Gå til innhold

Vannet stod avstengt - oppvaskmaskin ødelagt?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en lite brukt oppvaskmaskin da jeg flyttet i leilighet for kort tid siden. På vasken er det sånn stoppegreie som jeg av og til husker på å skru av når jeg ikke bruker oppvaskmaskinen... Men så greide jeg selvfølgelig å starte maskinen i går uten å åpne den igjen, og det tok litt tid før jeg oppdaget det. Da stod maskinen bare og durte, og det gjør den fortsatt når jeg skrur den på, enda vannet er på :-( Kan jeg ha ødelagt hele oppvaskmaskinen bare fordi den stod en stund uten å ha vanntilgang? Noen som vet hva som ellers kan være galt eller om hva som kan ha blitt ødelagt og hva det koster å få skiftet?

Fortsetter under...

Det høres rart ut, jeg trodde alle nyere vaske. og oppvaskmaskiner rett og slett ikke kunne starte uten vanntilførsel. Dvs. motoren kan starte, men den kommer ikke lenger og jeg trodde ikke de kunne ødelegges av det?

Har du prøvd å slå maskina helt av, evt. trekke ut kontakten i noen minutter for å "nullstille" den helt og så sette den på igjen?

Det høres rart ut, jeg trodde alle nyere vaske. og oppvaskmaskiner rett og slett ikke kunne starte uten vanntilførsel. Dvs. motoren kan starte, men den kommer ikke lenger og jeg trodde ikke de kunne ødelegges av det?

Har du prøvd å slå maskina helt av, evt. trekke ut kontakten i noen minutter for å "nullstille" den helt og så sette den på igjen?

Høres jo logisk ut at det lå en slik sikring i det, for det kan da ikke være bare meg som av og til er litt utkoble og glemmer å skru på vannet? Trakk ut kontakten kort tid da jeg skullle koble den av for å sjekke om det var noe tull med vanntilførselen, men ikke noe ble bedre da.... Får kanskje la den stå uten strøm i formiddag når jeg er på jobb, og håpe det beste!

Jeg har gjort det samme både på vaskemaskin og oppvaskmaskin, og de har ikke blit ødelagt. Har du bruksansvisningen? Kanskje du må restarte programmet (holde en knapp lenge inne eller noe i den duren)? Det står ofte en feilsjekkingsliste i bruksanvisningen.

I utgangspunktet skal dette gå bra, hvis den ikke står for lenge uten vann. Det som skjer da er at varmeelementene brenner av, men du får ingen ulyd i maskinen av den grunn.

Du kan ikke nullstille den da ved å holde startknappen inne lenge? det kan være forsøket verdt. Du er også helt sikker på at den får vann når du skrur på kranen?

I utgangspunktet skal dette gå bra, hvis den ikke står for lenge uten vann. Det som skjer da er at varmeelementene brenner av, men du får ingen ulyd i maskinen av den grunn.

Du kan ikke nullstille den da ved å holde startknappen inne lenge? det kan være forsøket verdt. Du er også helt sikker på at den får vann når du skrur på kranen?

Lot den stå med kontakten ute i hele dag, og prøvde nå på nytt igjen, blant annet ved å nullstille ved å holde lenge på "start"-knappen - og jippi! Nå funker den! Phu! Takk for gode råd!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...