Gå til innhold

Å jogge alene i marka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste litt i boka "Alt om løping", den er i utgangspunktet ment for det amerikanske markedet og har et eget kapittel om kvinner og sikkerhet ved løping.

Man skal ha med småpenger (til hva?), mobiltelefon (det er en selvfølge da!) og identifikasjon (de finner da ut hvem jeg er via telefonen tenker jeg?) og håndholdt alarm! I tillegg skal man ikke løpe på stier i skogen, der kan det nemlig være røtter man kan henge seg fast i, falle og vrikke eller brekke et bein må vite! Og man skal legge igjen en lapp hjemme hvor det står hvor man skal og hvor lenge man blir borte.

Øh? Hvor mange av dere har med alarm, legger igjen beskjed hjemme, har id-kort i lomme og unnlater å jogge på stiene? Det er jo der det er morsomst å jogge!

Jeg mener ikke å bagatellisere faren for overfall, men begynner det ikke å bli litt dtøyt? Jeg jogger stort sett alltid alene, gjerne på tidlig kveldstid så lenge det er lyst (ikke alene i skogen i mørket da!), har med mobiltelefon og bilnøkkel - mer gjør jeg ikke for sikkerhetens skyld. Skulle jeg gjort noe mer? Mine nærmeste vet stort sett hvor jeg pleier å jogge.

hare1365380455
Skrevet

Jeg vet om de som jogger om kvelden, men de gjør det før det blir mørkt og gjerne når det pleier å være andre joggere ute.

(Det er rundt et stort vann med skog rundt, og jeg hadde ikke gjort det der om kvelden....)

Skrevet

Jeg vet om de som jogger om kvelden, men de gjør det før det blir mørkt og gjerne når det pleier å være andre joggere ute.

(Det er rundt et stort vann med skog rundt, og jeg hadde ikke gjort det der om kvelden....)

Jeg kommer også, dessverre, til å trappe ned på markaturene fremover etterhvert som det blir tidligere mørkt. Men foreløbig treffer jeg alltid mange mennesker når jeg jogger i marka så jeg føler meg trygg. :o)

Gjest lurer jeg på
Skrevet

"har med mobiltelefon og bilnøkkel"

Hva skal du med bilnøkkel på joggetur?

Tenker det er for å kunne ta bilen hvis det trengs i nødstilfelle, men da er du vel i nærheten av hus, hjem, telefoner og folk uansett?

Tell me...

Skrevet

Jeg tenkte faktisk litt på dette her om dagen. Tok da den nye sykkelen og testet litt ute i skogen. (Skogsveier/stier) Og det ER lett å gå på tryne om man ikke er så flink til slikt.

Hadde med mobilen, men om jeg hadde ramla, og blitt slått bevisstløs så hadde ingen funnet meg på lang tid tror jeg....

Men å jobbe på skogsstier hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med i det hele tatt. Man kan jo bli overfalt i eget hjem også. Jeg nekter å la meg styre av slike ting.

Skrevet

USA er stort sett en egen planet når det gjelder uorganiserte aktiviteter som foregår uten bil. Man kan ikke ta deres regler for denslags, alvorlig.

Sikkerhetsreglene deres er heller ikke normale i våre øyne, verken for barn eller voksne.

Jeg er tilhenger av å bruke sunn fornuft.

Skrevet

Tenker det er for å kunne ta bilen hvis det trengs i nødstilfelle, men da er du vel i nærheten av hus, hjem, telefoner og folk uansett?

Tell me...

Hun har kjørt til et egnet sted for jogging kanskje? :)

Skrevet

Tell me...

Jeg kjører til skogen, ergo har jeg nøkkelen i lomma når jeg jogger. :o) Jada, jeg vet det høres teit ut å kjøre til skogen for å jogge, men skulle jeg jogget hjemmefra haded jeg aldri kommet meg avgårde, jogger ikke på asfalt nemlig og jeg orker ikke gå så langt på asfalt i boligområder når jeg skal i skogen. :o)

Skrevet

Jeg tenkte faktisk litt på dette her om dagen. Tok da den nye sykkelen og testet litt ute i skogen. (Skogsveier/stier) Og det ER lett å gå på tryne om man ikke er så flink til slikt.

Hadde med mobilen, men om jeg hadde ramla, og blitt slått bevisstløs så hadde ingen funnet meg på lang tid tror jeg....

Men å jobbe på skogsstier hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med i det hele tatt. Man kan jo bli overfalt i eget hjem også. Jeg nekter å la meg styre av slike ting.

''Man kan jo bli overfalt i eget hjem også. Jeg nekter å la meg styre av slike ting.''

Det er litt sånn jeg tenker også. Føler meg mer utrygg i Trondheim sentrum på kveldstid enn i marka, selv om jeg ikke går der alene i mørket heller. Litt sunn fornuft må man tross alt fremvise. :o)

Skrevet

''Man kan jo bli overfalt i eget hjem også. Jeg nekter å la meg styre av slike ting.''

Det er litt sånn jeg tenker også. Føler meg mer utrygg i Trondheim sentrum på kveldstid enn i marka, selv om jeg ikke går der alene i mørket heller. Litt sunn fornuft må man tross alt fremvise. :o)

Det går helst bra. De fleste mennesker er bra og hyggelige mennesker som definitivt ikke er ute etter å overfalle andre mennesker.

Så jeg koser meg i skogen både titt og ofte. Har også med snuppa på en del turer, og det er vel muligens enda værre enn å være alene.

Vi har også planlagt telttur i skogen. Fikk da spørsmål om jeg turde det (??????) Jeg hadde ikke tenkt den tanken engang. Men drar jo til et øde sted da. Håper bare på litt pent vær så vi skal få gjort det på denne siden av nyttår:-)

Skrevet

USA er stort sett en egen planet når det gjelder uorganiserte aktiviteter som foregår uten bil. Man kan ikke ta deres regler for denslags, alvorlig.

