Gå til innhold

Hadde du tatt med mat på fjelltur?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ville hatt litt reserveproviant med sjokolade, nøtter og/eller kjeks. Greit å ha å ty til om en tur blir lengre og tyngre enn antatt.

Husk også å ha med en plast- eller trekopp. Ingen ting er som å drikke vannet rett fra en fjellbekk (pass dog på ikke å drikke brevann) :-).

Har også alltid med meg en sveitsisk lommekniv med mange ulike verktøy (mellomstor - men med vinopptrekker :-)).

Tenk flerbruk når det gjelder klær, ikke bry deg med å ta med "penklær" til kveldene, velg heller å bruke de litt renere turklærne på kvelden, som senere kan brukes på tur. Evt. også en tights, som ikke veier stort.

Ville også bevilget meg å ha med en paperback - Stieg Larsson-boken kan umulig veie mer enn 100-200 gram...?

Å, som jeg savner en skikkelig fjelltur, har ikke hatt det siden jeg fikk første barnet for 6 år siden...

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

35

• cathlin

12

• Bookworm

8

• Atene

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

To tips til: Nylon knestrømper(!). Kjempefine å ha innerst om du har anlegg for gnagsår.

Gamasjer (jeg bruker noen avlagte snøgamasjer), om du skal gå i områder med mye lyng. Irriterende med alle "lyngfrøene" som lurer seg oppi støvler og sko.

Skrevet

Jeg ville hatt litt reserveproviant med sjokolade, nøtter og/eller kjeks. Greit å ha å ty til om en tur blir lengre og tyngre enn antatt.

Husk også å ha med en plast- eller trekopp. Ingen ting er som å drikke vannet rett fra en fjellbekk (pass dog på ikke å drikke brevann) :-).

Har også alltid med meg en sveitsisk lommekniv med mange ulike verktøy (mellomstor - men med vinopptrekker :-)).

Tenk flerbruk når det gjelder klær, ikke bry deg med å ta med "penklær" til kveldene, velg heller å bruke de litt renere turklærne på kvelden, som senere kan brukes på tur. Evt. også en tights, som ikke veier stort.

Ville også bevilget meg å ha med en paperback - Stieg Larsson-boken kan umulig veie mer enn 100-200 gram...?

Å, som jeg savner en skikkelig fjelltur, har ikke hatt det siden jeg fikk første barnet for 6 år siden...

I går kom jeg hjem fra en super tur, etter lange dager med regn, vind, stort forbruk av plaster, god mat på hyttene og mange hyggelige mennesker :-)

Jeg kom ikke mer enn halvveis i Stieg Larsson, men så hadde jeg for sikkerhets skyld med en bok til også. Droppet sjokolade til fordel for bøkene...*s*

Skrevet

To tips til: Nylon knestrømper(!). Kjempefine å ha innerst om du har anlegg for gnagsår.

Gamasjer (jeg bruker noen avlagte snøgamasjer), om du skal gå i områder med mye lyng. Irriterende med alle "lyngfrøene" som lurer seg oppi støvler og sko.

Neste gang skal jeg ha med gamasjer!!! Har ikke vært så møkkete siden jeg sluttet å leke i sandkassa.

Gjorde alle de riktige tingene for å forebygge gnagsår - men endte opp med ny pers i gnagsår allikevel. Oppdaget et nytt produkt innen gnagsårbransjen, som het "tendercare". Det var store flak med "gele" som man kunne dekke sårene med og så feste det hele med sportstape. Brukte flere hundre kroner på tendercare og sportstape underveis...

Skrevet

Jeg ville tatt med litt reserveproviant; nøtteblanding og rett i koppen. Jeg ville tatt med 0.5 liters termos eller et lett kokeapparat + en kjele, jeg tror vårt kokeapparat veier mindre enn termosen.

Vektsparingstips:

Sjampo trenger du ikke, ingen er fine på håret på fjellet. Klipp av håndtaket på tannbørsten. Ta med kam og ikke hårbørste. Riv av permene på boken og ta den i en brødpose. Evt. dropp boken og legg inn musikk på mobilen.

Myggmiddel: MyggA myggmelk er absolutt best! Testet av en gjeng på 10 personer på finnmarksvidda :-) Riktignok er flasken av glass, men den kan fylles over i en tom deo-roll-on av plast.

Hihi, hun skal jo ikke i verdensrommet heller da! =)

Skrevet

''Alternativet nevnt under her er jo å rive ut sidene og bruke dem som dopapir ettersom de blir lest, jeg vet ikke hva som er verst, jeg.....''

*Bryter sammen i krampegråt*

Boken er kommet med hel tilbake. Tok ikke sjansen på at du skulle få sammenbrudd. *trøster*

Gjest Elextra
Skrevet

I går kom jeg hjem fra en super tur, etter lange dager med regn, vind, stort forbruk av plaster, god mat på hyttene og mange hyggelige mennesker :-)

Jeg kom ikke mer enn halvveis i Stieg Larsson, men så hadde jeg for sikkerhets skyld med en bok til også. Droppet sjokolade til fordel for bøkene...*s*

:)

Trodde turen var fremover i tid, jeg, merket meg ikke at datoen ikke var helt fersk.

Skrevet

Jeg trengte all den isolasjon jeg kunne få! Brukte vinterlue hele uka :-)

Phu... du overlevde!!!

