Gå til innhold

Rare ting en opplever når man står bak disken


Anbefalte innlegg

Gjest 95oktblyfri
Skrevet

1. Du har stengt og er av en eller annen grunn innom forretningen i 1 minutt for å hente noe du har lagt igjen på disken, e.l., og låser dermed ikke døra siden du bare skal att og fram. Kunde kommer inn, legger slettes ikke merke til at forretninga er mørklagt, alle utevarene står i veien og midt på gulvet, og at du står der i vanlige klær. "Ehem....Vi har stengt, altså, jeg er bare innom og henter noe..." "Åå...?"

2. Utenlandske kunder som kommer inn og ikke avslører at de er utenlandske: "Hei" "Hei" "Ja det blir 200kroner" "Hmm..?" "Jeg sa at det blir 200 kroner" "kunde svarer ett eller annet på et fremmed språk som om han skal svare med samme mynt, eller sier på engelsk at han ikke forstår hva jeg sier" "Ookay,sorry..... I said it's 200 kr..."

Hvorfor de ikke sier noe på engelsk med en gang slik at jeg vet med en gang at de ikke er norske, er meg ubegripelig..."hm" er så vidt jeg vet ganske internasjonalt, og betyr dessuten for det meste "hva sa du?"

Eventuelt som da en kunde kom inn og sa bare "toalett?" Hvorpå jeg svarte" Ja, det er her inne, men det er opptatt akkurat nå så du må bare vente litt". Kunden ser på meg og sier "hm?" Jeg gjentar hele setninga litt høyere (kunden var gammel så jeg regna med han var litt tunghørt). Kunden sier "sorry I don't speak norwegian" Og jeg blir litt oppgitt....hehe...

3. Kunde skal betale bensin, og betaler kontant. Etter å ha betalt og fått kvittering spør kunde om ikke hun kan få tilbake pengene og heller betale med kort. Jeg svarer at bensintankinga nå er ute av verden og at jeg ikke kan returnere den på noen måte.......

4. Du er av en eller annen grunn utenfor stasjonen pga at du enten låser og er på vei hjem, eller driver og renner ut og inn etter stengetid pga at det er noe galt med pumpene. Også i sivile klær. Kunde spør om ikke han kan få betale inne i stedet? Eller bare få kjøpe en pakke røyk? Jeg svarer at kassa er stengt og at jeg ikke er på jobb.....

5. Kunde som kommer i tydelig hastverk inn, trekker kortet, taster kode og renner ut i bilen før kortterminalen rekker å komme med beskjeden "feil kode".... (Heldigvis lokal kunde da)

6. Kunde kommer og spør om han kan vaske firhjulingen sin (sånt lite kjøretøy som du sitter oppå og kjører) i bilvaskemaskina!

7. Kunde kommer og skal fylle bensin på noen bensinkanner, og spør om ikke jeg kan kjøre kannene ned til havna for han så slapp han å gå helt dit. Forøvrig sto jeg alene på jobb og hadde i tillegg sykla til jobben....

8. Kunder som blir lett irriterte på meg fordi DE har glemt å ta med rabattkort og jeg spør om de har...

9. Kunder som blir irriterte på meg fordi de ikke greide å fylle akkurat på krona slik at det ble med en 50-øre, og at jeg ikke kan runde ned til hele krone....

Ok dette er fra "bensinbransjen" men jeg vedder på det er mange rare historier der ute fra andre bransjer også! =)

Vil forøvrig nevne noe, siden jeg har lest flere diskusjoner angående emnet:

* På vår terminal kan vi ikke dele opp betalingen. Enten betaler du med kort, eller så betaler du kontant. Kan ikke betale litt her og litt der...

* På vår terminal kan vi ikke taste inn f.eks 1000kr til sammen. Da må vi regne ut resterende sum i hodet eller på kalkulator og så taste inn den summen som uttak. Så bær over med oss som drar frem kalkisen! ;o)

* På vår terminal må vi først taste inn alle varene SÅ rabattkort SÅ kort. Så det hjelper ikke å trekke kortet før alle de prosessene er gjort....Terminalen har ingen slik "vent-funksjon" (dessverre...)

