Gå til innhold

Er det ok å bruke ordet dverg?

Anbefalte innlegg

Gjest spørsmål om kortvoksthet

Jeg ser på en dokumentarserie om "kortvokste" personer, som de velger å omtale personene som.

En jeg kjenner er 140 og jeg vil omtale henne som kortvokst. Disse menneskene som er med i serien har uproposjonale ben og armer i forhold til kroppen. Det blir anderledes.

Skal alle under 150 omtales som kortvokste, eller gjøres det et skille mellom de med dvergvekst og de som "bare" er små?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282751-er-det-ok-%C3%A5-bruke-ordet-dverg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• double

4

• morsan

4

• cathlin

2

• orpah

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Majja Kr.

http://no.wikipedia.org/wiki/Dvergvekst

De har altså skeletal dysplasi, som oftest Akondroplasi.

Jeg vet ikke om jeg ville brukt ordet dverg om jeg var det selv, men er kanskje forståelig at de ikke ønsker det for da blir de liksom kobla til dvergene i eventyr og Snøhvit osv.

''Jeg ser på en dokumentarserie om "kortvokste" personer, som de velger å omtale personene som.''

Sånn jeg har forstått det er det de kortvokste selv som ønsker at dette ordet brukes. Det synes jeg er helt greit og har byttet ut ordet dverg med kortvokst i mitt vokabulær.

Annonse

Gjest spørsmål om kortvoksthet

''Jeg ser på en dokumentarserie om "kortvokste" personer, som de velger å omtale personene som.''

Sånn jeg har forstått det er det de kortvokste selv som ønsker at dette ordet brukes. Det synes jeg er helt greit og har byttet ut ordet dverg med kortvokst i mitt vokabulær.

Hvis du fikk svar på en kontaktannonse fra en som beskrev seg selv som "kortvokst" ville du ikke vært interessert i å vite om personen var en meter eller 1,50?

Greit at de med dvergvekst ønsker å kalle seg kortvokste. Men hva med de som har hett kortvokste før, og nå omtales på samme måte som dvergene?

Blir ikke helt "fair" det heller.

Gjest Eirikur

Hvis du fikk svar på en kontaktannonse fra en som beskrev seg selv som "kortvokst" ville du ikke vært interessert i å vite om personen var en meter eller 1,50?

Greit at de med dvergvekst ønsker å kalle seg kortvokste. Men hva med de som har hett kortvokste før, og nå omtales på samme måte som dvergene?

Folk generelt burde slutte å ta seg selv så jævla seriøst og ha litt selvironi.

Ser jo dette over hele linja hvor ord og utrykk plutselig blir betegnet som "støtende" og må byttes ut, helt ned til de mest banale ting.

Virker som det viktigste for folk som skiller seg ut er å ta seg nær av alt mulig og kreve overbeskytting, gjør seg selv en bjørnetjeneste i mine øyne.

Jeg kaller en spade for en spade.

En dverg er en dverg og en kortvokst er en kortvokst, man klarer å skille på det!

Begrepet "kortvokst" får meg automatisk til å tenke på personer med "dverg-vekst". Ordet "dverg" er et ord kortvokste ikke liker å høre.

En person som er svært lav, betegner jeg heller som "liten".

Folk generelt burde slutte å ta seg selv så jævla seriøst og ha litt selvironi.

Ser jo dette over hele linja hvor ord og utrykk plutselig blir betegnet som "støtende" og må byttes ut, helt ned til de mest banale ting.

Virker som det viktigste for folk som skiller seg ut er å ta seg nær av alt mulig og kreve overbeskytting, gjør seg selv en bjørnetjeneste i mine øyne.

Jeg kaller en spade for en spade.

En dverg er en dverg og en kortvokst er en kortvokst, man klarer å skille på det!

Dersom du var kortvokst, hadde du da likt å bli kalt "dverg"?

Det er svært enkelt for personer som ikke har noen "utenom-det-normale-ting" ved seg å si slikt. De vet dermot ikke hva de snakker om.

Når jeg hører ordet "dverg" tenker jeg på Snehvit og/eller "dverger" som underholder på sirkus e.l. Jeg hadde iallefall ikke likt å bli kalt "dverg"...

Verden har heldigvis gått framover og jeg synes vi bør høre litt mer på folk som har førstehåndskunnskaper mht slike saker. Denne diskusjonen har vi forøvrig hatt her på DOL minst en gang før ;)

Gjest Eirikur

Det er svært enkelt for personer som ikke har noen "utenom-det-normale-ting" ved seg å si slikt. De vet dermot ikke hva de snakker om.

