man også komprimert klærne en del. Det går an å kjøpe ett kjemmpe lett håndkle, men det er ganske dyrt. Se mer på shopen til DNT. Kooos deg på tur!! Vennlig hilsen, 0 Siter
frosken Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Skrevet 29. juli 2007 Hei! Herlig med fjelltur. Jeg skal også på lang fjelltur snart:) Jeg har bare vært på DNT hytte en gang, men der var det mye utvalg i mat. Men jeg hadde med meg litt real turmat/adventure food. Greit i tilfelle det skulle være lite mat der... Og ta med rett i koppen, kjempe godt på tur:) På hyttene som er selvbetjent kan man bl.a kjøpe middag (typisk hermetikk...), rosiner, pålegg, saft, kjeks osv. Men som sagt, ta med litt selv:) Prim er genialt! Lurt å ta med en bok... Selv skal jeg ta med Jo Nesbø, Kakerlakkene. Jeg har lest de bøkene i helt feil rekkefølge hehe. Startet med frelseren, gått bakover, for så at jeg planlegger å lese snømannen når jeg har lest de andre;) Greit å pakke klær i poser, slik at det ikke blir vått. Selv om de sier sekken er vanntett, er den ofte ikke det;) Da får man også komprimert klærne en del. Det går an å kjøpe ett kjemmpe lett håndkle, men det er ganske dyrt. Se mer på shopen til DNT. Kooos deg på tur!! Vennlig hilsen, Håndkle som veier 130 g. er innkjøpt...*s* Har pakket slik du sier, poser i ulike farger innholdende bestemte ting. Noe av det som veier altfor mye er faktisk førstehjelpsutstyret ( Sportstape, plaster, saltvann, myggmiddel, compeed, sårsalve, eurax, paracet osv. osv. ) Skal tenke litt på det med å ta med et par poser turmat - de veier ikke så mye pr porsjon. Men hva gjør du med termos? Hvor stor? Jeg klarer ikke helt å bestemme meg, vet at jeg sjelden drakk mer enn en halv liter varm drikk på turer i vinter, men da var jeg aldri våt og kald, og været i sommer tilsier vel en viss risiko for det.... God tur forresten :-) 0 Siter
frosken Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Skrevet 29. juli 2007 lol! kjempemorsomt!! *stemme for* Så dårlig humor dere har i kveld :-( *vurderer å bli litt fornærmet* 0 Siter
cathlin Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 Trenger mer konstruktive råd enn det. Skal tross alt bare være i ødemarken i 10 dager... Sorry! God tur:-) 0 Siter
Dory Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 Håndkle som veier 130 g. er innkjøpt...*s* Har pakket slik du sier, poser i ulike farger innholdende bestemte ting. Noe av det som veier altfor mye er faktisk førstehjelpsutstyret ( Sportstape, plaster, saltvann, myggmiddel, compeed, sårsalve, eurax, paracet osv. osv. ) Skal tenke litt på det med å ta med et par poser turmat - de veier ikke så mye pr porsjon. Men hva gjør du med termos? Hvor stor? Jeg klarer ikke helt å bestemme meg, vet at jeg sjelden drakk mer enn en halv liter varm drikk på turer i vinter, men da var jeg aldri våt og kald, og været i sommer tilsier vel en viss risiko for det.... God tur forresten :-) Jeg har som regel tatt med primus og ikke termos... Hmm, så jeg tør ikke gi deg noen tips der... Wow, så flink og systematisk du er! Jeg har ikke vært så veldig lenge i dette "tur gamet", men lærer litt og litt...Veldig gøy! 0 Siter
Orio Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 Gnagsårplaster! Myggspray! Regntøy! Hadde nok tatt med litt reserveproviant, nøtter og rosiner gir mye energi for hvert gram. Når du pakker sekken: rull klærne og ha det "stående" så slipper du å tømme sekken for å finne det du er ute etter. Ha gjerne en svart søppelsekk inni sekken som du pakker tingene oppi, da blir det ikke så lett vått. Pakk det tyngste nederst. Du trenger ikke mye klær, minimalt med toalettartikler. Har du en nesten tom tannkremtube, deodorant og et nesten oppbrukt såpestykke? Og tannbørste, vaskeklut og et lite, tynt håndkle. 0 Siter