Ville bare nevne det i tilfelle noen tror folk er helt dumme bak kassa (noe som ikke alltid er tilfelle... =) )

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Jeg har jobbet på et spisested og det forundret meg stadig at når noen kom med klager på maten, kom de alltid _etter_ maten var spist opp! Om man ikke er fornøyd med maten må man jo komme å klage med en gang om vi skal få gjort noe med det. Særlig litt eldre damer var flinke til å komme med sure kommentarer på vei ut. "Jeg ville bare si fra at potetene ikke var ordentlig varm og i tillegg var kjøttkakene rå inni." (Men jeg har lidd meg gjennom det, altså!)

Jobber man i kiosk er det alltid morsomt å se ansiktet på de som skal kjøpe erotikk/pornoblader og høre unnskyldningene de kommer med. "Ja, det er ikke til meg altså!" kommer det ofte fra damene. Og gutter i slutten av ten-årene som rødmer og spør etter røyk mens de skynder seg å legge VG over bladene.

Skrevet

Jeg jobba på gatekjøkken mens jeg studerte. Slutta aldri å undres over folk som stod å banka (hardt!) på døra etter stengetid. Når døra er låst og alle stolene er lagt over bordene og det vaskes for harde livet, mulig at vi har stengt?

Andre irriterende ting var foreksempel kunder som betaler med tusenlapp 5 min etter åpning. Så lenge kassabeholdningen sjelden var over 300 var det umulig.Beklaget dette veldig ovenfor kunden men fikk som oftes en overhøvling.

Opplevde også at enkelte skulle veksle penger. Greit nok det, men når det dukker opp en liten gjeng utenlandske (4-5) som gjør alt for å forvirre deg til å gi ut et større beløp en det jeg fikk er det ganske frustrerende. Vanskelig å holde hodet kaldt, og slike situasjoner endte som regel med at jeg ble beskylt for å svindel. Heldigvis hadde jeg ikke avvik ved opptelling om kvelden.

...og en filleting..."skal ha en cheeseburger med ost"...

Gjest ikke alt er rart
Skrevet

Jeg kjente igjen mange ting fra jeg jobbet i butikk.

Men noen ting du nevnte synes jeg ikke var så rart, som at kunder (som i pkt 4 ) tror de kan komme inn i butikken hvis du låser deg inn selv om du står med sivile klær. Det er mange som jobber på stasjon med sivile klær, og uansett ville jeg ikke tenkt så mye på hva en ansatt på stasjonen hadde på seg.

ad pkt 3 - det å spørre om å få betale med kort allikevel, det ville (på mange steder) ikke være noe problem å ta pengene ut av kassen og slå inn samme beløpet en gang til på terminalen og la kunden betale det med kort. Så selv om du ikke fikk lov til det, så betyr det ikke at kunden mener at man skal gjøre noe med den allerede tankede bensinen..

Og at de spør om noen kan svippe bort med ekstrakannene de har kommet til fots for å fylle, det er jo heller ikke et rart spørsmål. Så med mindre de ble sinte når du svarte at du var alene og ikke hadde bil, så er det jo et legitimt spørsmål å spørre om hjelp. Det er jo ikke utenkelig at dere kunne vært flere på jobb og at en hadde bil.

Men ellers kjenner jeg igjen mye, ja..

Skrevet

Jeg opplever stadig vekk at folk banker på døra opptil en time før åpningstid (noen ganger jeg er tidlig på jobb) for å få levert noe. Jeg åpner vanligvis ikke. Jeg mener - de står da ikke og banker på døra på Rimi kl. 8 "bare" for å kjøpe et brød heller?! Joda, åpningstidene står klart og tydelig på døra.

Dessuten , når jeg er så tidlig på jobb så er det som regel for å få unna ting som er vanskelig når jeg er alene på vakt og det er åpent...

Skrevet

Hehe, mye rart, selv om et par av dem ikke er så rart at de spør om.

Men jeg har opplevd at bilen foran meg i bensinkøen står der lenge etter at vedkommende har fylt og betalt. Køen er lang og jeg begynte å lure på hvorfor han ikke kjørte avgårde. Etter en god stund går jeg ut av bilen og titter inn i bilen, joda, tullingen satt og leste avisen.

