Gå til innhold

Voksende fettkul under øyet

Anbefalte innlegg

Gjest Dagfinn S.

Jeg har i mange år hatt en bitteliten fettkul rett under (1/2 cm) høyre øye(krok). I sommer har den plutselig begynt å vokse (meget merkbart) og har også utviklet blodtilførsel. Den har også blitt ujevn, øm, hard og mørkere i fargen og jeg er nå en smule bekymret over hva dette kan være. På grunn av plasseringen ønsker jeg å fjerne den, blir den større nå begynner den snart å "skygge" for øyet". Er det i det hele tatt noe poeng å gåtil fastlegen med dette, eller skal jeg bare gå rett til en klinikk og få den fjernet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282577-voksende-fettkul-under-%C3%B8yet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei Dagfinn ! Ut fra beskrivelsen er det ikk så lett å si sikkert hva slags kul du har. Dersom det er en fettkul, som regel en "talgpose", er den som regel forskytelig under huden og man kan ofte se en poreåpning et sted på toppen, må den skjæres ut hel og huden syes sammen etterpå. Det er også en mulighet for at det kan være noe som springer ut fra et blodkar og som således kan behandles med laser. Det finnes også forskjellig andre godartete svulster som altså ikke er farlige. Risikoen for at kulen din er ondartet anser jeg som realtivt liten. Det kan nok være nyttig å la almenlegen ta en titt for å komme med behandlingsforslag og henvisning til hudlege eller plastikkirurg dersom det ikke er for lang ventetid. Evt ville jeg henvendt meg til en hudlege, helst en som utfører kirurgi slik at du evt kan få gjort det som er nødvendig av en som også kan stille riktig diagnose. Det gir størst mulighet for at du får en behandling best mulig tilpasset ditt "tilfelle" . Mvh Jon L

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...