Lillemus Skrevet 12. august 2007 Skrevet 12. august 2007 Jeg lå i høyre felt, sånn litt over fasrtsgrensa på 70 (som alle gjør der), feltene går sammen til ett felt, det venstre flettes på sett og vis inn i det høyre. Jeg følger jevnlig med i speilet når jeg kjører og visste hvilken bil jeg hadde bak meg, den hadde ligget der lenge. Et par hakk foran meg lå en tungtransport som i bunn og grunn avgjorde farten. Så plutselig, i det feltene er i ferd med å smalne inn til ett (med fysisk skille på venstre side i alle fall, hvordan det er på høyre side husker jeg faktisk ikke), kommer en mercedez i full fart, det føltes som om han klemte seg inn mellom meg og betongkanten (som utgjorde skillet mellom kjøreretningene) i det han dura forbi! Jeg skvatt himmelhøyt og holdt på å sette tunga i halsen omtrent. Om han ikke hadde nådd frem og det hadde sagt pang! så hadde det vært hans skyld, ikke sant? Han hadde heldigvis litt å gå på med gulmerking på venstre side der feltene går sammen, men fy så ekkelt det var! Han kom ikke det spøtt lengre da, det var jo ikke jeg som var grunnen til at det "bare" gikk 5-7 km over fartsgrensa... 0 Siter
Gjest Jente31 Skrevet 12. august 2007 Skrevet 12. august 2007 Hvis jeg forstår deg riktig, så kjørte han forbi deg akkurat der hvor feltene flettes sammen og blir til ett felt, og hvor det finnes (begynner med) en betongkant som skiller deg og motsatt kjørefelt? Jeg mener det ville vært hans skyld. Du lå jo i høyre felt. 0 Siter
Gjest er jeg sikker på Skrevet 12. august 2007 Skrevet 12. august 2007 Jeg er nærmest hundre prosent sikker på at det ville være mercedesførerens skyld. Vi har en hovedvei og alle veier inn til denne er i de fleste tilfeller vikende. Når vi får et felt for å kjøre forbi så skal vi tilpasse dette etter "hovedvegen". Akkurat som om når det er en utkjørsvei så bruker vi denne for å få opp farten til de på "hovedvegen" og vi skap tilpasse vår kjøring til de andre som allerede er der. Vi på hovedvegen skal prøve å lette utkjøringen til den som kommer men det er den som kommer som har ansvar for å gjøre riktig. Når vi velger å bruke feltet for forbikjøring så har vi også ansvaret for å sjekke skiltet for innsnevring og legge oss i "hovedfeltet" i god til før innsnevringen slik at situasjoner som den du beskriver ikke oppstår. 0 Siter
Lillemus Skrevet 12. august 2007 Forfatter Skrevet 12. august 2007 Jeg er nærmest hundre prosent sikker på at det ville være mercedesførerens skyld. Vi har en hovedvei og alle veier inn til denne er i de fleste tilfeller vikende. Når vi får et felt for å kjøre forbi så skal vi tilpasse dette etter "hovedvegen". Akkurat som om når det er en utkjørsvei så bruker vi denne for å få opp farten til de på "hovedvegen" og vi skap tilpasse vår kjøring til de andre som allerede er der. Vi på hovedvegen skal prøve å lette utkjøringen til den som kommer men det er den som kommer som har ansvar for å gjøre riktig. Når vi velger å bruke feltet for forbikjøring så har vi også ansvaret for å sjekke skiltet for innsnevring og legge oss i "hovedfeltet" i god til før innsnevringen slik at situasjoner som den du beskriver ikke oppstår. Jeg skulle sikkert fulgt med enda bedre i speilet, men når han merket at jeg ikke saknet farten for å slippe ham inn så skulle han roet ned og lagt seg inn bak meg. Han kom ikke mer enn 7 meter lengre frem i køen uansett... 0 Siter
mrxx Skrevet 12. august 2007 Skrevet 12. august 2007 Er nok hans skyld om det ble en smell, hvis du klarer å bevise at han kom altfor fort da, det kan by på problemer. Derfor er det mulig at forsikringsselskapet ville ha delt skylden. Det er viktig med vitner slike saker. 0 Siter
Lillemus Skrevet 12. august 2007 Forfatter Skrevet 12. august 2007 Er nok hans skyld om det ble en smell, hvis du klarer å bevise at han kom altfor fort da, det kan by på problemer. Derfor er det mulig at forsikringsselskapet ville ha delt skylden. Det er viktig med vitner slike saker. Det var flere biler bak også så vitner hadde det vært og han lå klart over fartsgrensa. Men heldigvis smalt det ikke da! ) 0 Siter
mrxx Skrevet 12. august 2007 Skrevet 12. august 2007 Det var flere biler bak også så vitner hadde det vært og han lå klart over fartsgrensa. Men heldigvis smalt det ikke da! ) Det hjelper ikke med 100 billister bak hvis ingen av de som så hva som skjedde stoppet og du fikk tak i navn og adresse. Det er fort gjort å glemme slikt i en slik situasjon 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. august 2007 Forfatter Skrevet 13. august 2007 Det hjelper ikke med 100 billister bak hvis ingen av de som så hva som skjedde stoppet og du fikk tak i navn og adresse. Det er fort gjort å glemme slikt i en slik situasjon For mange år siden var vi ute for et trafikkuhell, en gammel dame praktisk talt hoppet på bilen vår på rød mann (jeg var passasjer) og vitner var selvsagt det siste vi tenkte på. Men etterpå opplevde vi at en (eller var det to?) av de som så det hele hadde notert seg bilnummeret vårt og sjekket opp hvor vi bodde, ringte oss og tilbød seg å stille som vitne om det skulle bli en sak av det! Utrolig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.