Fytte i helvete, da var det ike før mrxx ble drapsmann. Hadde han ikke flyttet seg på sekundet hadde jeg revet døren av bilen hans. Han flyttet seg med en gang, for jeg så nok ut som fanden selv da jeg skrek noe inni helvete til han og ba han til helvete å flytte seg på sekundet, hehe.

Jeg er glad jeg ikke er bevæpnet av og til.

Skrevet

Det morsomste jeg har opplevd mens jeg jobbet på bensinstasjon var når en bil som kom kjørende i full fart inn på plassen tidlig en søndagsmorgen, en kvinne kom løpende ut (barføtt og med en frakk tullet rundt seg) og sa heseblesende: "Kondomer!". Jeg måtte le litt for meg selv når hun var vel ute av døra ;)

Skrevet

Det morsomste jeg har opplevd mens jeg jobbet på bensinstasjon var når en bil som kom kjørende i full fart inn på plassen tidlig en søndagsmorgen, en kvinne kom løpende ut (barføtt og med en frakk tullet rundt seg) og sa heseblesende: "Kondomer!". Jeg måtte le litt for meg selv når hun var vel ute av døra ;)

*lol* Nå fikk jeg meg en god latter! :-)

hare1365380455
Skrevet

Det morsomste jeg har opplevd mens jeg jobbet på bensinstasjon var når en bil som kom kjørende i full fart inn på plassen tidlig en søndagsmorgen, en kvinne kom løpende ut (barføtt og med en frakk tullet rundt seg) og sa heseblesende: "Kondomer!". Jeg måtte le litt for meg selv når hun var vel ute av døra ;)

LOL

hare1365380455
Skrevet

Jeg opplever stadig vekk at folk banker på døra opptil en time før åpningstid (noen ganger jeg er tidlig på jobb) for å få levert noe. Jeg åpner vanligvis ikke. Jeg mener - de står da ikke og banker på døra på Rimi kl. 8 "bare" for å kjøpe et brød heller?! Joda, åpningstidene står klart og tydelig på døra.

Dessuten , når jeg er så tidlig på jobb så er det som regel for å få unna ting som er vanskelig når jeg er alene på vakt og det er åpent...

Her har biblioteket en postluke til bøker og filmer. :)

Skrevet

Jeg synes ærligtalt ikke det er så mange av de tilfellene du nevner som er veldig snåle.

1. Du har stengt og er av en eller annen grunn innom forretningen i 1 minutt for å hente noe du har lagt igjen på disken, e.l., og låser dermed ikke døra siden du bare skal att og fram. Kunde kommer inn, legger slettes ikke merke til at forretninga er mørklagt, alle utevarene står i veien og midt på gulvet, og at du står der i vanlige klær. "Ehem....Vi har stengt, altså, jeg er bare innom og henter noe..." "Åå...?"

Det må da være lov til å spørre. At butikkspersonale står i vanlige klær er sjelden noe jeg tenker over. Det er da mange steder de gjør det.

2. Utenlandske kunder som kommer inn og ikke avslører at de er utenlandske: "Hei" "Hei" "Ja det blir 200kroner" "Hmm..?" "Jeg sa at det blir 200 kroner" "kunde svarer ett eller annet på et fremmed språk som om han skal svare med samme mynt, eller sier på engelsk at han ikke forstår hva jeg sier" "Ookay,sorry..... I said it's 200 kr..." Hvorfor de ikke sier noe på engelsk med en gang slik at jeg vet med en gang at de ikke er norske, er meg ubegripelig..."hm" er så vidt jeg vet ganske internasjonalt, og betyr dessuten for det meste "hva sa du?"

Eventuelt som da en kunde kom inn og sa bare "toalett?" Hvorpå jeg svarte" Ja, det er her inne, men det er opptatt akkurat nå så du må bare vente litt". Kunden ser på meg og sier "hm?" Jeg gjentar hele setninga litt høyere (kunden var gammel så jeg regna med han var litt tunghørt). Kunden sier "sorry I don't speak norwegian" Og jeg blir litt oppgitt....hehe...

Det hadde jeg ikke tenkt noe særlig over. Annonserer du selv når du går inn i butikker i utlandet at "I don't speak Italian."

