Gå til innhold

Hvordan kan dette være likestilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, jeg tror ikke jeg kommer til å si noe på jobbintervju. Nå har også samboeren fått vite det. Han ble veldig glad og i går fikk jeg en bukett roser og et kort med noen pene ord på; det er ellers ikke ofte han kjøper blomster til meg. Men jeg ble litt snurt da han innrømte at han hadde hatt det på følelsen. :-)

Så koselig da, nå må dere nyte tida ;-)

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

16

• Dorthe

7

• Bookworm

5

• petter smart

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Så koselig da, nå må dere nyte tida ;-)

Takk! Det har gått mer opp for meg nå, at jeg faktisk er gravid, og jeg har begynt å glede meg. :-)

Gjest Persille
Skrevet

Jeg har ikke hatt så mange gravide i min omgangskrets; jeg kommer på fire i farta. Tre av dem ble ikke sykemeldt, og den fjerde hadde absolutt grunn til å sykemelde seg. Hun var virkelig dårlig. Men jeg tviler egentlig ikke på at det finnes kvinner som gjør det uten eller nesten uten grunn, og jeg kjenner vel noen som vil være troende til å gjøre det når/hvis de blir gravide. Tragisk...

Jeg kjenner heldigvis ikke mange jeg heller - men jeg vet om flere enn jeg kjenner...

Og jeg vet også om en lege som sier at gravide ikke burde jobbe, de burde bare være hjemme og ruge - så han sykemelder alle som bruker ham. Det er fint...

Jeg mistet jobben etter å ha fått barn, og jobber i et mannsdominert miljø (data) - så jeg kan alt om dette egentlig. Jeg skulle bare ønske det fantes en annen måte å gjøre det på enn å lyve. Tenk så fint om f.eks nav hjalp oss med ressurser (personer) når vi mistet en i svangerskapspermisjon?

I mange kvineyrker er det jo mulig å hente inn folk med kompetanse som ikke nødvendigvis er fra gitte arb.plass. Barnehager, skoler, sykehus, sykehjem, gamlehjem osv - alle steder dominert av kvinner, og alle arb.plasser nav enkelt kunne bidratt med kvalifisert arb.kraft.

Man er ansatt i nav - og har som jobb å være "konsulent" på gitte sted (innen sin bransje) til vedkommende er tilbake på jobb. Da får arb.plassen en som garantert har erfaring, vet hva de driver med, og det koster dem ingenting å finne. En slags permisjonsvikar-pool eller noe :)

Da kunne også arb.giver fortsette å lønne den ansatte som normalt, nav tar seg av vikaren - og administrasjonen blir mindre for alle.

For meg handler det ikke om pengene i det hele tatt, for meg handler det om å ha kvalifiserte folk på jobb.

Men - noen optimal løsning finnes kanskje ikke?

Gjest Persille
Skrevet

Jeg forstår det, men du er nødt til å se det i en litt større sammenheng.

Du og jeg har diskutert dette så mange ganger og jeg tror du vet hva jeg mener om det. Vi blir aldri enige likevel, så jeg skal ikke gå inn på en ny diskusjon:)

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/user/post.wa2

Her forklarer jeg litt bedre hva jeg mener :)

Skrevet

Jeg kjenner heldigvis ikke mange jeg heller - men jeg vet om flere enn jeg kjenner...

Og jeg vet også om en lege som sier at gravide ikke burde jobbe, de burde bare være hjemme og ruge - så han sykemelder alle som bruker ham. Det er fint...

Jeg mistet jobben etter å ha fått barn, og jobber i et mannsdominert miljø (data) - så jeg kan alt om dette egentlig. Jeg skulle bare ønske det fantes en annen måte å gjøre det på enn å lyve. Tenk så fint om f.eks nav hjalp oss med ressurser (personer) når vi mistet en i svangerskapspermisjon?

I mange kvineyrker er det jo mulig å hente inn folk med kompetanse som ikke nødvendigvis er fra gitte arb.plass. Barnehager, skoler, sykehus, sykehjem, gamlehjem osv - alle steder dominert av kvinner, og alle arb.plasser nav enkelt kunne bidratt med kvalifisert arb.kraft.

Man er ansatt i nav - og har som jobb å være "konsulent" på gitte sted (innen sin bransje) til vedkommende er tilbake på jobb. Da får arb.plassen en som garantert har erfaring, vet hva de driver med, og det koster dem ingenting å finne. En slags permisjonsvikar-pool eller noe :)

Da kunne også arb.giver fortsette å lønne den ansatte som normalt, nav tar seg av vikaren - og administrasjonen blir mindre for alle.

For meg handler det ikke om pengene i det hele tatt, for meg handler det om å ha kvalifiserte folk på jobb.

Men - noen optimal løsning finnes kanskje ikke?

Jeg er helt enig i det du skriver her. Trist at du mistet jobben da du ble gravid.

En 100% optimal løsning finnes nok ikke, men mye mer kan gjøres enn det som gjøres i dag. Jeg synes den permisjonsvikar-poolen du foreslår høres ut som en glimrende idé. De som vanligvis jobber som vikarer får jo dessuten sannsynligvis mer tid på hver arbeidsplass enn det de får jo ansatt i et "vanlig" vikarbyrå. Kanskje du skulle skrive et brev til Stortinget om det? :-)

Gjest Persille
Skrevet

Jeg er helt enig i det du skriver her. Trist at du mistet jobben da du ble gravid.

En 100% optimal løsning finnes nok ikke, men mye mer kan gjøres enn det som gjøres i dag. Jeg synes den permisjonsvikar-poolen du foreslår høres ut som en glimrende idé. De som vanligvis jobber som vikarer får jo dessuten sannsynligvis mer tid på hver arbeidsplass enn det de får jo ansatt i et "vanlig" vikarbyrå. Kanskje du skulle skrive et brev til Stortinget om det? :-)

Håh, etter å ha vært kvinne, mor, arbeidstaker og arbeidsgiver - og gjerne alt samtidig er det MYE jeg skulle skrevet brev til Stortinget om :)

I motsetning til mange andre har jeg jo personlig opplevd flere sider av de samme sakene - og det hjelper gjerne litt på perspektivet.

Skrevet

Håh, etter å ha vært kvinne, mor, arbeidstaker og arbeidsgiver - og gjerne alt samtidig er det MYE jeg skulle skrevet brev til Stortinget om :)

I motsetning til mange andre har jeg jo personlig opplevd flere sider av de samme sakene - og det hjelper gjerne litt på perspektivet.

Når jeg tenker meg om er det også en del ting jeg kunne tenkt meg å skrive dit om. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...