Gjest Persille Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 OK, takk. Men må jeg skrive oppsigelse til henne nå eller vente til svangerskapspermisjonen nærmer seg slutten. Den er ikke ferdig før i mars neste år. Jeg tror faktisk hun ikke har tenkt å komme tilbake så jeg har igrunnen lyst til å vente og skrive oppsigelse før jeg ser om hun gjør det. Jeg er litt hevnlysten her siden hun aldri ga meg noen svangerskapssøknad og satte meg i beit i mange mnd med å ikke gjøre det hun skulle. Det ble slik at jeg måtte sette inn vikar innimellom for å få skiftet lyspærer og handle og vaske under sengene. IKKE si henne opp! Ring en advokat - det er verdt tusenlappen det koster deg fremfor alternativet. Tro meg 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 Jeg trodde det allerede fantes en slik lov. Ja, dette er likestilling. Barnehagen din er avhengig av at det fødes unger. Uten unger må du stenge barnehagen. Helt enig. Men jeg er også avhengig av at noen jobber der - og du vet jo hvor glade dere foreldre er i personale som kommer og går.... 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 Hvis jeg planla graviditet og ble spurt om det på jobbintervju, hadde jeg nok sagt nei uansett og eventuelt unnskyldt det med et uhell om jeg ble gravid i nærmeste fremtid. Og det er jo tilsvarende tragisk - at man skal måtte forsvare seg med å si at det er et uhell... 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 Hvis jeg planla graviditet og ble spurt om det på jobbintervju, hadde jeg nok sagt nei uansett og eventuelt unnskyldt det med et uhell om jeg ble gravid i nærmeste fremtid. Altså, ikke at du gjør det - men at man faktisk må det for å kunne forsvare at man tok jobben. Hm, ser jeg ikke klarer å formulere dette ritkig - men poenget er; enig med deg! 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 Forresten, ville du spurt en mann på intervju om det samme? (Jeg antar det er flest kvinner du intervjuer.) Man risikerer jo faktisk også å ansette en "moderne" mann som skal ut i permisjon i et halvt år om fire måneder fordi kona nettopp har født. Ja, jeg spør alle om det. Jeg har jo nesten halvparten menn her, noen med og noen uten barn - og jeg har spurt alle om hvordan de ser for seg de neste to årene. Om de skal bli i Oslo, studere mer, flere barn, bransjebytte, osv. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 Vet du, hadde jeg fått slike spørsmål på et intervju hadde jeg takket nei til jobben! For meg så sier det litt om holdningene til arbeidsgiver, og de holdningene ville jeg ikke jobbet under! Og de som vil ha jobb i bhg i Oslo, har nok av jobber å velge blant... Jeg søker bevist ikke jobber i bhg som krever legeattest heller, for hvorfor vil de ha det? Hvilke sykdommer vil de sile ut? Eller hva oppnår de med en legeattest? Nå skal det sies at jeg er meget kjeldent borte fra arbeid, og har ingen sykdom, men jeg syns arbeidsgivere med slike krav er noen tullinger! Vel, helseattest er lovpålagt gjennom barnehageloven - og det er for å skille ut tuberkulinsmitte. Så det kan du faktisk ikke velge. Om bhg ikke krever inn det er det de som bryter loven. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 Du er jo prototypen på en diskriminerende arbeidsgiver! Ut i fra det du skriver, vil du altså ikke ansette kvinner som er gravide eller planlegger å bli det. Ergo har ikke disse kvinnene samme jobb-mulighteter som andre. Det sier seg jo selv. Og du mener det ikke er diskriminerende??? Har ikke problemer med å skjønne at det kan være vanskelig for arbeidsgivere med få ansatte - det legitimerer likevel ikke diskriminering! Dessuten er det langt fra bare "små" arbeidsgivere som diskriminerer gravide - leste nettopp at sykehusene er noen av de verste til å ikke forlenge vikariater og la være å ansette gravide kvinner. Du kan si mye om Ullevål sykehus, men med sine ca 5000 ansatte, er det er IKKE en liten arbeidsgiver!! Nei, jeg er ikke det. Det er forskjell på å spørre og grave om intime detaljer, og så bruke det som grunn til å ikke ansette - til å ville vite hva en potensiell ny arbeidstaker vil gjøre de neste to årene. Det er helt greit for meg om en av mine ansatte får barn - jeg har faktisk akkurat ansatt en mann som fikk barn i april, og dermed skal ha permisjon om ikke så altfor lenge. Det er helt greit - for jeg vet om det, og det er ikke NÅ. Innen den tid har han vært her lenge nok til å ha blitt ordentlig kjent med alle barna, og til at de husker ham helt fint når han kommer tilbake. 0 Siter