3. Kunde skal betale bensin, og betaler kontant. Etter å ha betalt og fått kvittering spør kunde om ikke hun kan få tilbake pengene og heller betale med kort. Jeg svarer at bensintankinga nå er ute av verden og at jeg ikke kan returnere den på noen måte.......

Sånt noe skal du ikke regne med at "vanlige" folk gjør. Det kunne jeg godt funnet på å spurt om hvis jeg glemte meg bort og betalte med kontanter jeg hadde bruk for senere.

4. Du er av en eller annen grunn utenfor stasjonen pga at du enten låser og er på vei hjem, eller driver og renner ut og inn etter stengetid pga at det er noe galt med pumpene. Også i sivile klær. Kunde spør om ikke han kan få betale inne i stedet? Eller bare få kjøpe en pakke røyk? Jeg svarer at kassa er stengt og at jeg ikke er på jobb.....

Igjen: Det må jo være lov til å spørre, selv om jeg skjønner det kan være irriterende hvis man får fem sånne spørsmål på en kveld.

5. Kunde som kommer i tydelig hastverk inn, trekker kortet, taster kode og renner ut i bilen før kortterminalen rekker å komme med beskjeden "feil kode".... (Heldigvis lokal kunde da)

Den var litt tankeløs... :-)

6. Kunde kommer og spør om han kan vaske firhjulingen sin (sånt lite kjøretøy som du sitter oppå og kjører) i bilvaskemaskina!

Man kan jo ikke vite før man har spurt. :-)

7. Kunde kommer og skal fylle bensin på noen bensinkanner, og spør om ikke jeg kan kjøre kannene ned til havna for han så slapp han å gå helt dit. Forøvrig sto jeg alene på jobb og hadde i tillegg sykla til jobben....

Den var litt drøy, men han kunne jo ikke vite at du var alene på jobb og hadde syklet til jobben.

8. Kunder som blir lett irriterte på meg fordi DE har glemt å ta med rabattkort og jeg spør om de har...

Merkelig oppførsel av kundene.

9. Kunder som blir irriterte på meg fordi de ikke greide å fylle akkurat på krona slik at det ble med en 50-øre, og at jeg ikke kan runde ned til hele krone....

Også merkelig oppførsel.

''* På vår terminal kan vi ikke dele opp betalingen. Enten betaler du med kort, eller så betaler du kontant. Kan ikke betale litt her og litt der...''

Det gjør jeg ofte. Jeg har faktisk aldri opplevd at det ikke går an.

''* På vår terminal må vi først taste inn alle varene SÅ rabattkort SÅ kort. Så det hjelper ikke å trekke kortet før alle de prosessene er gjort....Terminalen har ingen slik "vent-funksjon" (dessverre...)''

Det kan kundene jo ikke vite. Sett opp et skilt ved kassa for eksempel.

Skrevet

Her har biblioteket en postluke til bøker og filmer. :)

De har de også på de bibliotekene jeg kjenner til. :-)

Skrevet

Her har biblioteket en postluke til bøker og filmer. :)

Vi har droppet det, den blir bare full av søppel og lydbøker/filmcover uten cd'er i...

Skrevet

Hehe. Mange morsomme historier om kundeservicebransjen.

Det jeg husker best var når japanerne kom inn og tømte butikken for tran! Hver eneste boks som var.

Skrevet

Jeg synes ærligtalt ikke det er så mange av de tilfellene du nevner som er veldig snåle.

1. Du har stengt og er av en eller annen grunn innom forretningen i 1 minutt for å hente noe du har lagt igjen på disken, e.l., og låser dermed ikke døra siden du bare skal att og fram. Kunde kommer inn, legger slettes ikke merke til at forretninga er mørklagt, alle utevarene står i veien og midt på gulvet, og at du står der i vanlige klær. "Ehem....Vi har stengt, altså, jeg er bare innom og henter noe..." "Åå...?"

Det må da være lov til å spørre. At butikkspersonale står i vanlige klær er sjelden noe jeg tenker over. Det er da mange steder de gjør det.