HURRA for deg og overstått tur:-))

Skrevet

Det var jo snakk om en paperback-bok - hvor mye kan permene da veie?

Synes du tar helt av her :-). Viktigere å tenke praktiske klær og flerbruk enn å kutte skaftet av tannbørsten, synes jeg.

Hun hadde jo tenkt på det meste. Jeg kom bare med ekstrem-tilleggstipsene. Jeg kjenner folk som tenker slik. Dvs. de hadde vel aldri vurdert å ta med bok i det hele tatt ;-)

Skrevet

Hihi, hun skal jo ikke i verdensrommet heller da! =)

Å? Er det forskjell på det? Ja, da hadde hun vel ikke hatt med bok...

Skrevet

Phu... du overlevde!!!

HURRA for deg og overstått tur:-))

Akkurat nå synes jeg du bør bekymre deg over hvorvidt jeg overlever min nieses bryllup denne helgen eller ikke... Bryllup med 150 gjester hvor alt gjøres selv er MYE mer strabasiøst enn uendelig mange mil i fjellet kjennes det ut som. Tror kanskje jeg må til fjells igjen etterpå for å komme meg etter dette stresset...*s*

Skrevet

Akkurat nå synes jeg du bør bekymre deg over hvorvidt jeg overlever min nieses bryllup denne helgen eller ikke... Bryllup med 150 gjester hvor alt gjøres selv er MYE mer strabasiøst enn uendelig mange mil i fjellet kjennes det ut som. Tror kanskje jeg må til fjells igjen etterpå for å komme meg etter dette stresset...*s*

Uff, vær forsiktig så du ikke blir trampet i hjel!

Du får bli med meg til Jotunheimen i helga, da. (har skaffet ROSA microfiber-håndduk, silkelakenpose, mini-beholdere og en bitteliten børste som veier nesten ingenting;-)

Skrevet

Uff, vær forsiktig så du ikke blir trampet i hjel!

Du får bli med meg til Jotunheimen i helga, da. (har skaffet ROSA microfiber-håndduk, silkelakenpose, mini-beholdere og en bitteliten børste som veier nesten ingenting;-)

Har du husket å ta med 1kg plaster?

*deler erfaring*

Gjest xbellax
Skrevet

Neste gang skal jeg ha med gamasjer!!! Har ikke vært så møkkete siden jeg sluttet å leke i sandkassa.

Gjorde alle de riktige tingene for å forebygge gnagsår - men endte opp med ny pers i gnagsår allikevel. Oppdaget et nytt produkt innen gnagsårbransjen, som het "tendercare". Det var store flak med "gele" som man kunne dekke sårene med og så feste det hele med sportstape. Brukte flere hundre kroner på tendercare og sportstape underveis...

Er du vel nede igjen? Hva med slike hva er det de heter, sånn hun som man klistrer på.. funker det? ikke teip altså men sånn.. du vet..

Skrevet

Er du vel nede igjen? Hva med slike hva er det de heter, sånn hun som man klistrer på.. funker det? ikke teip altså men sånn.. du vet..

Min erfaring er at ingenting kan gi større sår enn bruk av compeed som vel er "sånn hun som man klistrer på"... Det jeg har best erfaring med er tensoplast som ligner litt på sportstape men er litt elastisk og derfor både sitter bedre på foten og er mer behagelig å gå med.

Men ja, jeg er ned i lavlandet igjen og har hatt en flott tur :-)

(Fikk ikke øye på deg da jeg nærmet meg parkeringsplassen. Skulle ikke du ta i mot meg med latte?)

Gjest xbellax
Skrevet

Min erfaring er at ingenting kan gi større sår enn bruk av compeed som vel er "sånn hun som man klistrer på"... Det jeg har best erfaring med er tensoplast som ligner litt på sportstape men er litt elastisk og derfor både sitter bedre på foten og er mer behagelig å gå med.

Men ja, jeg er ned i lavlandet igjen og har hatt en flott tur :-)

(Fikk ikke øye på deg da jeg nærmet meg parkeringsplassen. Skulle ikke du ta i mot meg med latte?)

sånn huD, skulle det stå. Ok men du kom deg helskinnet ned ihvertfall. Håper det var en flott tur :-)

Nei jeg var litt opptatt...., jeg er begynt å strikke her nå. Men sender en express cyber latte lett din vei nuh!

Skrevet

sånn huD, skulle det stå. Ok men du kom deg helskinnet ned ihvertfall. Håper det var en flott tur :-)

Nei jeg var litt opptatt...., jeg er begynt å strikke her nå. Men sender en express cyber latte lett din vei nuh!

*takker pent*

Skrevet

*deler erfaring*

Ja. Tror jeg skal plastre meg på forhånd. Men hvorfor ikke compeed?

Skrevet

*deler erfaring*

Har nå lest 100 råd mot gnagsår. Tror jeg må ta med et helt medisinskrin. Forebygge med tensoplast og skifte til tørre sokker ofte.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Har nå lest 100 råd mot gnagsår. Tror jeg må ta med et helt medisinskrin. Forebygge med tensoplast og skifte til tørre sokker ofte.

Tips når det gjelder gnagsår: Bruk en tynn nylonstrømpe under ullsokkene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...