Gå til innhold

nyutdannet lærer i vgs

Anbefalte innlegg

Gjest cerruti 1881
Skrevet

Hei.

Noen erfarne lærere her som har noen tips til en fersk lærer. Jeg tenker på ev morsomme bli kjent leker, eller rett og slett hvordan man oppfører seg den første timen. Dette gjelder vgs.

Fortsetter under...

candyqueen_83
Skrevet

Jeg er ikke lærer, men bli-kjent leker på vgs er helt pyyyton..

Gjest Fortsatt en ung lærer
Skrevet

KLassen strå i en ring. Alle sier navnene sine på tur. Den ene eleven starter å går bort til f.eks Pål, og sier "Berit". Da prøver Pål å gå bort til Berit sin plass, som skal gå til navnet han sier.

Denne leken er effektiv å bli kjent med elevene på.

Etterhvert kan dere bytte ut egne navn, med f.eks favorittmiddag. Kjempe kjekt!

Men ellers så råder eg deg til å ikke "leke " for mye med elever fra vgs før de blir godt kjent med deg. Prøv å fokuser på formidle faget så godt du kan, og prøve å få dem inn i en arbeidrytme fra dag ên.

Lykke til som lærer på vgs. Tror du kan glede deg. Elevene på dette trinnet er stort sett kjekke å jobbe med!

mvh

Skrevet

Tenker tilbake til min ungdomstid og alle "bli-kjent-lekene" jeg har vært med på. Det verste jeg visste var dette kunstige oppsettet som stort sett var pinlig for alle (unntatt læreren?)

Skrevet

Er både du og elevene "nye", altså 1. klasse på vgs? Det er ikke bare du som skal bli kjent med en klasse som allerede kjenner hverandre?

Jeg ville ikke forsøkt å leke, de er på sitt minst lekne stadium i livet. Er det et mål at alle skal bli litt kjent (altså at de ikke kjenner hverandre fra før), la dem intervjue hverandre to og to og presentere hverandre for klassen etterpå. Men det funker bare hvis de ikke kjenner hverandre godt fra før - hvis mange intervjuer kompisen sin, blir det bare tull.

Da datteren min begynte på vgs ifjor, gjorde de noe sånt - men det er en skole med elever fra hele Oslo. Jeg tror de i tillegg måtte tegne intervjuobjektet, helst uten å se på papiret. Det ble såpass useriøst at det hjalp litt på stemningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...