Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det har længe undret mig hvor fanatisk en holdning mange nordmænd har til graviditet og indtagelse af alkohol. Hvis man som gravid vælger at tage en enkelt øl eller et enkelt glas vin til en fest - bliver man næsten nedstiret af misfornøjede blikke.

Jeg forstår ikke denne næsten fanatiske holdning, og i Danmark har Sundhedsstyrelsen også konkluderet på baggrund af nyere videnskabelig undersøgelse, at der ikke er noget belæg for at opretholde en nul-grænse for alkohol.

Selvfølgelig skal gravide have lov at tage en enkelt øl eller et enkelt glas vil i ny og næ, hvis de er til fest eller anden sammenkomst.

Hvis vi gravide skulle være fanatiske med alt, hvad der er usundt - skulle vi jo nærmest lukkes inde i en glasbobbel under hele graviditeten.

Så kære gravide - brug din sunde fornuft og lev din graviditet sundt - men du behøver ikke at lytte til fanatikerne :-) Held & lykke derude ...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281824-rolig-nu/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest friske barn

jeg er forsåvidt enig med deg her.

jeg gikk to graviditeter med stor jernmangel og fikk tabeletter og mikstur stappet i meg. dette ble jeg svært dårlig av.

min mor gikk også med jernmangel og hun fikk ett tips av legen om at hun kunne drikke rødvin. 1 glass om dagen skader ikke foster/barnet fikk hun beskjed om. ikke sterkvin seff..

dette gjorde hun og jeg i alle graviditetene uten at det måtte avrusning til da barnet ble født.ikke tok vi skader av det heller.

er helt enig om at folk er hysteriske under graviditetene her.

før hadde de det ikke slik. da festet de med øl og røyk til den store gullmedaljen. det er bare til å spørre foreldre og besteforeldre det.

merkelig med det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281824-rolig-nu/#findComment-2266831
Del på andre sider

Ville du måske give et glas vin til din baby eller til en 2-åring? Det er det samme du gør når du er gravid og drikker. Fosteret får samme promille som dig. Sundhedsstyrelsen i Danmark anbefaler desuden nu, at man totalt undgår alkohol. Sansynligheden for at få et skadet barn hvis man nyder et par glad vin i svangerskabet er meget lille, men den er der.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281824-rolig-nu/#findComment-2266958
Del på andre sider

jeg er forsåvidt enig med deg her.

jeg gikk to graviditeter med stor jernmangel og fikk tabeletter og mikstur stappet i meg. dette ble jeg svært dårlig av.

min mor gikk også med jernmangel og hun fikk ett tips av legen om at hun kunne drikke rødvin. 1 glass om dagen skader ikke foster/barnet fikk hun beskjed om. ikke sterkvin seff..

dette gjorde hun og jeg i alle graviditetene uten at det måtte avrusning til da barnet ble født.ikke tok vi skader av det heller.

er helt enig om at folk er hysteriske under graviditetene her.

før hadde de det ikke slik. da festet de med øl og røyk til den store gullmedaljen. det er bare til å spørre foreldre og besteforeldre det.

merkelig med det.

Man mener at en av grunnene til unge menns dårlige sædkvalitet i dag kan være at mange mødre røyket og/eller drakk under svangerskapet. Før 60-70-tallet var det de færreste kvinner som røyket og drakk seg fulle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281824-rolig-nu/#findComment-2266959
Del på andre sider

Men du er dansk... Dansker og nordmenn pleier nok å se litt forskjellig på ting :-)

Men som legen min sa er det utrolig vanskelig å bevise om alkohol er usunt for fosteret, altså om det tar skade av det.

Derfor syns jeg, at det er greit å holde seg unna, slik for sikkerhets skyld. Herregud en er da gravid bare ni mnd, ikke engang dere dansker er da vel så avhengige av alkohol at dere ikke klarer dere uten i ni mnd? ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281824-rolig-nu/#findComment-2267406
Del på andre sider

Gjest prust

Men du er dansk... Dansker og nordmenn pleier nok å se litt forskjellig på ting :-)

Men som legen min sa er det utrolig vanskelig å bevise om alkohol er usunt for fosteret, altså om det tar skade av det.