Sikkerhetsreglene deres er heller ikke normale i våre øyne, verken for barn eller voksne.

Jeg er tilhenger av å bruke sunn fornuft.

Det er stort sett det inntrykket jeg har også. Jeg tror det var en eks-svigerinne som fortalte at hos en familie de kjente der borte pleide ungdommene å ringe fra bilen når de kjørte inn foran huset (type enebolig) på kveldstid for å fortelle at de nå gikk fra bilen og inn - i tilfelle det skulle komme en overfallsmann. Er det virkelig så ille, eller var dette en dramatisk familie? Det var i en storby tror jeg.

Skrevet

Jeg visste ikke engang at det fantes how to do-bøker om løping, og mistenker at jeg befinner meg i et annet univers enn de som skriver og leser slike. Gud bedre, enda godt jeg ikke jogger! Jeg hadde nok blitt rovmyrdet etter to minutter.

Skrevet

En egen bok om jogging - jeg tror jeg ler meg rett i hjel! Haha!

What the fuck? Det er vel ikke vanskeligere enn å sette kroppen i bevegelse. Selv skulle jeg gjerne hatt en elgradar i lomma, men det er vel ikke oppfunnet ennå...! ;o)

Mobil, nøkler og ei vannflaske. Det er det jeg trenger.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1186780999' post='3655158]

En egen bok om jogging - jeg tror jeg ler meg rett i hjel! Haha!

What the fuck? Det er vel ikke vanskeligere enn å sette kroppen i bevegelse. Selv skulle jeg gjerne hatt en elgradar i lomma, men det er vel ikke oppfunnet ennå...! ;o)

Mobil, nøkler og ei vannflaske. Det er det jeg trenger.

Elgradar - det hadde vært noe :-)

Lurte noen sekunder på hva en el-gradar var for noe... Så for meg et elektrisk instrument/verktøy som kunne brukes som våpen mot "fula gubbar"

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg bruker ikke å jogge - men er veldig glad i å gå turer. Og det å gå turer langs stier i skogen eller langs strender er det jeg liker best. Jeg kan gjerne gå kveldsturer uten å være redd. Det eneste jeg har med er mobiltelefonen, sånn i tilfelle barn (eller mann) skulle trenge å få tak i meg.

Skrevet

Elgradar - det hadde vært noe :-)

Lurte noen sekunder på hva en el-gradar var for noe... Så for meg et elektrisk instrument/verktøy som kunne brukes som våpen mot "fula gubbar"

Hehe - lett å lese feil der ja.. Elgen er så stor og skremmende, og har et tråkk som krysser skogsstien her. Den hopper ut av krattet og skremmer folk flere ganger i uka. I need a radar.

Skrevet

Mener jeg har lest den boka for noen år siden, og den er svært "amerikanisert".

Jeg tar ikke slike forholdsregler, har normalt med meg mobiltelefon (og oppdaget at det var helt bortkastet på Hardangervidda da jeg overhodet ikke hadde dekning i løpet av de 6 første dagene).

Fortsett å løpe i skogen :-)

Skrevet

Mener jeg har lest den boka for noen år siden, og den er svært "amerikanisert".

Jeg tar ikke slike forholdsregler, har normalt med meg mobiltelefon (og oppdaget at det var helt bortkastet på Hardangervidda da jeg overhodet ikke hadde dekning i løpet av de 6 første dagene).

Fortsett å løpe i skogen :-)

Ja, boka var svært amerikanisert. Bl.a. skulle du om du hadde hund, ikke kalle den Bisken eller noe annet søtt, men Monster eller Dragen om du skulle snakke høyt til den! *Himler med øynene* Tror forfatteren at mannfolk virkelig er stappteite eller?

Skrevet

He, he - typisk amerikansk.

Er det greit for menn å løpe alene i marka da? De kan jo også snuble og falle :)

Skrevet

Det er stort sett det inntrykket jeg har også. Jeg tror det var en eks-svigerinne som fortalte at hos en familie de kjente der borte pleide ungdommene å ringe fra bilen når de kjørte inn foran huset (type enebolig) på kveldstid for å fortelle at de nå gikk fra bilen og inn - i tilfelle det skulle komme en overfallsmann. Er det virkelig så ille, eller var dette en dramatisk familie? Det var i en storby tror jeg.

Det kommer helt an på hvor i USA og i hvilket strøk. Jeg så et velstående, men totalt dødt og folketomt, boligområde i Chicago for 20 år siden. Det var mørkt, men før midnatt. Så kom det en buss, og en dame pilte lynraskt fra den og inn i huset. Tydeligvis et strøk hvor man ikke ruslet en tur med hunden før man la seg.

Andre steder er det helt annerledes.

Men det har jo hendt at folk har skutt sine egne barn der, fordi de hørte det tusle i gangen om natten - og grep til våpenet på nattbordet før de tenkte på at det kunne være minstemann som skulle på do.

Mannen min ble stoppet av politiet fordi han tok en spasertur tidlig om morgenen (det var lyst og ikke langs motorveien eller noe) i utkanten av Minneapolis. Han var der på jobb og ville ha litt luft. De spurte om alt var OK - de regnet med at bilen hans hadde brutt sammen et sted, siden han brukte beina...

Det er forresten lov å jogge innendørs på de digre kjøpesentrene før de åpner om morgenen enkelte steder i USA. Da er man trygg - det er sikkerhetsvakter der, og svimer man av, fryser man ikke ihjel. Når man sammenlikner med sånt, er det klart man tar visse forholdsregler før man legger til skogs i stedet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...