Gå til innhold

Utdrikningslag

Anbefalte innlegg

Gjest toshiba87
Skrevet

Hva syns dere om det? Selv er jeg i mot det...

Jeg syns det rett og slett blir for teit. Kommer jo seff an på hva en gjør ut av det, men å drite ut den som skal gifte seg, skjenke vedkommende drita, utsette for fare - ja dere har jo hørt om de ulykkene.. .Det blir for gale.

Gjest velger selv forlover
Skrevet

Jeg synes det blir merkelig å være "mot det", som du sier, så bestemmer man selv hvem man velger som forlover, og dermed kan man i stor grad bestemme selv hva slags utdrikningslag man har.

Alle mine nærmeste venninner har hatt hyggelige utdrikningslag, hvos man får møte mange venner fra ulike perioder av livet, gjør morsomme ting, spiser og drikker godt, og i det hele tatt har en fin dag hvor man er midtpunkt sammen med de vennene man setter mest pris på.

Har man bare venner som vil ha rølpe-utdrikningslag, så forstår jeg at man ikke ønsker å ha det.

Skrevet

Man trenger jo ikke ha fyllelag. Utdrikningslag kan like gjerne være en sammenkomst med litt god mat, eller hvor man prøver noe nytt og kanskje litt skummelt. Vannski eller rafting for eksempel.

Gjest Elextra
Skrevet

Utdrikningslag er jo en anakronisme - det er jo for lengst slutt på den tiden man la bak seg sosialt liv i den form man er vant til fordi man gifter seg. Om man må oppgi/endre det sosiale livet, er det snarere fordi man får barn, og ikke fordi man har giftet seg!

Uansett synes jeg utdrikningslag er en hyggelig tradisjon. Med mindre man er 20 år er det vel ikke nødvendigvis alkohol som er i fokus, selv om den gjerne spiller en rolle. Det viktigste er å samle venner (oftest av samme kjønn) fra ulike faser av livet og finne på noe morsomt og gjerne overraskende, samt ha det hyggelig sammen.

Gjest Revelation 314
Skrevet

Fra amerikanske filmer og serier har jeg forstått at det dreier seg om "en siste utblåsning" før man lar (den kommende) kona bestemme hva man skal bruke tiden sin på.

I denne formen syns jeg det er tåpelig, og det av to grunner:

1. Jeg ser på ekteskap som noe mye mer gledelig enn "utblasninger" (noe jeg ikke liker i det hele tatt)

2. Jeg ser ikke på ekteskap som et forhold der kvinnen skal bestemme hva mannen skal gjøre. Det skal være et likeverdig og fritt forhold.

Om det finnes andre former for utdrikningslag så er det ikke automatisk at dette gjelder. Men jeg har faktisk ikke hørt om mennesker som har hatt utdrikningslag.

Må være noe unge mennesker i byer gjør. Tar opp amerikanske tradisjoner som Halloween. (???)

Men alle de bryllupene, derimot, som jeg har vært på / hørt om, så har det vært rikelig med alkohol og ikke særlig strenge grenser for hvor mye det er akseptert å ta for seg av dette.

Skrevet

Utdrikningslag er kjempegøy dersom man har som mål at den som gifter seg skal ha en koselig og uforglemmelig dag :)

Jeg har vært i flere utdrikningslag og selv også arrangert et. Målet var ikke å få bruden full, men la henne få opplevelser (hyttetur med venninnene, SPA-behandling, besøk på glassblåserverksted, felles middag hjemme hos..eller ute på resturant, fjelltur etc..). Dette var kjempehyggelige fester :)

Jeg har også (for flere år tilbake) vært med på utdrikningslag der målet var å drite ut bruden mest mulig, men slik at bruden også syntes det var gøy ;)

Personlig liker jeg nok best den første typen utdrikningslag, men selve navnet "utdrikningslag" er kanskje modent for utskifting?

Skrevet

Utdrikningslag er kjempegøy dersom man har som mål at den som gifter seg skal ha en koselig og uforglemmelig dag :)

Jeg har vært i flere utdrikningslag og selv også arrangert et. Målet var ikke å få bruden full, men la henne få opplevelser (hyttetur med venninnene, SPA-behandling, besøk på glassblåserverksted, felles middag hjemme hos..eller ute på resturant, fjelltur etc..). Dette var kjempehyggelige fester :)

Jeg har også (for flere år tilbake) vært med på utdrikningslag der målet var å drite ut bruden mest mulig, men slik at bruden også syntes det var gøy ;)

Personlig liker jeg nok best den første typen utdrikningslag, men selve navnet "utdrikningslag" er kanskje modent for utskifting?

