Gå til innhold

gravid i 10 uke, ingen kvalme eller lign,

Anbefalte innlegg

Gjest 20-års alderen

Hei. jeg oppdaget at jeg var gravid for første gang rundt 4 uke. Dro så til en gynekolog som bekreftet dette og sa jeg var ca. 4 1/2 uke på vei. Nå i skrivende stund har jeg kommet til 10 uke. Jeg har tatt flere graviditetstester og de sier at jeg fortsatt er gravid. I løpet av de 10 ukene har jeg ikke hatt noen bivirkinger som tilsier at jeg er gravid bortsett fra litt ømheten i brystene, at vekta har økt og ingen mensen. Burde jeg ikke vært kvalm, kastet opp, trett, sliten, mangle matlyst eller lignende? Er dette et dårlig tegn? Kan noe være galt eller bør jeg bare være glad for at jeg føler meg helt fin?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282601-gravid-i-10-uke-ingen-kvalme-eller-lign/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt KAN noe være galt. Men det kunne det vært selv om du hadde vært kvalm, trøtt, sliten, uten matlyst eller liknende.

Kvalmen er en reaksjon på svangerskapshormonene. Den er det ikke alle kvinner som får. For de som får den, er den et bevis på at hormonene herjer i kroppen. Men den er IKKE noe bevis på at fosteret har det bra - og det motsatte gjelder absolutt ikke. Endringer i brystene og / eller stikninger i underlivet er helt vanlige, "godkjente" symptomer så tidlig.

Så lenge du ikke blør, har du lov til å være optimistisk. Det er en myte at alle får så mange tidlige symptomer, og du er like gravid uten. Du kan ennå "rekke" å få både bekkenløsning, halsbrann, leggkramper og ryggproblemer, så du kan foreløpig prøve å glede deg over at formen er såpass bra.

Spontanabort, som vanligvis starter med småblødninger og ender med at fosteret støtes ut, er dessverre meget vanlig. "Missed abortion", der man ikke merker noenting selv om fosteret er dødt, er sjeldnere.

Snart vil livmorens vekst bli målt på hver kontroll, det er beroligende for oss som ikke har så tydelige symptomer. Blir du altfor bekymret, kan du kanskje få tatt en UL for å se etter hjerteslag.

Lykke til!

Gjest pregnant77

Du er bare heldig :-)

Jeg hadde ingen tegn i starten, men merket jeg var litt trøttere/slappere enn vanlig.

Siste par ukene har jeg vært mer kvalm, lite matlyst og kastet opp av og til.

Jeg må spør om en ting, røyker du? Har hørt at røykere har færre symptomer enn ikke-røykere.

Gjest pregnant77

Selvsagt KAN noe være galt. Men det kunne det vært selv om du hadde vært kvalm, trøtt, sliten, uten matlyst eller liknende.

Kvalmen er en reaksjon på svangerskapshormonene. Den er det ikke alle kvinner som får. For de som får den, er den et bevis på at hormonene herjer i kroppen. Men den er IKKE noe bevis på at fosteret har det bra - og det motsatte gjelder absolutt ikke. Endringer i brystene og / eller stikninger i underlivet er helt vanlige, "godkjente" symptomer så tidlig.

Så lenge du ikke blør, har du lov til å være optimistisk. Det er en myte at alle får så mange tidlige symptomer, og du er like gravid uten. Du kan ennå "rekke" å få både bekkenløsning, halsbrann, leggkramper og ryggproblemer, så du kan foreløpig prøve å glede deg over at formen er såpass bra.

Spontanabort, som vanligvis starter med småblødninger og ender med at fosteret støtes ut, er dessverre meget vanlig. "Missed abortion", der man ikke merker noenting selv om fosteret er dødt, er sjeldnere.

Snart vil livmorens vekst bli målt på hver kontroll, det er beroligende for oss som ikke har så tydelige symptomer. Blir du altfor bekymret, kan du kanskje få tatt en UL for å se etter hjerteslag.

Lykke til!

Ang. vekst av livmor,

om man kjenner tidvis sånn murring/trykkfølelse, som jeg pleier å få når jeg har mens, er det pga livmoren vokser?

Ang. vekst av livmor,

om man kjenner tidvis sånn murring/trykkfølelse, som jeg pleier å få når jeg har mens, er det pga livmoren vokser?

Ja, det er det. Eller rettere sagt fordi trådene livmoren henger i strekker seg, eller noe sånt. Jeg spurte legen om det da jeg har vært veldig plaget av menslignende smerter.

Annonse

Ang. vekst av livmor,

Livmoren er "henger" i noen slags bånd som det er vanlig å kjenne lette smerter og stikninger i. Mange kjenner noe liknende i forbindelse med mensen. Så det du merker, høres veldig normalt ut.

20 årsalderen

Du er bare heldig :-)

Jeg hadde ingen tegn i starten, men merket jeg var litt trøttere/slappere enn vanlig.

Siste par ukene har jeg vært mer kvalm, lite matlyst og kastet opp av og til.

Jeg må spør om en ting, røyker du? Har hørt at røykere har færre symptomer enn ikke-røykere.

Ja jeg røyker til vanlig, men ikke nå lenger sluttet å røyke når jeg fant ut at jeg var gravid. Og har ikke tenkt å begynne igjen noen gang..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...