silper Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Hei! Jeg har lenge vært plaget av tretthet, svimmelhet, diare og hard mage (vekslende). Dette har kommet og gått i mange år, men forverret seg da jeg var gravid og har fortsatt problemer med det syv mnd etter fødsel. Jeg føler selv at det forverres hvis jeg ikke spiser sunt, lett og regelmessig. Små utskeielser eller for lite mat forverrer situasjonen. Jeg vært hos legen og fikk påvist jernmangel etter fødselen og har tatt tabletter 6 mnd for det. Ferdig med det nå. For en uke siden fikk jeg etter et måltid små blemmer på innsiden av leppene og i ganen. Dette har fortsatt etterpå og "bryter ut" eller forverrer seg med jevne mellomrom. Gjerne noen timer etter jeg har spist. Kan også få diare samtidig. Jeg ser at jeg har mange symptomer på cøliaki, men vet at legen sjekket dette for noen år siden. Hva kan være problemet! Trettheten er spesielt plagsom! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282867-c%C3%B8liaki/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Jeg synes det bør tas cøliaci-prøver på nytt og en noe bredere undersøkelse hos en indremedisiner bør også gjøres. Før dette er gjort, er det vanskelig å kommentere. Lykke til !! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282867-c%C3%B8liaki/#findComment-2280395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pærebrus875 Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Jeg synes det bør tas cøliaci-prøver på nytt og en noe bredere undersøkelse hos en indremedisiner bør også gjøres. Før dette er gjort, er det vanskelig å kommentere. Lykke til !! ikke at jeg vil overkjøre legen her, men selv hadde jeg også altfor hard mage/eller løs mage rett etter måltider, etter 2 år så jeg endelig sammenhengen, da jeg kutta ut bakervarer så ble jeg mye bedre, så unngikk pasta og brød osv i noen uker og var ikke dårlig i det hele tatt. Var også veldig trøtt, spesielt etter måltider. Dette kom etter at jeg brått sluttet å spise pga situasjonen hjemme, jeg orka bare ikke mat mer... spiste litt mat annenhver dag i perioder, så 1-2 måltider daglig osv.. etter et halvt år startet dette med magen. Nå rundt 2 år etterpå spiser jeg jevnlig og oftere og mer enn før (ikke for mye), og da er det plagsomt med så mye smerter i magen og trøtthet osv... så jeg testet først uten bakervarer, og det hjalp jo! Leste noe idag på www.frimm.no at det faktisk er en del som har gluten-allergi, og ikke cøliaki (som altså er en synlig skadet tarm, gluten-allergien ødelegger ikke på samme måte etter det jeg har skjønt). Og jeg tåler også å "smake på" litt kake osv, men bør ikke spise et helt-2 stykker, da går det galt. Så jeg reagerer ikke på brødsmuler slik som cøliakere ofte gjør. Legen var enig i at dette hørtes ut som noe vi burde se nærmere på, så jeg venter på gastroskopi. Derfor vet jeg ikke noe ennå hva det er, men det er jo ikke verre enn at du tester selv... unngå pasta, brød, knekkebrød, soyasaus inneholder ofte hvete osv, sjekke innholdsfortegnelser og internett og prøv å lev glutenfritt i en måneds tid. Gjør det forskjell så si dette til legen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/282867-c%C3%B8liaki/#findComment-2314695 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.