2. Utenlandske kunder som kommer inn og ikke avslører at de er utenlandske: "Hei" "Hei" "Ja det blir 200kroner" "Hmm..?" "Jeg sa at det blir 200 kroner" "kunde svarer ett eller annet på et fremmed språk som om han skal svare med samme mynt, eller sier på engelsk at han ikke forstår hva jeg sier" "Ookay,sorry..... I said it's 200 kr..." Hvorfor de ikke sier noe på engelsk med en gang slik at jeg vet med en gang at de ikke er norske, er meg ubegripelig..."hm" er så vidt jeg vet ganske internasjonalt, og betyr dessuten for det meste "hva sa du?"

Eventuelt som da en kunde kom inn og sa bare "toalett?" Hvorpå jeg svarte" Ja, det er her inne, men det er opptatt akkurat nå så du må bare vente litt". Kunden ser på meg og sier "hm?" Jeg gjentar hele setninga litt høyere (kunden var gammel så jeg regna med han var litt tunghørt). Kunden sier "sorry I don't speak norwegian" Og jeg blir litt oppgitt....hehe...

Det hadde jeg ikke tenkt noe særlig over. Annonserer du selv når du går inn i butikker i utlandet at "I don't speak Italian."

3. Kunde skal betale bensin, og betaler kontant. Etter å ha betalt og fått kvittering spør kunde om ikke hun kan få tilbake pengene og heller betale med kort. Jeg svarer at bensintankinga nå er ute av verden og at jeg ikke kan returnere den på noen måte.......

Sånt noe skal du ikke regne med at "vanlige" folk gjør. Det kunne jeg godt funnet på å spurt om hvis jeg glemte meg bort og betalte med kontanter jeg hadde bruk for senere.

4. Du er av en eller annen grunn utenfor stasjonen pga at du enten låser og er på vei hjem, eller driver og renner ut og inn etter stengetid pga at det er noe galt med pumpene. Også i sivile klær. Kunde spør om ikke han kan få betale inne i stedet? Eller bare få kjøpe en pakke røyk? Jeg svarer at kassa er stengt og at jeg ikke er på jobb.....

Igjen: Det må jo være lov til å spørre, selv om jeg skjønner det kan være irriterende hvis man får fem sånne spørsmål på en kveld.

5. Kunde som kommer i tydelig hastverk inn, trekker kortet, taster kode og renner ut i bilen før kortterminalen rekker å komme med beskjeden "feil kode".... (Heldigvis lokal kunde da)

Den var litt tankeløs... :-)

6. Kunde kommer og spør om han kan vaske firhjulingen sin (sånt lite kjøretøy som du sitter oppå og kjører) i bilvaskemaskina!

Man kan jo ikke vite før man har spurt. :-)

7. Kunde kommer og skal fylle bensin på noen bensinkanner, og spør om ikke jeg kan kjøre kannene ned til havna for han så slapp han å gå helt dit. Forøvrig sto jeg alene på jobb og hadde i tillegg sykla til jobben....

Den var litt drøy, men han kunne jo ikke vite at du var alene på jobb og hadde syklet til jobben.

8. Kunder som blir lett irriterte på meg fordi DE har glemt å ta med rabattkort og jeg spør om de har...

Merkelig oppførsel av kundene.

9. Kunder som blir irriterte på meg fordi de ikke greide å fylle akkurat på krona slik at det ble med en 50-øre, og at jeg ikke kan runde ned til hele krone....

Også merkelig oppførsel.

''* På vår terminal kan vi ikke dele opp betalingen. Enten betaler du med kort, eller så betaler du kontant. Kan ikke betale litt her og litt der...''

Det gjør jeg ofte. Jeg har faktisk aldri opplevd at det ikke går an.

''* På vår terminal må vi først taste inn alle varene SÅ rabattkort SÅ kort. Så det hjelper ikke å trekke kortet før alle de prosessene er gjort....Terminalen har ingen slik "vent-funksjon" (dessverre...)''

Det kan kundene jo ikke vite. Sett opp et skilt ved kassa for eksempel.

Enig med deg! :-)

I serviceyrker må man (dessverre) finne seg i en del rare spørsmål, og ikke minst at de samme spørsmålene går igjen ofte, uten at man trenger å komme med "festlige" svar som at man ikke kan ta tilbake den tankede bensinen.

