Gå til innhold

nyutdannet lærer i vgs

Anbefalte innlegg

Gjest cerruti 1881
Skrevet

Hei.

Noen erfarne lærere her som har noen tips til en fersk lærer. Jeg tenker på ev morsomme bli kjent leker, eller rett og slett hvordan man oppfører seg den første timen. Dette gjelder vgs.

Fortsetter under...

candyqueen_83
Skrevet

Jeg er ikke lærer, men bli-kjent leker på vgs er helt pyyyton..

Gjest Fortsatt en ung lærer
Skrevet

KLassen strå i en ring. Alle sier navnene sine på tur. Den ene eleven starter å går bort til f.eks Pål, og sier "Berit". Da prøver Pål å gå bort til Berit sin plass, som skal gå til navnet han sier.

Denne leken er effektiv å bli kjent med elevene på.

Etterhvert kan dere bytte ut egne navn, med f.eks favorittmiddag. Kjempe kjekt!

Men ellers så råder eg deg til å ikke "leke " for mye med elever fra vgs før de blir godt kjent med deg. Prøv å fokuser på formidle faget så godt du kan, og prøve å få dem inn i en arbeidrytme fra dag ên.

Lykke til som lærer på vgs. Tror du kan glede deg. Elevene på dette trinnet er stort sett kjekke å jobbe med!

mvh

Skrevet

Tenker tilbake til min ungdomstid og alle "bli-kjent-lekene" jeg har vært med på. Det verste jeg visste var dette kunstige oppsettet som stort sett var pinlig for alle (unntatt læreren?)

Skrevet

Er både du og elevene "nye", altså 1. klasse på vgs? Det er ikke bare du som skal bli kjent med en klasse som allerede kjenner hverandre?

Jeg ville ikke forsøkt å leke, de er på sitt minst lekne stadium i livet. Er det et mål at alle skal bli litt kjent (altså at de ikke kjenner hverandre fra før), la dem intervjue hverandre to og to og presentere hverandre for klassen etterpå. Men det funker bare hvis de ikke kjenner hverandre godt fra før - hvis mange intervjuer kompisen sin, blir det bare tull.