Gjest safado Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 Vel, helseattest er lovpålagt gjennom barnehageloven - og det er for å skille ut tuberkulinsmitte. Så det kan du faktisk ikke velge. Om bhg ikke krever inn det er det de som bryter loven. "Vel, helseattest er lovpålagt gjennom barnehageloven - og det er for å skille ut tuberkulinsmitte." Jeg har levert politiattest, samt tatt skjermbilder og evnt pirké prøver. Og det er greit! Men det er ikke mange bhg som krever helseattester i dag! Så gi meg gjerne paragrafen der den loven står... Syns det er forskjell på å ta skjermbilde, og å levere lege/helseattest, hvor legen fører opp høyde, vekt, syn, hørsel, osv osv. Syns det er helt uvesentlig for en arbeidsgiver hvor høy og hvor mange kilo jeg veier... 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 "Vel, helseattest er lovpålagt gjennom barnehageloven - og det er for å skille ut tuberkulinsmitte." Jeg har levert politiattest, samt tatt skjermbilder og evnt pirké prøver. Og det er greit! Men det er ikke mange bhg som krever helseattester i dag! Så gi meg gjerne paragrafen der den loven står... Syns det er forskjell på å ta skjermbilde, og å levere lege/helseattest, hvor legen fører opp høyde, vekt, syn, hørsel, osv osv. Syns det er helt uvesentlig for en arbeidsgiver hvor høy og hvor mange kilo jeg veier... ''Syns det er helt uvesentlig for en arbeidsgiver hvor høy og hvor mange kilo jeg veier...'' Så lenge du er innenfor normalen ja. Men skulle du være skikkelig bælfeit og så overvektig at det er fare for helsa og at du ikke har mulighet til å røre deg for å leke med ungene eller bevege deg raskt for å forhindre en akutt ulykke i barnehagen er det vel noe arbeidsgiver har noe med? For å sette det skikkelig på spissen. 0 Siter
Gjest safado Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 ''Syns det er helt uvesentlig for en arbeidsgiver hvor høy og hvor mange kilo jeg veier...'' Så lenge du er innenfor normalen ja. Men skulle du være skikkelig bælfeit og så overvektig at det er fare for helsa og at du ikke har mulighet til å røre deg for å leke med ungene eller bevege deg raskt for å forhindre en akutt ulykke i barnehagen er det vel noe arbeidsgiver har noe med? For å sette det skikkelig på spissen. Men da hadde arbeidsgiver sett det på et intervju, at denne personen var sykelig feit at man knapt klart gå... Tror ingen ansetter noen usett i en bhg. Så hvorfor da legeattestskjema hvor dette må fylles ut. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 "Vel, helseattest er lovpålagt gjennom barnehageloven - og det er for å skille ut tuberkulinsmitte." Jeg har levert politiattest, samt tatt skjermbilder og evnt pirké prøver. Og det er greit! Men det er ikke mange bhg som krever helseattester i dag! Så gi meg gjerne paragrafen der den loven står... Syns det er forskjell på å ta skjermbilde, og å levere lege/helseattest, hvor legen fører opp høyde, vekt, syn, hørsel, osv osv. Syns det er helt uvesentlig for en arbeidsgiver hvor høy og hvor mange kilo jeg veier... Jeg har ikke hørt om noen som krever legeattest - men helseattest er helt vanlig. http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-064-006.html#23 § 23. Helsekontroll av barn og personale Før et barn begynner i barnehage, skal det legges fram erklæring om barnets helse. Dersom barnet har møtt til de ordinære undersøkelser på helsestasjon, kan slik erklæring gis av barnets foresatte. Barnehagens personale har plikt til å gjennomgå tuberkulosekontroll i henhold til gjeldende regelverk. 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 Helt enig. Men jeg er også avhengig av at noen jobber der - og du vet jo hvor glade dere foreldre er i personale som kommer og går.... Jeg forstår det, men du er nødt til å se det i en litt større sammenheng. Du og jeg har diskutert dette så mange ganger og jeg tror du vet hva jeg mener om det. Vi blir aldri enige likevel, så jeg skal ikke gå inn på en ny diskusjon:) 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 Men da hadde arbeidsgiver sett det på et intervju, at denne personen var sykelig feit at man knapt klart gå... Tror ingen ansetter noen usett i en bhg. Så hvorfor da legeattestskjema hvor dette må fylles ut. Ikke godt å si. Jeg har ikke noe annet svar. 0 Siter