Når jeg hører ordet "dverg" tenker jeg på Snehvit og/eller "dverger" som underholder på sirkus e.l. Jeg hadde iallefall ikke likt å bli kalt "dverg"...

Verden har heldigvis gått framover og jeg synes vi bør høre litt mer på folk som har førstehåndskunnskaper mht slike saker. Denne diskusjonen har vi forøvrig hatt her på DOL minst en gang før ;)

Det hadde vært fint å levd i en politisk korrekt verden , ja.

Jeg er på ingen måte perfekt, og livet er så mye enklere med litt selvironi, trust me.

Annonse

Jeg er på ingen måte perfekt, og livet er så mye enklere med litt selvironi, trust me.

Det vet jeg alt om siden jeg er døv. Jeg (og de fleste av mine døve venner) har masse selvironi og tar ikke fleiping om døvhet særlig alvorlig. Døvevitser er f.eks. kjempegøy ;)

Allikevel liker jeg f.eks. ikke bruken av ordet "døvt" om ting som er "sløvt", "teit", "kjedelig" osv. Ord har makt, så man skal være bevisst på hvordan man bruker dem.

Slapp av. Det er sikkert nok av dem som fremdeles bruker ordet dverg om kortvokste -til at det trengs masser av selvironi:-)

Gjest Eirikur

Det vet jeg alt om siden jeg er døv. Jeg (og de fleste av mine døve venner) har masse selvironi og tar ikke fleiping om døvhet særlig alvorlig. Døvevitser er f.eks. kjempegøy ;)

Allikevel liker jeg f.eks. ikke bruken av ordet "døvt" om ting som er "sløvt", "teit", "kjedelig" osv. Ord har makt, så man skal være bevisst på hvordan man bruker dem.

Jeg ser ikke på dverger som noen cirkusartister da selv om noen sier dverg.

Tror det har med fordommer å gjøre?

Poenget mitt var at det går litt langt, men det er kun min mening, snart er det vel ulovlig å si at noen er mørk i huden også fordi det er rasistisk, mens å si noen er hvit er "OK".

Gått over alle støvleskaft denne verden vi lever i.

Jeg ser ikke på dverger som noen cirkusartister da selv om noen sier dverg.

Tror det har med fordommer å gjøre?

Poenget mitt var at det går litt langt, men det er kun min mening, snart er det vel ulovlig å si at noen er mørk i huden også fordi det er rasistisk, mens å si noen er hvit er "OK".

Gått over alle støvleskaft denne verden vi lever i.

Problemet er vel at det ofte er fordommer som gjør at vi lager bestemte ord for grupper av mennesker.

Forøvrig er jeg enig i at det kan bli vel mye å passe på etterhvert. Jeg tror også det er uvitenhet som gjør at vi protesterer mot at vi blir "nektet" å kalle folk bestemte ting. Hadde vi visst bakgrunnen for hvorfor slike ord forsøkes utelatt fra språket vårt, så hadde vi hatt større belegg for å uttale oss ;)

Gjest Eirikur

Problemet er vel at det ofte er fordommer som gjør at vi lager bestemte ord for grupper av mennesker.

Forøvrig er jeg enig i at det kan bli vel mye å passe på etterhvert. Jeg tror også det er uvitenhet som gjør at vi protesterer mot at vi blir "nektet" å kalle folk bestemte ting. Hadde vi visst bakgrunnen for hvorfor slike ord forsøkes utelatt fra språket vårt, så hadde vi hatt større belegg for å uttale oss ;)

Ja det var sikkert noen som så på dverger som cirkusartister som fant på ordet :)

Ja det var sikkert noen som så på dverger som cirkusartister som fant på ordet :)

Døh..nå sa jeg ikke at _alle_ negativt ladede ord kom av fordommer. Hva ordet "dverg" kommer av, aner jeg ikke.

Når folk f.eks. sier at det var helt "døvt" på den festen, så menes det at festen var dritt-kjedelig e.l. Hvordan oppsto bruken av "døv" på den måten? Jo, antagelig fordi man hadde fordommer mot døve og så på dem som sløve, kjedelige og dumme.

Sånn! Nå fikk du det inn med te-skje her, så håper du skjønner hva jeg mener nå? ;)

Vet du om bøkene om Snehvit og de syv dverger har blitt forbudt/omskrevet? Ble ikke noen av bøkene med ordet "neger" forbudt eller omskrevet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...