Og vedr utlendinger og språk: Her må man jo prøve å se an folket litt og ikke bare skravle ivei på norsk. Jeg kunne ha fortalt mange "morsomme historier" fra turistens synsvinkel der jeg eller andre har vært i utlandet og hvor servicepersonale babler i vei på full guffe på sitt språk uten å legge to pinner i kors for å prøve å 'lese' kunden på dette området.

Vedr påkledning, så er det jo nå etterhvert blitt nokså vanlig med 'sivile klær' innen serviceyrker, alt fra butikk til servitører. Dessuten ser nå 'uniformene' oftere ut som vanlige klær enn det de gjorde i 'gamle dager', da det var mer vanlig med slike 'kittler' osv. Nå har kanskje alle ansatte t-skjorte i maken farge med en ørliten logo på - ikke alltid så lett for folk som ikke er vant til akkurat denne butikken eller denne bensinstasjonen å vite at det er en 'uniform'.

Gjest 95oktblyfri
Skrevet

Jeg synes ærligtalt ikke det er så mange av de tilfellene du nevner som er veldig snåle.

1. Du har stengt og er av en eller annen grunn innom forretningen i 1 minutt for å hente noe du har lagt igjen på disken, e.l., og låser dermed ikke døra siden du bare skal att og fram. Kunde kommer inn, legger slettes ikke merke til at forretninga er mørklagt, alle utevarene står i veien og midt på gulvet, og at du står der i vanlige klær. "Ehem....Vi har stengt, altså, jeg er bare innom og henter noe..." "Åå...?"

Det må da være lov til å spørre. At butikkspersonale står i vanlige klær er sjelden noe jeg tenker over. Det er da mange steder de gjør det.

2. Utenlandske kunder som kommer inn og ikke avslører at de er utenlandske: "Hei" "Hei" "Ja det blir 200kroner" "Hmm..?" "Jeg sa at det blir 200 kroner" "kunde svarer ett eller annet på et fremmed språk som om han skal svare med samme mynt, eller sier på engelsk at han ikke forstår hva jeg sier" "Ookay,sorry..... I said it's 200 kr..." Hvorfor de ikke sier noe på engelsk med en gang slik at jeg vet med en gang at de ikke er norske, er meg ubegripelig..."hm" er så vidt jeg vet ganske internasjonalt, og betyr dessuten for det meste "hva sa du?"

Eventuelt som da en kunde kom inn og sa bare "toalett?" Hvorpå jeg svarte" Ja, det er her inne, men det er opptatt akkurat nå så du må bare vente litt". Kunden ser på meg og sier "hm?" Jeg gjentar hele setninga litt høyere (kunden var gammel så jeg regna med han var litt tunghørt). Kunden sier "sorry I don't speak norwegian" Og jeg blir litt oppgitt....hehe...

Det hadde jeg ikke tenkt noe særlig over. Annonserer du selv når du går inn i butikker i utlandet at "I don't speak Italian."

3. Kunde skal betale bensin, og betaler kontant. Etter å ha betalt og fått kvittering spør kunde om ikke hun kan få tilbake pengene og heller betale med kort. Jeg svarer at bensintankinga nå er ute av verden og at jeg ikke kan returnere den på noen måte.......

Sånt noe skal du ikke regne med at "vanlige" folk gjør. Det kunne jeg godt funnet på å spurt om hvis jeg glemte meg bort og betalte med kontanter jeg hadde bruk for senere.

4. Du er av en eller annen grunn utenfor stasjonen pga at du enten låser og er på vei hjem, eller driver og renner ut og inn etter stengetid pga at det er noe galt med pumpene. Også i sivile klær. Kunde spør om ikke han kan få betale inne i stedet? Eller bare få kjøpe en pakke røyk? Jeg svarer at kassa er stengt og at jeg ikke er på jobb.....

Igjen: Det må jo være lov til å spørre, selv om jeg skjønner det kan være irriterende hvis man får fem sånne spørsmål på en kveld.

