Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anna:D

Jeg er en jente på 14år Jeg har nettopp verrt å reist en uke.... Åsså glemte jeg p-pillene mine.. Å den uka skjedde d og.. var på fest og ja.. Men med en gang jeg kom hjem tok jeg p-pillene igjenn... Kan d hende at jeg har blitt gravid?! D er ca en månede siden det hendte.... hjelper d å kjøpe angrepiller nå? Er d aldersgrense på å kjøpe d?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282464-glemt-p-pilles/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest www amathea no

Angrepillen må tas så fort som mulig etter ubeskyttet samleie, og senest innen 72 timer. Etter dette har den ingen effekt.

Det er ikke aldersgrense på reseptfrie medikamenter (som angrepillen), men de ansatte på apoteket kan selv vurdere om barn skal få kjøpt legemidler.

Hvis det er en måned siden du hadde ubeskyttet samleie, kan du ta en graviditetstest (også reseptfri på apoteket). Er den positiv, ring legen umiddelbart og be om en hastetime.

Du kan snakke med legen om sikker prevensjon og alt annet i denne sammenheng.

Selv om du ikke er gravid, kan du bli smittet av sykdommer hvis du har samleie uten kondom. Hadde du samleie med en annen enn fast partner, bør du ta en legeundersøkelse for å sjekke at du ikke har fått en kjønnsykdom. For eksempel kan ubehandlet klamydia gjøre at du ikke kan få barn senere. Bestill legetime.

Reiser du fra pillene en annen gang, eller glemmer en pille eller kaster opp en pille, kan du kjøpe kondomer (bensinstasjon, butikk, apotek..) og bruke disse til du har tatt pillene 14 dager regelmessig igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282464-glemt-p-pilles/#findComment-2271324
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...