Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min eks kjæreste er en lystløgner til tusen. Han kan lyve om den minste ting, har han vært i sverige, har han egenlig vært i danmark. Helt fra de mest banale ting. Hva kalles denne type "lidelse"? Sånne blir helt umulige å leve sammen med til slutt. Noen som har opplevd lignende forhold?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282706-lystl%C3%B8gner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har opplevd noe lignende, men det var et flørte/vennskapsforhold som ikke gikk noen sted.

Det tok lang tid før jeg skjønte at hun var en notorisk løgner, og jo mer jeg leser om ‘pathological lying’ og alle signalene, jo verre blir det. For nå er det plutselig ingen grenser for hva som kan være løgn lenger.

Og jeg som er en logisk person må tenke annerledes for å finne en slags ”logikk” i det.

Vennskapet er nå over for godt, etter mange bruddforsøk. Men hun spionerer fremdeles på Blink osv, og tar til og med initiativet til kontakt med falske profiler.

Jeg aner ikke hvorfor hun fremdeles tar kontakt med meg i det skjulte, for hun er tilsynelatende lykkelig i et samboerforhold.

---

Etter det jeg har skjønt så blir ikke ‘pathological lying’ sett på som en klinisk ”sykdom”.

Søk på google.com etter: pathological lying

Wikipedia har en kort artikkel om dette.

Mennesker som sliter med dette kan etter det jeg har skjønt også ha symptomer fra andre lidelser, for eks ‘narcissistic personality disorder’.

Jeg har nå nylig forsøkt å finne ut av dette for min egen del, men jeg får egentlig ingen klare svar uten å snakke med henne, men jeg tror ikke hun har det i seg å innrømme noe som helst.

Det jeg vet er at hun er svært usikker, nervøs, opptatt av fasaden, vil ikke skille seg ut, dårlig selvbildet, snur kappen etter vinden, sårbar, ivrig etter oppmerksomhet og komplimenter, og hun er svært tilpassningsdyktig - muligens selvutslettende tilpassningsdyktig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282706-lystl%C3%B8gner/#findComment-2274020
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...