Gå til innhold

Er dette korrekt rettskrivning?

Anbefalte innlegg

Gjest Idoline
Skrevet

"Det er mye nytt å forholde seg til, og mange nye mennesker å lære å kjenne".

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei! "mange nye mennesker å lære å kjenne". Det skal være mange nye mennesker å lære og kjenne...

candyqueen_83
Skrevet

"Å" skal være foran verb i infinitiv, å danse, å leke, å lære.

"Og" skal brukes når man binder sammen to verb eller to leddsetninger. F.eks å lære OG kjenne.

Skrevet

"Å" skal være foran verb i infinitiv, å danse, å leke, å lære.

"Og" skal brukes når man binder sammen to verb eller to leddsetninger. F.eks å lære OG kjenne.

Det er ikke alltid det er sånn. Så vidt jeg kan se er det Idoline har skrevet korrekt. :-)

candyqueen_83
Skrevet

Det er ikke alltid det er sånn. Så vidt jeg kan se er det Idoline har skrevet korrekt. :-)

Ja faktisk. Når jeg ser nøyere etter nå så er det nok skrevet riktig :o)

candyqueen_83
Skrevet

Eller nå ble jeg usikker. Jeg syns det ser litt galt ut når jeg ser setningen.. Hehe.

Skrevet

:-)

Skrevet

Eller nå ble jeg usikker. Jeg syns det ser litt galt ut når jeg ser setningen.. Hehe.

Hmm... jeg synes det ser riktig ut jeg. Jeg lærte at man skal sette å mellom to infinitiver for ikke så lenge siden, men det tok sin tid å venne seg til at det også kunne være riktig.

Skrevet

Hmm... jeg synes det ser riktig ut jeg. Jeg lærte at man skal sette å mellom to infinitiver for ikke så lenge siden, men det tok sin tid å venne seg til at det også kunne være riktig.

Stemmer det, ja.

I denne sammenhengen skal ikke Idoline både lære noe -og- kjenne noen. Idoline skal derimot lære å kjenne noen ;)

Man kan hoppe og trampe, men man også stoppe å trampe :)

Skrevet

Nei! "mange nye mennesker å lære å kjenne". Det skal være mange nye mennesker å lære og kjenne...

Kopierer det jeg skrev til Sofline, jeg:

''I denne sammenhengen skal ikke Idoline både lære noe -og- kjenne noen. Idoline skal derimot lære å kjenne noen ;)

Man kan hoppe og trampe, men man også stoppe å trampe :)''

Skrevet

Nei. " Å lære å kjenne" er verbet her.

Hadde du brukt og, ville betydningen ha blitt litt annerledes men samtidig absurd. Det er mange nye mennesker å lære. Og det er mange mennesker å kjenne.

Men det går ikke an å si at man lærer et menneske.

Et eksempel på motsatt bruk av og/å:

"Det er lov å prøve og feile." (Korrekt).

Hvis du skriver "det er lov å prøve å feile", betyr det at du gjør feil med vilje, og det er ikke det som ligger i begrepet "prøve og feile".

Er man usikker, hjelper det å erstatte 'å' med det danske 'at'.

Skrevet

Stemmer det, ja.

I denne sammenhengen skal ikke Idoline både lære noe -og- kjenne noen. Idoline skal derimot lære å kjenne noen ;)

Man kan hoppe og trampe, men man også stoppe å trampe :)

Nemlig! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...