Gjest safado Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 Jeg har ikke hørt om noen som krever legeattest - men helseattest er helt vanlig. http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-064-006.html#23 § 23. Helsekontroll av barn og personale Før et barn begynner i barnehage, skal det legges fram erklæring om barnets helse. Dersom barnet har møtt til de ordinære undersøkelser på helsestasjon, kan slik erklæring gis av barnets foresatte. Barnehagens personale har plikt til å gjennomgå tuberkulosekontroll i henhold til gjeldende regelverk. "Barnehagens personale har plikt til å gjennomgå tuberkulosekontroll i henhold til gjeldende regelverk." Ja den er grei, og takk for paragrafen! Men det står ikke helseattest, men tuberkulosekontroll. 0 Siter
Dorthe Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 hun klarte ikke virkelig å få utbetalt penger for disse timene..?? Jovisst, tok litt tid før jeg skjønte det og da jeg skjønte det var det ikke så lenge før hun skulle ut i svangerskapspermisjon 0 Siter
Dorthe Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 IKKE si henne opp! Ring en advokat - det er verdt tusenlappen det koster deg fremfor alternativet. Tro meg Da venter jeg og ser hva som skjer. Og kommer hun tilbake og tror hun har jobb her så ringer jeg andelsselskapet som har overansvaret. Jeg vil ikke ha henne tilbake 0 Siter
petter smart Skrevet 4. august 2007 Skrevet 4. august 2007 Joda, jeg ser det fra den andre siden også, jeg har jo vært der selv en gang. Men; fortsatt synes jeg ikke det skal bli FORBUDT å snakke om det. Det er greit at man ikke skal diskriminere, eller grave for mye osv - men å ville vite hva en arbeidstaker planlegger for de neste to årene er legitimt synes jeg. Men hvorfor vil du vite hva en arbeidstaker planlegger de neste 2 årene? Det må jo være for å ikke ansette vedkommende. Og det er ikke lov. Det er heller ingen automatikk i at dersom man planlegger å bli gravid så skjer dette innen kort tid. 0 Siter
Sofline Skrevet 5. august 2007 Skrevet 5. august 2007 Hvis det ikke synes så ikke si noe. Er hvertfall alltid det man blir rådet til av folk som forstår seg på slikt noe. Så gøy det blir å overraske samboer, da :-) Nei, jeg tror ikke jeg kommer til å si noe på jobbintervju. Nå har også samboeren fått vite det. Han ble veldig glad og i går fikk jeg en bukett roser og et kort med noen pene ord på; det er ellers ikke ofte han kjøper blomster til meg. Men jeg ble litt snurt da han innrømte at han hadde hatt det på følelsen. :-) 0 Siter
Sofline Skrevet 5. august 2007 Skrevet 5. august 2007 Altså, ikke at du gjør det - men at man faktisk må det for å kunne forsvare at man tok jobben. Hm, ser jeg ikke klarer å formulere dette ritkig - men poenget er; enig med deg! Jeg skjønner hva du mener. :-) 0 Siter
Sofline Skrevet 5. august 2007 Skrevet 5. august 2007 Men det er jo hele kjernen her! Folk har samvittighet til sånt. Du må innrømme at du kjenner eller vet om jenter som har sykemeldt seg så fort de har fått vite at de er gravide - bare fordi de kan det? Jeg kjenner noen, vet om mange - og det virker som om den gjengse holdningen er at det er helt greit å gjøre. Det er også helt greit å bruke graviditeten som en unnskyldning for alt man ikke gidder/vil gjøre.... Dessverre.... Og nettopp derfor får vi disse diskusjonene Jeg har ikke hatt så mange gravide i min omgangskrets; jeg kommer på fire i farta. Tre av dem ble ikke sykemeldt, og den fjerde hadde absolutt grunn til å sykemelde seg. Hun var virkelig dårlig. Men jeg tviler egentlig ikke på at det finnes kvinner som gjør det uten eller nesten uten grunn, og jeg kjenner vel noen som vil være troende til å gjøre det når/hvis de blir gravide. Tragisk... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.