5. Kunde som kommer i tydelig hastverk inn, trekker kortet, taster kode og renner ut i bilen før kortterminalen rekker å komme med beskjeden "feil kode".... (Heldigvis lokal kunde da)

Den var litt tankeløs... :-)

6. Kunde kommer og spør om han kan vaske firhjulingen sin (sånt lite kjøretøy som du sitter oppå og kjører) i bilvaskemaskina!

Man kan jo ikke vite før man har spurt. :-)

7. Kunde kommer og skal fylle bensin på noen bensinkanner, og spør om ikke jeg kan kjøre kannene ned til havna for han så slapp han å gå helt dit. Forøvrig sto jeg alene på jobb og hadde i tillegg sykla til jobben....

Den var litt drøy, men han kunne jo ikke vite at du var alene på jobb og hadde syklet til jobben.

8. Kunder som blir lett irriterte på meg fordi DE har glemt å ta med rabattkort og jeg spør om de har...

Merkelig oppførsel av kundene.

9. Kunder som blir irriterte på meg fordi de ikke greide å fylle akkurat på krona slik at det ble med en 50-øre, og at jeg ikke kan runde ned til hele krone....

Også merkelig oppførsel.

''* På vår terminal kan vi ikke dele opp betalingen. Enten betaler du med kort, eller så betaler du kontant. Kan ikke betale litt her og litt der...''

Det gjør jeg ofte. Jeg har faktisk aldri opplevd at det ikke går an.

''* På vår terminal må vi først taste inn alle varene SÅ rabattkort SÅ kort. Så det hjelper ikke å trekke kortet før alle de prosessene er gjort....Terminalen har ingen slik "vent-funksjon" (dessverre...)''

Det kan kundene jo ikke vite. Sett opp et skilt ved kassa for eksempel.

"Jeg synes ærligtalt ikke det er så mange av de tilfellene du nevner som er veldig snåle."

Nei kanskje ikke "rare"... Men litt morsomme eller hva jeg skal kalle det...For meg...Jeg mener ikke at kundene er dumme på noen måte. Jeg gjør selv mye rart på butikker! :) Jeg er jo selv kunde i blant jeg óg...

Det med at noen kommer inn etter stengetid, jeg syns bare det var så rart at de ikke stusser over at det er bekmørkt, man så jo knapt hvor man gikk...hehe...

"Annonserer du selv når du går inn i butikker i utlandet at "I don't speak Italian."

Hehe nei, men jeg ville sagt "I'm going to pay for the tank at pump 4" eller lignende. Ikke bare stått der som et spørsmålstegn... =)

"* På vår terminal kan vi ikke dele opp betalingen. Enten betaler du med kort, eller så betaler du kontant. Kan ikke betale litt her og litt der...

Det gjør jeg ofte. Jeg har faktisk aldri opplevd at det ikke går an."

I know! Derfor det er litt frustrerende, for jeg vet det går an andre steder men ikke hos oss, så det er som om kundene ikke tror meg...hehe...

Gjest 95okt blyfri
Skrevet

Enig med deg! :-)

I serviceyrker må man (dessverre) finne seg i en del rare spørsmål, og ikke minst at de samme spørsmålene går igjen ofte, uten at man trenger å komme med "festlige" svar som at man ikke kan ta tilbake den tankede bensinen.

Og vedr utlendinger og språk: Her må man jo prøve å se an folket litt og ikke bare skravle ivei på norsk. Jeg kunne ha fortalt mange "morsomme historier" fra turistens synsvinkel der jeg eller andre har vært i utlandet og hvor servicepersonale babler i vei på full guffe på sitt språk uten å legge to pinner i kors for å prøve å 'lese' kunden på dette området.

Vedr påkledning, så er det jo nå etterhvert blitt nokså vanlig med 'sivile klær' innen serviceyrker, alt fra butikk til servitører. Dessuten ser nå 'uniformene' oftere ut som vanlige klær enn det de gjorde i 'gamle dager', da det var mer vanlig med slike 'kittler' osv. Nå har kanskje alle ansatte t-skjorte i maken farge med en ørliten logo på - ikke alltid så lett for folk som ikke er vant til akkurat denne butikken eller denne bensinstasjonen å vite at det er en 'uniform'.

"... uten at man trenger å komme med "festlige" svar som at man ikke kan ta tilbake den tankede bensinen."