Orio Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 Takk! Jeg kan jo evt. rive ut og kaste sider etterhvert som jeg har lest dem *s* Jepp. Og i stedet for å ta med skittentøyet hjem kan du kaste det underveis. 0 Siter
Orio Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 Jeg ryddet i bokhylla mi i kveld, og fant en del uleste bøker, fra den gangen jeg var med i bokklubb oig stadig glemte å avbestille! Bl.a. et par av John le Carré, "Jadekatten" av Susanne Brøgger, "De gales hus" av Karin Fossum, "sirkusdirektørens datter" av Jostein Gaarder, "Kysset" av Kathrin Harrison, osv... Er noen av disse å anbefale? Lurer på om ikke du har vært med i samme bokklubb som meg. :-) 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 Gå mellom betjente/selvbetjente hytter? Høres deilig ut! Ja, jeg ville uansett hatt med litt nødproviant. Også nøtter/rosiner som andre har nevnt. På mine dagsturer pleier jeg ha termos (til to kopper) med kokende vann og te-poser. + drikkeflasker med vann. 0 Siter
Gjest xbellax Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 Så dårlig humor dere har i kveld :-( *vurderer å bli litt fornærmet* *trøste* jeg lover å stå ved hotellet og vente på deg med en varm kopp te når du har kravlet/akt deg ned fjellsiden. :-) 0 Siter
frosken Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Skrevet 29. juli 2007 Sorry! God tur:-) Du er tilgitt:-) Synes egentlig at forslaget sto i stil til min innrømmelse av å ha veid opp passende mengde shampo...*s* 0 Siter
frosken Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Skrevet 29. juli 2007 Jeg har som regel tatt med primus og ikke termos... Hmm, så jeg tør ikke gi deg noen tips der... Wow, så flink og systematisk du er! Jeg har ikke vært så veldig lenge i dette "tur gamet", men lærer litt og litt...Veldig gøy! Jeg har spurt hull i hodet på folk som jobber i turavdelingene i et par sportsbutikker i byen. Også har jeg vært på hyttetur med en venninne som har gått i fjellet hver sommer i over ti år nå, og vi hadde nærmest rollespill på slutten... Kanskje jeg tar med kokeutstyr neste gang, det har jo så avgjort sine fordeler det også, men jeg klarer ikke å bære tung sekk pga ryggproblemer. 0 Siter
Dorthe Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 Hvorfor skal jeg tenke på alle kaloriene som forbrennes? Sekken blir vel ikke lettere av det...*s* Derfor jeg sier ta med rett-i-koppen 0 Siter
frosken Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Skrevet 29. juli 2007 *trøste* jeg lover å stå ved hotellet og vente på deg med en varm kopp te når du har kravlet/akt deg ned fjellsiden. :-) Da vil jeg ha latte med ekstra lett - ikke te! Forøvrig ser jeg frem til mottagelsen:-) 0 Siter
frosken Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Skrevet 29. juli 2007 Jepp. Og i stedet for å ta med skittentøyet hjem kan du kaste det underveis. Etter å ha vært rimelig utflytende i visse sportsbutikker så skal ikke skittentøyet kastes nei... Derimot skal jeg ut og kjøpe merkepenn for klær i morgen i håp om å beholde mest mulig av klærne hele turen (frykter tørkerommene...) 0 Siter
