Gå til innhold

Hadde du tatt med mat på fjelltur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tips når det gjelder gnagsår: Bruk en tynn nylonstrømpe under ullsokkene.

Ja, har sett at flere anbefaler å bruke tynn nylonstrøme innerst for at den skal gli lett og heller skape friksjon mellom strømpene. Noen anbefaler også å smøre føttene med fet krem før man tar dem på. Og i tillegg burde man 3-4 uker før skrapt bort all hard hud. Det er en hel vitenskap, nesten!

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

35

• cathlin

12

• Bookworm

8

• Atene

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja. Tror jeg skal plastre meg på forhånd. Men hvorfor ikke compeed?

Compeed drar seg og tar med hud hvis støvlene kipper litt. Satte på compeed på en begynnende blemme, og to dager senere hadde jeg et svært sår på hælen... Det samme skjedde i vinter når jeg gikk på ski. Aldri mer compeed på områder som utsettes for mye belastning på mine ben!

God tur forresten:-)

Skrevet

Har nå lest 100 råd mot gnagsår. Tror jeg må ta med et helt medisinskrin. Forebygge med tensoplast og skifte til tørre sokker ofte.

Hvis du skal gå i mange dager, så burde du ta med to ruller tensoplast. Forsøk å få tak i den brede typen, en del apotek har bare den smale. (På min neste tur skal jeg ha med to ruller av hver type! Minst...)

Skrevet

Hvis du skal gå i mange dager, så burde du ta med to ruller tensoplast. Forsøk å få tak i den brede typen, en del apotek har bare den smale. (På min neste tur skal jeg ha med to ruller av hver type! Minst...)

Takk for tips! jeg skal ta en runde å kjøpe inn ting og tang for felles antignagsårglede. Har også lest om gnagsårplate av skumgummi med hudvennlig lim på den ene siden. Kanskje bedre enn compeed. Men når det gjelder compeed leste jeg at det bør festes med sportstape på sidene, men hvis blemma sprakk vil det jo bli fuktig og løsne. Og da er det kanskje best å rese og legge på compress. Uasett er det vel best å forsøke å forebygge det hele med å tape på forhånd.

Jaja, nå har jeg blitt helt opphengt i gnagsår.

Skrevet

Alle klær (inkl. undertøy og t-skjorte) er av ull. Dvs. ytterplaggene er jo ikke av ull da... Men det er i allefall ikke med noe bomull i den sekken!

Det er tydeligvis _noe_ du og flyfly ikke har til felles...

Skrevet

Knallbra, frosken! I utgangspunktet seriøst, men etterhvert som man leser svarene får man flere og flere assosiasjoner til laguna.

Jeg ville sannsynligvis tatt med både mat og personlig kokk.

Skrevet

Takk for tips! jeg skal ta en runde å kjøpe inn ting og tang for felles antignagsårglede. Har også lest om gnagsårplate av skumgummi med hudvennlig lim på den ene siden. Kanskje bedre enn compeed. Men når det gjelder compeed leste jeg at det bør festes med sportstape på sidene, men hvis blemma sprakk vil det jo bli fuktig og løsne. Og da er det kanskje best å rese og legge på compress. Uasett er det vel best å forsøke å forebygge det hele med å tape på forhånd.

Jaja, nå har jeg blitt helt opphengt i gnagsår.

Prøv å få tak i "tendercare" og ha det i reserve i tilfelle du får sår.

Jeg satte faktisk fast compeed med ekstra tape - men fikk allikevel gigantsåret!

Ta med compeed i tilfelle du får trykkbelastningsplager under føttene - der kan det funke bra. Bruk ikke compeed på hælene .

Jeg ble svært knyttet til min kjære tensoplast - uten den hadde turen måtte blitt avbrutt, tror jeg :-)

Skrevet

Det er tydeligvis _noe_ du og flyfly ikke har til felles...

Flyfly har fortsatt MYE å lære her i verden! (Men jeg betviler at det er mulig å få dratt henne med på en lengre fjelltur, i hvertfall ikke før pensjonsalder, hun er nemlig ikke så lettlært...)

Skrevet

Prøv å få tak i "tendercare" og ha det i reserve i tilfelle du får sår.

Jeg satte faktisk fast compeed med ekstra tape - men fikk allikevel gigantsåret!

Ta med compeed i tilfelle du får trykkbelastningsplager under føttene - der kan det funke bra. Bruk ikke compeed på hælene .

Jeg ble svært knyttet til min kjære tensoplast - uten den hadde turen måtte blitt avbrutt, tror jeg :-)

Hehe. Er vel et oriflameprodukt, tender care. Tok en test med compeed i dag og den løsnet, og fikk blemme. Skal teste ut din kjære tensoplast neste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...