Derfor syns jeg, at det er greit å holde seg unna, slik for sikkerhets skyld. Herregud en er da gravid bare ni mnd, ikke engang dere dansker er da vel så avhengige av alkohol at dere ikke klarer dere uten i ni mnd? ;-)

Jo, en er gravid bare i ni måneder, men så ammer en kanskje i 1 - 1,5 år eller mer, og så får de fleste mer enn ett barn....

Jeg hadde faktisk en periode fra sommer 98 til desember 2005 der jeg nesten i ett enten var gravid eller ammet (3 barn) :-)

Det var ikke mange gangene jeg smakte alkohol i svangerskapene og i ammeperiodene, men noen få ganger var det faktisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281824-rolig-nu/#findComment-2267427
Del på andre sider

Annonse

Jo, en er gravid bare i ni måneder, men så ammer en kanskje i 1 - 1,5 år eller mer, og så får de fleste mer enn ett barn....

Jeg hadde faktisk en periode fra sommer 98 til desember 2005 der jeg nesten i ett enten var gravid eller ammet (3 barn) :-)

Det var ikke mange gangene jeg smakte alkohol i svangerskapene og i ammeperiodene, men noen få ganger var det faktisk.

Vel jeg håper folk forstod at mitt innlegg var ment litt humoristisk :-)

Jeg har selv valgt å avstå helt fra alkohol under graviditet og amming. Drakk noen glass på kvelden mot slutten av ammetida da hun bare fikk pupp på kvelden. At jeg da drakk etter at hun hadde sovna hadde jo ingen innvirkning på melka.

Siden jeg hadde en SA før jeg ble gravid med frøken og hun amma i ca 20 mnd gikk jeg lenge uten alkohol. Men jeg har vel drukket fra meg før.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281824-rolig-nu/#findComment-2268094
Del på andre sider

Ville du måske give et glas vin til din baby eller til en 2-åring? Det er det samme du gør når du er gravid og drikker. Fosteret får samme promille som dig. Sundhedsstyrelsen i Danmark anbefaler desuden nu, at man totalt undgår alkohol. Sansynligheden for at få et skadet barn hvis man nyder et par glad vin i svangerskabet er meget lille, men den er der.

Hei Sofline,

Du skriver at sansynligheden for at få et skadet barn hvis man nyder et par glad vin i svangerskabet er meget lille, men den er der.

MEN der små sandsynligheder ved alt - der er også en forøget risiko for at påvirke ufødte børn negativt ved at man bor i storbyer med smog og indånder diverse skadelige partikler hver dag.

Og der er også en lille forøget risiko ved at man spiser større fisk der indeholder tungmetaller.

Og cremer, parfumer og makeup indeholder parabener, som mistænkes for hormonforstyrrelser... Og lever indeholder formeget A-vitamin, d.... Og listen er uendelig lang for hvad man bør undgå......

Så det jeg mener er, at hvis vi gravide skulle være absolut sikre - skulle vi jo nærmest leve vores graviditet i en gladbobbel og ikke i den virkelige verden.

Og med hensyn til alkohol - så er videnskaben udover hele verden splittet og der er ikke en entydig klar holdning eller dokumentation.

Og hvis du går til doktoren og siger at du er urolig, fordi du har drukket i de første par uger af svangerskabet - fordi du ikke vidste at du var gravid - ja, så er meldingen altid det samme at du skal tage det roligt, og at det er usandsynligt at det har en påvirkning. Man går heller ikke ind og laver ekstra eller særlige undersøgelser, hvis du oplyser at du har drukket..

Derfor er min pointe bare - tag det roligt... Hvis du har lyst til at skåle med til en fest og dermed tager et enkelt glas, så er der ikke nogen væsentlig grund til at du ikke skulle gøre det... :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281824-rolig-nu/#findComment-2268129
Del på andre sider

Hei Sofline,

Du skriver at sansynligheden for at få et skadet barn hvis man nyder et par glad vin i svangerskabet er meget lille, men den er der.

MEN der små sandsynligheder ved alt - der er også en forøget risiko for at påvirke ufødte børn negativt ved at man bor i storbyer med smog og indånder diverse skadelige partikler hver dag.

Og der er også en lille forøget risiko ved at man spiser større fisk der indeholder tungmetaller.

Og cremer, parfumer og makeup indeholder parabener, som mistænkes for hormonforstyrrelser... Og lever indeholder formeget A-vitamin, d.... Og listen er uendelig lang for hvad man bør undgå......