Haha det var ikke ment å være spydig! Jeg prøvde å forklare kunden at det dessverre ikke gikk, for den tankinga nå var ute av verden....Åssn ellers skulle jeg forklart det da? På en "ikke-festlig" måte? :o/

"Og vedr utlendinger og språk: Her må man jo prøve å se an folket litt og ikke bare skravle ivei på norsk. "

Mener du at jeg skal kunne se på kunden om han eller hun er utenlandsk? Nei vet du hva...Det greier ikke jeg, altså... Det var ingenting som tilsa at kunden var utenlandsk, verken i utseende eller bilregistrerinsnummer etc...

"...ikke alltid så lett for folk som ikke er vant til akkurat denne butikken eller denne bensinstasjonen å vite at det er en 'uniform'."

Det var ikke det som egentlig var saken, kanskje kunden ikke en gang så på meg i det han kom inn i butikken, men det jeg tenkte på var at det var bekmørkt! At han ikke stussa over det...Kunne knapt se hvor man gikk eller ikke minst varene...

Gjest 95oktblyfri
Skrevet

Jeg har jobbet på et spisested og det forundret meg stadig at når noen kom med klager på maten, kom de alltid _etter_ maten var spist opp! Om man ikke er fornøyd med maten må man jo komme å klage med en gang om vi skal få gjort noe med det. Særlig litt eldre damer var flinke til å komme med sure kommentarer på vei ut. "Jeg ville bare si fra at potetene ikke var ordentlig varm og i tillegg var kjøttkakene rå inni." (Men jeg har lidd meg gjennom det, altså!)

Jobber man i kiosk er det alltid morsomt å se ansiktet på de som skal kjøpe erotikk/pornoblader og høre unnskyldningene de kommer med. "Ja, det er ikke til meg altså!" kommer det ofte fra damene. Og gutter i slutten av ten-årene som rødmer og spør etter røyk mens de skynder seg å legge VG over bladene.

Hehe....ja....noen står og skjelver på hendene når de skal kjøpe porno.... Hvis det er så ekkelt, hvorfor ikke heller abonnere eller noe?

Og så når ungdommer som tydelig ikke er 18 år kommer og skal ha en pakke røyk, og jeg spør om de har legitimasjon? Så ser de på meg som om "er du helt dum eller"-blikket: "nei, har den ikke med meg HER nei??" Hehe akkurat som om det er så uvanlig.... :)

Skrevet

Jeg har jobbet på et spisested og det forundret meg stadig at når noen kom med klager på maten, kom de alltid _etter_ maten var spist opp! Om man ikke er fornøyd med maten må man jo komme å klage med en gang om vi skal få gjort noe med det. Særlig litt eldre damer var flinke til å komme med sure kommentarer på vei ut. "Jeg ville bare si fra at potetene ikke var ordentlig varm og i tillegg var kjøttkakene rå inni." (Men jeg har lidd meg gjennom det, altså!)

Jobber man i kiosk er det alltid morsomt å se ansiktet på de som skal kjøpe erotikk/pornoblader og høre unnskyldningene de kommer med. "Ja, det er ikke til meg altså!" kommer det ofte fra damene. Og gutter i slutten av ten-årene som rødmer og spør etter røyk mens de skynder seg å legge VG over bladene.

Re porno: Hørte en historie fra 70-tallet, der en mann kommer inn på nærbutikken og skal kjøpe et pornoblad. Han legger det forsiktig på disken og vil betale og komme seg vekk derfra uten større oppstuss.

Forsiden av bladet var preget av tidsånden: En naken dame drapert i et heklet sjal.

Bak disken står en gammel dame, som kanskje ser litt dårlig. Hun griper fatt i bladet og nærmest roper ut med skingrende stemme: "Jasså Bjarne, har du begynt med hekling?"

Skrevet

Det morsomste jeg har opplevd mens jeg jobbet på bensinstasjon var når en bil som kom kjørende i full fart inn på plassen tidlig en søndagsmorgen, en kvinne kom løpende ut (barføtt og med en frakk tullet rundt seg) og sa heseblesende: "Kondomer!". Jeg måtte le litt for meg selv når hun var vel ute av døra ;)

*knegg*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...