Gå til innhold

Er det ok å bruke ordet dverg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• double

4

• morsan

4

• cathlin

2

• orpah

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Eirikur

Døh..nå sa jeg ikke at _alle_ negativt ladede ord kom av fordommer. Hva ordet "dverg" kommer av, aner jeg ikke.

Når folk f.eks. sier at det var helt "døvt" på den festen, så menes det at festen var dritt-kjedelig e.l. Hvordan oppsto bruken av "døv" på den måten? Jo, antagelig fordi man hadde fordommer mot døve og så på dem som sløve, kjedelige og dumme.

Sånn! Nå fikk du det inn med te-skje her, så håper du skjønner hva jeg mener nå? ;)

Det er absurd å anta sånt ... og føle seg diskriminert.

Jeg forstår godt hva du mener men syns det er komisk og patetisk på samme tid.

Gjest Elextra

Folk generelt burde slutte å ta seg selv så jævla seriøst og ha litt selvironi.

Ser jo dette over hele linja hvor ord og utrykk plutselig blir betegnet som "støtende" og må byttes ut, helt ned til de mest banale ting.

Virker som det viktigste for folk som skiller seg ut er å ta seg nær av alt mulig og kreve overbeskytting, gjør seg selv en bjørnetjeneste i mine øyne.

Jeg kaller en spade for en spade.

En dverg er en dverg og en kortvokst er en kortvokst, man klarer å skille på det!

Da bruker du kanskje også fortsatt begreper som "neger", "gal" og "krøpling"?

Vet du om bøkene om Snehvit og de syv dverger har blitt forbudt/omskrevet? Ble ikke noen av bøkene med ordet "neger" forbudt eller omskrevet?

Nei, i Snehvit er der dverger, men ikke i RL :)

Hadde vært stilig hvis en kortvokst kunne fortalt oss hva h*n føler rundt bruken av ordet "dverg" :)

Jeg aner ikke om man har skrevet om bøker etc. der ordet "neger" er brukt, men vet det har vært diskusjoner rundt dette. Personlig synes jeg nok det går litt for langt hvis vi skal skrive om eldre litteratur/sanger pga dette. Den delen av vår historie er som den er. Vi bør bare prøve å unngå at bruken av slike ord fortsetter å skje.

Annonse

Det står ikke noe om HVORFOR han ikke liker det da, at dverger assosierees med harry potter bøkene er jo bare idiotisk å si. ;) Det er å undervudere folk.

Nei, det er vel for mye forlangt av folk at de skal respektere en persons ønske om hva han/hun ønsker å bli kalt.

Annonse

Hvis du søker på dverg på google så kommer det opp ting som snøvhit , ringenes herre etc.

Jeg er bare liten og synes begrepet dverg blir feil.Kortvokst er et mye bedre ord.

Den dverg sykdommen har så utrolig vanskelig navn så skjønner nesten godt at folk bruker ordet dverg.

Vet du om bøkene om Snehvit og de syv dverger har blitt forbudt/omskrevet? Ble ikke noen av bøkene med ordet "neger" forbudt eller omskrevet?

dverg er en rase i eventyrene og i tolkiens univers. De graver i berget og har lange skjegg og masse sånn.

Nei, i Snehvit er der dverger, men ikke i RL :)

Hadde vært stilig hvis en kortvokst kunne fortalt oss hva h*n føler rundt bruken av ordet "dverg" :)

Jeg aner ikke om man har skrevet om bøker etc. der ordet "neger" er brukt, men vet det har vært diskusjoner rundt dette. Personlig synes jeg nok det går litt for langt hvis vi skal skrive om eldre litteratur/sanger pga dette. Den delen av vår historie er som den er. Vi bør bare prøve å unngå at bruken av slike ord fortsetter å skje.

''Personlig synes jeg nok det går litt for langt hvis vi skal skrive om eldre litteratur/sanger pga dette. Den delen av vår historie er som den er. Vi bør bare prøve å unngå at bruken av slike ord fortsetter å skje.''

Enig igjen!! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...