Gjest Laima Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Hei. Jeg er en 31 år gammel kvinne og fikk påvist anetodermi for ca 5 år siden på ullevål. Jeg var da gravid og fikk ingen behandling. I etertid ser jeg at jeg har fått flere "arr/frodypninger i huden" (ikke bare rundt hals/bryst), men også ned på armene og noen på lårene. Hvor farlig er dette og finnes det behandling for dette? Hva kan gjøres? Det finnes ekstemt lite utfyllendestoff om sykdommen på internett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282824-har-anetodermi-kan-noe-gj%C3%B8res/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Hei Laima ! Anethoderma er en sjelden tilstand som jeg bare har sett 2-3 ganger i løpet av mine ca 25 år som hudlege . Det forekommer først og fremst hos kvinner og debuterer mellom 20 og 40 års alder med hevelser eller rødlige flekker mest på overkropp, overarmer og hofter. Disse utvikler seg til en vedvarende liten defekt i huden vanligvis 0,5-1 cm i diameter, litt hvitlig og med mangel på underhud som en liten forsenkning eller "arr". Det kan utvikle seg flere flekker over tid og kan være 10-100 eller mange fler lesjoner. Flekkene vedvarer . Vi vet ikke hva det kommer av, det er nesten alltid "idiopatisk" , dvs uten kjent årsak og vi har ingen effektiv behandling. Penicillin kur har vært benyttet noen ganger, men det er ingen grunn til å tro at dette kan påvirke ferdig utviklete lesjoner. Så det er dessverre ikke noen behandling som kan få vekk hudforandringene, heller ikke laser eller kirurgi. Tilstanden er for øvrig ikke farlig på noen måte og påvirker ikke andre organer, så det blir først og fremst snakk om "kosmetiske" plager. Beklager at vi ikke kan gjøre noe mer med dagens kunnskaper og verktøy. Mvh Jon L 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282824-har-anetodermi-kan-noe-gj%C3%B8res/#findComment-2275815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.