Gå til innhold

dum i data

Gjest men god til å bake brød

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to dataer, en bærbar oppgradert til Vista (som IKKE fungerer bra i det hele tatt) og en stasjonær med xp. Begge ønsker jeg å formatere og starte på scratch.

Holder det å kjøpe en windows xp cd og kjøre den??

Skrevet

At Vista fungerer dårlig skyldes nok ikke at du er dum i data, men at det er veldig mye tull med Vista, og mye som ikke fungerer godt sammen med dette programmet. Dette fikk jeg nettopp vite av en på support, da jeg har hatt mye tull med mitt Vista program på min nye pc. Jeg drøftet til og med med ham om jeg burde degradere til XP, men han foreslo å vente og se fordi begynnerfeilene med Vista begynner å gi seg nå etter hvert.

Skrevet

At Vista fungerer dårlig skyldes nok ikke at du er dum i data, men at det er veldig mye tull med Vista, og mye som ikke fungerer godt sammen med dette programmet. Dette fikk jeg nettopp vite av en på support, da jeg har hatt mye tull med mitt Vista program på min nye pc. Jeg drøftet til og med med ham om jeg burde degradere til XP, men han foreslo å vente og se fordi begynnerfeilene med Vista begynner å gi seg nå etter hvert.

OK takk for svar - men kan du hjelpe meg med deg jeg spør om?

Skrevet

Har du ikke brent ut noen recovery cd'er på den bærbare? Ble den stasjonære levert uten lisens? Fulgte det ikke med en windows cd? Hvis du ikke har cd'er i det hele tatt så må du kjøpe 2 windows cd'er.

Skrevet

Har du ikke brent ut noen recovery cd'er på den bærbare? Ble den stasjonære levert uten lisens? Fulgte det ikke med en windows cd? Hvis du ikke har cd'er i det hele tatt så må du kjøpe 2 windows cd'er.

Det ble sikkert levert noe recovery-cd men det følger jo ørten cd`er med, jeg vet ikke hvilken jeg skal velge. På den bærbare ble det tatt backup da den var ny, holder det for å legge tilbake til win xp? (det var inkludert oppgradering til Vista men som sagt, Vista er noe dritt.)

Trodde man kunne bruke xp-cd på flere dataer når det er til eget bruk.......

Skrevet

Jeg vet ikke for mye om data, men du har et kult nick. :-)

Skrevet

Det ble sikkert levert noe recovery-cd men det følger jo ørten cd`er med, jeg vet ikke hvilken jeg skal velge. På den bærbare ble det tatt backup da den var ny, holder det for å legge tilbake til win xp? (det var inkludert oppgradering til Vista men som sagt, Vista er noe dritt.)

Trodde man kunne bruke xp-cd på flere dataer når det er til eget bruk.......

Skjønner ikke hva du mener med om det holder at du tok backup da den var ny for å legge inn xp. Du må ha en lisens på hver maskin du skal legge inn xp på. Enkelt og greit. Skal du ha xp på 2 maskiner må du kjøpe 2 lisenser også.

Skrevet

Skjønner ikke hva du mener med om det holder at du tok backup da den var ny for å legge inn xp. Du må ha en lisens på hver maskin du skal legge inn xp på. Enkelt og greit. Skal du ha xp på 2 maskiner må du kjøpe 2 lisenser også.

Det jeg mener er at da jeg kjøpte den bærbare ble den levert med xp og lisens og det hele men ingen xp-cd.

Jeg tok backup på 7-8 cd`er da den var ny fordi det ble anbefalt.

Så har jeg vært så dum å benytte meg av cd`en som oppgraderer til Vista - og siden har problemene stått i kø. Nå vil jeg ikke lenger ha Vista - jeg vil ha det bort.

Kan jeg da bruke cd-ene jeg tok backup på og legge alt tilbake. Vil dataen glemme at det finnes noe som heter Windows Vista og late som alt er som før med bare XP og no problems?

Jeg er ikke ute etter å svindle med lisenser eller noe sånt, jeg har lisnesnummer på alle mine datamaskiner, derfor holder det vel med en cd-plate med xp hvis jeg i verste fall må gå til innkjøp av det for å få alt som før?

Skrevet

Jeg vet ikke for mye om data, men du har et kult nick. :-)

Takker :)))

Skrevet

Det jeg mener er at da jeg kjøpte den bærbare ble den levert med xp og lisens og det hele men ingen xp-cd.

Jeg tok backup på 7-8 cd`er da den var ny fordi det ble anbefalt.

Så har jeg vært så dum å benytte meg av cd`en som oppgraderer til Vista - og siden har problemene stått i kø. Nå vil jeg ikke lenger ha Vista - jeg vil ha det bort.

Kan jeg da bruke cd-ene jeg tok backup på og legge alt tilbake. Vil dataen glemme at det finnes noe som heter Windows Vista og late som alt er som før med bare XP og no problems?

Jeg er ikke ute etter å svindle med lisenser eller noe sånt, jeg har lisnesnummer på alle mine datamaskiner, derfor holder det vel med en cd-plate med xp hvis jeg i verste fall må gå til innkjøp av det for å få alt som før?

Virker som de 7-8 cd'ene du brente er recovery cd'er ja. Isåfall kan du bruke de på den bærbare. Det er jo bare å prøve det.

Hvis du har lisens på den stasjonære kan du jo prøve å få lånt deg en windows xp cd og bruke lisensen du har.

Gjest Å ikke kunne data tvert i gjennom er ikke å være dum
Skrevet

Om du har kjøpt disse pc`ne, som jeg forstår at du har, i butikk eller av seriøse, så har det om ikke en ekte windows cd fulgt med en recovery cd.

Du må lese på de cd`ne eller diskettene du har og se om det står recovery på dem.

Hvis du har ekte win.cd så har du også licensenummeret ditt, som du må fylle inn når du bruker cd på maskinen. Recoverycd trenger ikke dette fyllet inn, men du må bruke den recovery cd som da hører til den enkelte maskin.

Hvis du må kjøpe nye win.cd så skal du egentlig kjøpe en cd til hver maskin. (officepakken med word etc. ol. kan brukes på flere maskiner, men win.kun på en uansett om det er samme eier på mange maskiner)

Cd`n kan selvsakt brukes på flere maskiner men da blir alle maskinene utenom en ansett som pirater og du vil få problemer ved oppgraderinger etc. på disse.

Så det første du må gjøre er å sjekke alt du har av cd`r og disketter i tilfelle du kan finne recovery. I tilfelle recovery så går maskinen tilbake til den tilstand den var i da du kjøpte den. (med xp)

Synes det er rart at det ikke har fulgt med recovery men at du selv skal ta backup av maksinen for senere slikt bruk, i allefall hvis maskinen er kjøpt av forhandler. Men i slikt tilfelle så kan du prøve å kjøre disse backuppene du har laget.

Hvis du er usikker på dette her så kanskje du kan tenke over om det er noen litt datakyndige du kjenner som kan hjelpe deg? Det er litt surt å sette i gang en recovery og innstallering av alle ekstraprogrammer etc. hvis en ikke er litt kjent på området. Surt å sette seg fast under veis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...