Gå til innhold

blåmerker

Anbefalte innlegg

Gjest hilsen nærvøs

Hei! Jeg er en jente på 23år. De siste ukene har jeg følt meg dårlig. Det vil si Kvalm, slapp, svimmel og veldig trett. Den siste uken har jeg fått mange uforklarlige blåmerker. Bare i morges hadde oppdaget jeg 4 nye å har tilsammen 16. Alle er på bena. De er store og vonde. De ser "gammle" ut, det vil si de er grønne og ser ut som de har vært der en stund selv om jeg nettopp har fått dem. De største er mellom 10 og 12 cm lange. Har ikke slått meg, de er liksom bare der når jeg våkner. Hva kan være grunnen til dette??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282695-bl%C3%A5merker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

hei "nærvøs" ! Jeg synes du beskriver et sykdomsbilde som virker litt dramatisk, selv om det kan ha forklaringer som ikke er så skumle likevel. de 2 vanligste årsakene til bloduttredelser som du beskriver, er infeksjon eller medkamentreaksjon. I ditt tilfelle med almensymptomer tenker jeg på en ufarlig virusinfeksjon som fører til dannelse av antistoffer og på den måten også kan påvirke blodkarene slik et det blir lekkasje ut under huden. Det finnes også sjeldnere og alvorligere årsaker til slike reaksjoner f eks tilstander som påvirker blodplatene. Så jeg synes du skal be om en snarlig undersøkelse hos din almenlege som vil se nøyere på deg, gjennomføre en generell undersøkelse med supplerende blodprøver og evt henvise degvidere til en medisinsk poliklinikk om han finner det nødvendig. . Mvh Jon L

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282695-bl%C3%A5merker/#findComment-2275298
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...