Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal ha barn og skal snart til svangerskapskontroll. Må jeg si at jeg har tatt abort før? Dette tilhører min fortid, og jeg vil ikke at min mann skal vite om det. Dersom man sier det vil det stå på det svangerskapsskjemaet jeg får. Så kan jeg bare lavære å si noe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281994-opplysningsplikt-eller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør absolutt fortelle dette til legen din - det kan ha konsekvenser for fødsel osv.

Men legen har taushetsplikt, og mannen din behøver ikke å få vite noe.

Ja, jeg er fullstendig klar over at jeg burde si det, og at legen har taushetsplikt. Men dette blir stående på arket der alle mål og andre ting står, og dette burde jo mannen min få se. Og hvor store konsekvenser kan en abort ha for en fødsel?

Det jeg lurer på er om jeg må si det?

Gjest StineDY

Ja, jeg er fullstendig klar over at jeg burde si det, og at legen har taushetsplikt. Men dette blir stående på arket der alle mål og andre ting står, og dette burde jo mannen min få se. Og hvor store konsekvenser kan en abort ha for en fødsel?

Jeg fortalte ikke til legen eller jordmor at jeg hadde tatt abort noen år før.

Gjest blaastrek

Det står på skjemaet at opplysningene gis frivillig. Det vil si at du kan gjerne si det til legen, men be om at han ikke krysser av på skjemaet. Han kan sikkert skrive det i sin journal eller til sykehuset uten at det framgår på helsekortet ditt. Helsekortet er liksom din journal det, så det er opp til deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...