Gjest Skilpadden Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Hei! Jeg er ei jente på 31 år. Jeg har ikke barn, og har hatt samme samboer i 11 år. Jeg sliter med voldsomme problemer i forhold til menstruasjon, og opplever 90% av beskrevne symptomer på PMDD. Jeg har vært hos Mette Moen, og skal nå ta lykke-piller i de to ukene med verst plager. Det jeg lurer på, er et symptom jeg ikke tenkte hadde noe med dette å gjøre, men jeg så det da jeg leste litt på nett om hvilke tiltak man selv kan gjøre for å få det litt bedre. Det gjelder endometriose. Det stod beskrevet ekstreme smerter i forbindelse med menstruasjon, og deriblant smerter i tykktarmen/anus (hver eneste menstruasjon, ikke bare av og til) som gjør at det ikke er mulig å sitte på en stol eller sykle, og ekstrem smerte forbundet med avføring. Diarré, kvalme, oppkast, hyppig vannlating og svimmelhet/besvimelse følger med dette. Er dette noe man burde sjekke opp spesielt, for i så fall vil jeg sjekke det. Jeg har levd med dette siden jeg var 11 år, med opphold på 10 år da jeg brukte p-piller. Jeg har aldri sjekket dette noe videre før problemene ble så store at jeg måtte være hjemme fra jobb 1 gang i måneden. Takk for hjelpen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282694-endometriosis/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Det er mulighet for at du både kan ha PMDD (PMS i uttalt grad) og endometriose. Endometriose kan bare med sikkerhet diagnostiseres med laparoskopi (kikkhullsoperasjon). P-pille kan hjelpe ved endometriose. Hormonbehandling hvor man helt stopper menstruasjonssyklus er også en mulighet, da oppnår man to effekter av behandlingen (bortfall av både smerter og psykiske plager). Jeg mener at vi snakket om at hormoner ikke var aktuelt for deg, da du tenker på graviditet i nær framtid. Ved evt. graviditet vil du få ’behandling’ for plagene når menstruasjonen blir borte. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282694-endometriosis/#findComment-2273792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.