Jeg synes de svenske navnene Möhippa og Svensexa er morsomme. "Utdrikningslag" høres bare vulgært ut. Nå er jeg riktignok ikke svensk. :-)

Skrevet

Jeg synes de svenske navnene Möhippa og Svensexa er morsomme. "Utdrikningslag" høres bare vulgært ut. Nå er jeg riktignok ikke svensk. :-)

Vi burde kanskje fornorska uttrykkene litt ;)

Gjest kvinne 46
Skrevet

Tre av mine veninner tok meg med på "utdrikningslag" i sommer. Vi spiste og drakk, og hadde det skikkeleg koseleg. Det var ein flott opplevelse å bli gjort stas på. Det skapte forventninger til den store dagen.

Men masse tull som går for langt, er eg imot.

Skrevet

Et utdrikningslag kan jo være så mangt. Så jeg synes det er rart at du uten videre

sier at du er imot det, og synes det er teit.

Men hvis du tenker utdrikningslag i ordets betydning: At formålet er å skjenke vedkommende stup full, og ha det gøy på hans/hennes bekostning. Så er jeg fullstendig enig med deg!

Men det er jo mange ulike måter å arrangere et utdrikningslag på. Noen legger fokuset på stort alkoholkonsum og høy "drite ut" faktor, mens andre ser det som en

mulighet til å samle venneflokken og finne på noe morsomt.

Og i tillegg finnes det dem, som etter min mening, tøyer strikken litt i lengste laget, og helt tydelig bruker betegnelsen "utdrikningslag" som en legal grunn til å stikke av fra samboere/koner/menn og barn for å dra på flere dagers fylletur med kompisene/venninene. (Dette er kanskje vanligst blant gutter??)

Slike uttdrikningslag synes jeg blir helt "feil,"

Jeg hadde ikhvertfall ikke sittet igjen hjemme med noen god følelse, hvis min kommende brudgom, eller en av deltagerne for den saks skyld, dro på 3 dagers guttetur til utlandet for å skeie ut...

Tror også at alder er litt avgjørende for hvordan uttdrikningslag holdes.

De jeg kjenner som giftet seg unge og barnløse, hadde adskillig mere festpregede utdrikningslag enn de som giftet seg når de var litt eldre og evt. hadde barn

Dessuten har vel miljøet og trenden i vennekretsen ganske mye å si for hvordan man feirer.

Det viktigste bør vel være at utdrikningslaget blir en positiv opplevelse - for alle parter.

Men der igjen så er det jo stor forskjell på hva folk synes er morsomt...

Gjest toshiba87
Skrevet

Kanskje man heller kunne kalt det utblåsning?

Skrevet

Kanskje man heller kunne kalt det utblåsning?

Hehe, kanskje det ;)

Det enkleste er det beste? Brude-venninne-fest og brudgom-venne-fest ;)

Gjest ei venninne
Skrevet

Hvis man er invitert til både utdrikningslag og etterpå bryllup, er det da dårlig gjort å ikke komme på utdrikningslaget? Det skal være i en stil som jeg ikke liker så godt (men bruden gjør det), dessuten blir det dyr spleising, dessuten kjenner jeg ingen av de andre (men på bryllupet kjenner jeg flere). Er man "forpliktet" til å gå på utdrikningslag?

Skrevet

Det er utrolig mye moro man kan ha uten å skjenke bruden eller drite henne ut.

Et utdrikningslag kan bare være en koselig middag sammen med vennene.

Det kan være en hyttetur, eller en annen form for aktivitet dere kan gjøre sammen.

Mitt utdrikningslag var litt av begge deler. Siden jeg var gravid var det utelukket å drikke noe, men jeg måtte gjøre ting jeg aldri i verden hadde gjort ellers. Men jeg syntes jo det var litt morsomt også :)

Avslutningen var en hyttetur for oss alle sammen. Kjempekoselig!!!

Gjest på en skikkelig måte
Skrevet

Hvis man er invitert til både utdrikningslag og etterpå bryllup, er det da dårlig gjort å ikke komme på utdrikningslaget? Det skal være i en stil som jeg ikke liker så godt (men bruden gjør det), dessuten blir det dyr spleising, dessuten kjenner jeg ingen av de andre (men på bryllupet kjenner jeg flere). Er man "forpliktet" til å gå på utdrikningslag?

Nei, du er ikke forpliktet til det, særlig hvis ikke du er et viktig medlem av "gjengen" som skal arrangere det, og du ikke har sagt tidligere at du skal være med, slik at utgiftene etc er basert på din deltakelse.

Men, jeg har vært gravid i veldig mange av mine venninners bryllup (de giftet seg nesten alle sammen de somrene jeg gikk gravid..), og da har jeg spurt om jeg kan delta på noe av utdrikningslaget. For eksempel om de skal starte med en lunsj et sted, eller avslutte med en middag, du kan jo spørre om du kan være med på det? Og finne på en grunn for at du ikke har anledning til å være med hele dagen? Da er du med på å spleise på det du er med på, gjerne rundet litt oppover.

Hvis ikke passer du på å melde avbud på en skikkelig måte til forloveren, og du kan sende en sms til bruden dagen etterpå og beklage at du ikke kunne være med, og høre hvordan det går med henne osv. Slik at du viser litt interesse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...