Gå til innhold

Far permisjon 2 uker etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Gjest venter barn snart
Skrevet

Leser på NAV sine sider at de 6 ukene etter fødsel er beregnet for mor, når det gjelder foreldrepenger/permisjon. I min manns bedrift vet jeg at mennene tidligere har fått 2 ukers permisjon i forbindelse med nedkomst. Er dette i såfall en ordning som denne bedriften har og som ikke har noe med NAV å gjøre? Vil han da få disse 2 ukene i tillegg til de ukene han har rett til fra NAV? Eller er det jeg som har misforstått NAV sine regler.

Fikk ikke svar på NAV for den som jobber med slike saker her er ikke til stede. Gubben er for treg til at jeg kan få han til å undersøke med arbeidsgiver.

Fortsetter under...

fuji1365380447
Skrevet

De to ukene i forbindelse med nedkomsten er i tillegg til fedrekvoten.

Disse to ukene har han rett på permisjon, men ikke rett på betaling. Likevel er det mange arbeidsgivere som gir full lønn i disse to ukene.

Gjest venter barn snart
Skrevet

De to ukene i forbindelse med nedkomsten er i tillegg til fedrekvoten.

Disse to ukene har han rett på permisjon, men ikke rett på betaling. Likevel er det mange arbeidsgivere som gir full lønn i disse to ukene.

Tusen takk for svar. Han er heldig for han får lønn. :) Enten så er jeg dårlig til å lese eller så er dette dårlig opplyst på NAV sine sider...

Skrevet

Man har krav på to uker fri uten lønn. Så NAV er derfor ikke innblandet her. Noen arbeidsgivere gir disse to ukene med lønn.

Skrevet

Tusen takk for svar. Han er heldig for han får lønn. :) Enten så er jeg dårlig til å lese eller så er dette dårlig opplyst på NAV sine sider...

Disse to ukene har ikke noe med resten av permisjonen å gjøre, de første 6 ukene etter fødsel er forbeholdt mor, så mor kan ikke gå tilbake i jobb to dager etter fødsel og overlate barnet til far. Far har rett på 2 uker fri i forbindelse med fødsel uavhengig av resten av permisjonen.

Gjest burde stått allikevel
Skrevet

Det burde stått noe om det, men det har ikke noe med trygdesystemet / NAV å gjøre, og heller ingenting med resten av svangerskapspermisjon osv å gjøre.

Det er en rettighet som kommer inn under arbeidsmiljøloven, rett til omsorgspermisjon uten lønn i 14 dager for far / partner etter fødsel. Den må tas ut innen 14 dager etter barnet kommer hjem fra sykehuset.

Alle som jobber i det offentlige, og de fleste store arbeidsgivere, betaler lønn. Det står i hver enkelts kontrakt / avtaleverk.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...