Gjest Silver Fairy Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 Jeg har et tips ang bøker, men det er kanskje for sent for deg nå. (Evt kan du gå på bibliotekte å låne en lydbok før du drar.) Det går an å kjøpe mp3-filer av bøker på nett. Da trenger du bare å bære på mp3-spilleren. Her er Stieg Larsson-bøker: http://www.lydbokforlaget.no/katalog/boker/krim/9788242122599.html Om du har en lydbok kan du rippe den til mp3-format. Her er litt tips til hvordan du gjør det: http://www.bookcrossing.com/forum/31/4567285 På noen av hyttene ligger det bøker og blader så du finner nok noe å lese uansett. Eller så kan du spille kort sammen med noen. Det er -alltid- kortstokker på hyttene. Jeg har nettopp vært på hytte-til-hytte tur selv og vi hadde med litt ferdigoppskjært brød, knekkebrød, tubeost, kjeks, sjokolade og nøtter. Vi hadde kun kald drikke med, men vi hadde kun korte pauser så det gikk greit. Vi var to så vi delte på vekten. Jeg holdt på å glemme å ta medsolbriller, så det må jeg minne deg på. Særlig om du skal gå over breer/snø. Der vi gikk var det enormt med fluer/mygg, så jeg hadde med et silkesjal som jeg bandt foran nese og munn. Det skulle egentlig brukes på hodet, men det kom godt med mot fluene. Ellers tok jeg med ekstra par ullsokker, lett innetøy til man kommer frem på hytta, ekstra t-skjorte til pausene for ikke å fryse, regntøy, hansker og lue, kamera, slippers' eller sandaler, ullundertøy, vindtett tynn jakke, silkelakenpose, undertøy, håndkle og vaskeklut, toalettsaker, våtservietter, førstehjelpssaker, kart og kompass.Tror det var det. Syns ikke sekken min var spesielt tung. Buksa jeg gikk i kunne rulles opp til shorts om nødvendig, i tillegg til at den var noenlunde vind- og vanntett. 0 Siter
Gjest Silver Fairy Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 Jeg har et tips ang bøker, men det er kanskje for sent for deg nå. (Evt kan du gå på bibliotekte å låne en lydbok før du drar.) Det går an å kjøpe mp3-filer av bøker på nett. Da trenger du bare å bære på mp3-spilleren. Her er Stieg Larsson-bøker: http://www.lydbokforlaget.no/katalog/boker/krim/9788242122599.html Om du har en lydbok kan du rippe den til mp3-format. Her er litt tips til hvordan du gjør det: http://www.bookcrossing.com/forum/31/4567285 På noen av hyttene ligger det bøker og blader så du finner nok noe å lese uansett. Eller så kan du spille kort sammen med noen. Det er -alltid- kortstokker på hyttene. Jeg har nettopp vært på hytte-til-hytte tur selv og vi hadde med litt ferdigoppskjært brød, knekkebrød, tubeost, kjeks, sjokolade og nøtter. Vi hadde kun kald drikke med, men vi hadde kun korte pauser så det gikk greit. Vi var to så vi delte på vekten. Jeg holdt på å glemme å ta medsolbriller, så det må jeg minne deg på. Særlig om du skal gå over breer/snø. Der vi gikk var det enormt med fluer/mygg, så jeg hadde med et silkesjal som jeg bandt foran nese og munn. Det skulle egentlig brukes på hodet, men det kom godt med mot fluene. Ellers tok jeg med ekstra par ullsokker, lett innetøy til man kommer frem på hytta, ekstra t-skjorte til pausene for ikke å fryse, regntøy, hansker og lue, kamera, slippers' eller sandaler, ullundertøy, vindtett tynn jakke, silkelakenpose, undertøy, håndkle og vaskeklut, toalettsaker, våtservietter, førstehjelpssaker, kart og kompass.Tror det var det. Syns ikke sekken min var spesielt tung. Buksa jeg gikk i kunne rulles opp til shorts om nødvendig, i tillegg til at den var noenlunde vind- og vanntett. Jeg hadde foresten garantert tatt med litt mat på fjelltur. Du vet aldri om du kommer ut for dårlig vær og må bli sittende en stund. 0 Siter
vanilje Skrevet 29. juli 2007 Skrevet 29. juli 2007 *puh* du er alt, alt for aktiv ;-)) Ha en toppers tur, trim litt for meg også ;-))) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.