Gå til innhold

Kost-stress!

Gjest nå uten signatur

Anbefalte innlegg

Gjest nå uten signatur
Skrevet

Jeg ga i vår kostliste til legen, og det var mye han mente var feil. Jeg prøver så godt jeg kan å spise sunt, men jeg blir litt "gal" av at det skal være så strengt.

Spiser en normalvektig person aldri en vaffel, bolle eller is? Er det kun de som ikke er overvektige som kan unne seg en go'morgen yoghurt eller risengrøt en lørdag?

Jeg tror ikke det er krise om jeg spiser risengrøt en dag, eller en sjokolade lørdagen. Men hadde jeg spist mye usunt hver dag hadde det vært noe annet. Jeg vil spise normalt og ikke "strengt", selv om jeg skal ta av litt over ti kilo. Jeg spiser ikke pølser eller vanlig kjøttdeig som legen sa, men her en dag spiste jeg lasagne og hadde SÅ dårlig samvittighet fordi det burde jeg ikke spise.

Jeg vil ha det som jeg hadde det før! Ja, jeg tok av noen kilo før jeg kom til legen, men nå står vekta stille og jeg tenker hele tiden på alt jeg ikke skal spise.

Jeg spiser altså sunnere enn før og kjøper mer frukt og grønt.

Hvordan kan jeg få et normalt forhold til dette? Nå tenker jeg på at jeg skal til legen igjen om en måned, og da vil jeg kanskje igjen føle meg dum og uvanlig?

Gjest kanskje ikke det du ville høre
Skrevet

Hvis du må ned et visst antall kilo pga ventende behandling eller andre helseproblemer, så er jeg enig med legen din at kake, is, risengrynsgrøt osv, vil gjøre at den prosessen går mye langsommere enn ønskelig.

Hvis man skal gå ned på en sunn måte, og få i seg det man trenger og spise hyppige, sunne måltider, vil jo den lille, jevne vektreduksjonen man skal ha hver dag/uke, lett forvinne hvis man hver uke har små utskeielser.

For meg føltes det i hvertfall bortkastet hvis jeg hadde vært flink og spst veldig sunt og litt mindre kalorier hver dag, å fylle opp (store deler av) denne kvoten med en sjokoladeplate eller vaffel..

Nå som jeg har holdt ønsket vekt over lang tid, kan jeg kose meg med slike ting du nevner, men det er mye lettere nå som jeg trener jevnt og har øsnket vekt, enn i perioden hvor jeg skulle ned i vekt. Da stoppet vektnedgangen opp eller gikk frykteig tregt, hvis jeg fylte opp med tomme kalorier innimellom.

Gjest nå uten signatur
Skrevet

Hvis du må ned et visst antall kilo pga ventende behandling eller andre helseproblemer, så er jeg enig med legen din at kake, is, risengrynsgrøt osv, vil gjøre at den prosessen går mye langsommere enn ønskelig.

Hvis man skal gå ned på en sunn måte, og få i seg det man trenger og spise hyppige, sunne måltider, vil jo den lille, jevne vektreduksjonen man skal ha hver dag/uke, lett forvinne hvis man hver uke har små utskeielser.

For meg føltes det i hvertfall bortkastet hvis jeg hadde vært flink og spst veldig sunt og litt mindre kalorier hver dag, å fylle opp (store deler av) denne kvoten med en sjokoladeplate eller vaffel..

Nå som jeg har holdt ønsket vekt over lang tid, kan jeg kose meg med slike ting du nevner, men det er mye lettere nå som jeg trener jevnt og har øsnket vekt, enn i perioden hvor jeg skulle ned i vekt. Da stoppet vektnedgangen opp eller gikk frykteig tregt, hvis jeg fylte opp med tomme kalorier innimellom.

Nå spiser jeg aldri kaker og heller ikke boller, men jeg synes det er godt med noe lørdagskvelden. Uansett er det mye mindre enn før, og jeg beveger meg også mer.

Jeg følte meg så DUM hos legen, som om jeg var helt unormal som ikke spiste helt "perfekt".

Gjest J.R.-07
Skrevet

Nå spiser jeg aldri kaker og heller ikke boller, men jeg synes det er godt med noe lørdagskvelden. Uansett er det mye mindre enn før, og jeg beveger meg også mer.

Jeg følte meg så DUM hos legen, som om jeg var helt unormal som ikke spiste helt "perfekt".

Ingen av oss er perfekte.Synd at legen fikk deg til å få dårlig samvittighet.

Jeg er "heldig"og kan unne meg litt kos innimellom(god forbrenning).Men jeg spiser "skikkelig"mat det meste av tiden.

Kanskje lurt og ikke "tenke"så mye mat.La det å spise sunt, og kose seg av og til, bli en vane.

Lykke til!!

Gjest En gang slanker
Skrevet

Da jeg var midt i slanke prosessen unte jeg meg så godt som ingen utskeielser. Men nå som jeg er kommet ned i vekten jeg vil være, hender det at jeg tar med en is eller et kakestykke og to. Det var snakk om en livsstil omlegging for meg, og slike ting fristet heller ikke, fordi jeg hele tiden holdt et jevnt blodsukker.

Men jeg hadde to tre ting jeg koste meg med, det ene var "sjokoladene" fra nutrilett, som jeg gjerne erstattet det siste måltidet med på lørdagskvelden og sjokolade drikken Options som jeg drakk sammen med maten om jeg var søt syk, i tillegg til litt light brus.

Tror det er viktig å være litt hysterisk i starten til du har nådd kiloene dine. Tok av ti- kilo da jeg gikk på kurset som varte 7 eller 8 uker. Husk å spise mye fiber, da holder du deg mett lengre!

Skrevet

Jeg er normalvektig. Jeg unner meg både vafler og lørdagsgodt. Uten det hadde jeg garantert falt i fella og endt med å leve av nesten bare sukker.

Kanskje du i stedet for å droppe alle søtsaker brude bevege deg litt mer?

Skrevet

Kanskje denne boka har noe for seg? :-)

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1672319

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...