Så det jeg mener er, at hvis vi gravide skulle være absolut sikre - skulle vi jo nærmest leve vores graviditet i en gladbobbel og ikke i den virkelige verden.

Og med hensyn til alkohol - så er videnskaben udover hele verden splittet og der er ikke en entydig klar holdning eller dokumentation.

Og hvis du går til doktoren og siger at du er urolig, fordi du har drukket i de første par uger af svangerskabet - fordi du ikke vidste at du var gravid - ja, så er meldingen altid det samme at du skal tage det roligt, og at det er usandsynligt at det har en påvirkning. Man går heller ikke ind og laver ekstra eller særlige undersøgelser, hvis du oplyser at du har drukket..

Derfor er min pointe bare - tag det roligt... Hvis du har lyst til at skåle med til en fest og dermed tager et enkelt glas, så er der ikke nogen væsentlig grund til at du ikke skulle gøre det... :-)

Joda, men mat må man jo ha og man må jo puste der man bor.

Alkohol derimot _må_ man ikke ha, dersom man må det har man store problemer! Det burde ikke være noe problem å holde seg unna alkohol mens man er gravid og i alle fall de første mnd man ammer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281824-rolig-nu/#findComment-2268130
Del på andre sider

Man mener at en av grunnene til unge menns dårlige sædkvalitet i dag kan være at mange mødre røyket og/eller drakk under svangerskapet. Før 60-70-tallet var det de færreste kvinner som røyket og drakk seg fulle.

Hei igen :-)

Ja - du har ret, når du skriver "man mener" - for det er kernen.. Men det man mener skifter alt efter hvem du taler med eller lytter til - så derfor vil jeg stadig sige, at man bør tage det roligt....

I Danmark (i ugeskrift for læger) mener man, at kemikalier har en væsentlig betydning for den dårlige sædkvalitet. Der er omkring 40 - 50.000 kemiske ingredienser på markedet i Europa - fx. parabener, som er i næsten alt fra cremer, shampoo, sæber og andet der kommer i kontakt med kroppen og optages.

Andre igen mener at det er den stigende overvægt blandt mænd, der er en af grundene til at sædkvaliteten er dalende..

Uanset - så bør man tage det roligt og bare have et almindeligt sundt og afslappet forhold til sine omgivelser og det man indtager eller påfører sig.

hilsen Louise :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281824-rolig-nu/#findComment-2268134
Del på andre sider

Hei Sofline,

Jeg forstår hvad du mener, men jeg vælger at gøre noget med de farer jeg kan gøre noget ved. Jeg spiser derfor ikke lever (det kan jeg uanset ikke lide :-)), store fisk der kan indeholde tungmetaller og drikker ikke alkohol. Det er ikke noget stort offer for mig.

Jeg mener det var i min graviditetsbok, en dansk bog, jeg læste, at mødre der drikker flere genstande om ugen, selv om det bare er max. en per dag, har større chance for at få drengebørn der bliver født med testikler der ikke er faldt ned. Om det er farligt ved jeg dog ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281824-rolig-nu/#findComment-2268738
Del på andre sider

Joda, men mat må man jo ha og man må jo puste der man bor.

Alkohol derimot _må_ man ikke ha, dersom man må det har man store problemer! Det burde ikke være noe problem å holde seg unna alkohol mens man er gravid og i alle fall de første mnd man ammer.

Hei Lillemus

Du har jo ret i det du siger - men min pointe går slet ikke på om man _må_ eller ikke _må_ ha' alkokohol, eller om man har problemer hvis man absolut _må_.

Nei - det jeg mener, er at hvis man har lyst til at en sjælden gang imellem til at tage et glas vin eller øl - for eksempel skåle for brudeparret til en fest. Så mener jeg absolut ikke at der er noget - der bør holde dig tilbage.

Og samtidig mener jeg at omverden bør lægge deres fordømmene blikke og holdninger væk - for det er her, at jeg har oplevet, at der nogle steder er en næsten fanatisk holdning til at en gravid pige tager sig en genstand.

Jeg _må_ absolut ikke have alkohol i min graviditet, men jeg vil gerne have lov til selv at bestemme, om jeg vil have en enkelt genstand til fx. en fest - uden at folk uden større belæg eller dokumentation begynder at himle op om at jeg skader mit barn.

Så det var bare min pointe :-)

hilsen Louise

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281824-rolig-nu/#findComment-2268767
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...