Gå til innhold

Puls og blodtrykk

Anbefalte innlegg

Gjest pregnant77

Har hørt at i løpet av graviditeten vil både puls og blodtrykk stige?

Jeg er i uke 10 nå og har merket at pulsen liksom er raskere, om jeg sitter på huk og så reiser med brått igjen føler jeg meg uvel, litt svimmel og som om hjertet banker ekstra hardt. Målte hvilepulsen nå og den var 82, vanligvis pleier den å ligge på rundt 70.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282897-puls-og-blodtrykk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest det er vanlig

Det er veldig vanlig å få lavt blodtrykk i svangerskapet også.

Høyt blodtrykk er potensielt farlig, og skal følges opp av legen.

Lavt blodtrykk er utgangspunktet sunt, men ikke hvis det medfører så mye svimmelhet at du blir uvel og faller!

Jeg har ikke kunnet reise meg fort eller stå stille rett opp og ned lenge, i noen av mine svangerskap. Da har jeg svimet av tvert. I heisen på jobben og når jeg venter på grønn mann i fotgjengerovergangene, har jeg måttet stå og trå med bena for å pumpe litt blod opp til hodet..

For å motvirke lavt blodtrykk bør du drikke masse, men helst noe som inneholder salt. Drikker du mye rent vann, vil dette vaske saltet ut av kroppen din, og når man har lavt blodtrykk, ønsker man derimot å holde på saltet. Så drikk store mengder farris, eventuelt vann blandet med farris.

Lakris vil også øke blodtrykket. Jeg spiste så mye IFA i svangerskapene at jeg ikke tåler å se en IFAboks lenger..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282897-puls-og-blodtrykk/#findComment-2274372
Del på andre sider

Gjest pregnant77

Lavt blodtrykk er utgangspunktet sunt, men ikke hvis det medfører så mye svimmelhet at du blir uvel og faller!

Jeg har ikke kunnet reise meg fort eller stå stille rett opp og ned lenge, i noen av mine svangerskap. Da har jeg svimet av tvert. I heisen på jobben og når jeg venter på grønn mann i fotgjengerovergangene, har jeg måttet stå og trå med bena for å pumpe litt blod opp til hodet..

For å motvirke lavt blodtrykk bør du drikke masse, men helst noe som inneholder salt. Drikker du mye rent vann, vil dette vaske saltet ut av kroppen din, og når man har lavt blodtrykk, ønsker man derimot å holde på saltet. Så drikk store mengder farris, eventuelt vann blandet med farris.

Lakris vil også øke blodtrykket. Jeg spiste så mye IFA i svangerskapene at jeg ikke tåler å se en IFAboks lenger..

Åh ja vet du, før jeg fikk denne blodtrykksfallet som jeg tror det var, så lengtet jeg av en eller annen grunn etter farris, noe salt drikke... jeg som ellers hater farris, kan være at kroppen prøvde å si fra at jeg trengte salt. Drikker mest rent vann, men hadde drukket lite nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282897-puls-og-blodtrykk/#findComment-2274548
Del på andre sider

Gjest pregnant77

Ang. ifa, jeg har hørt man skal være forsiktig med salt i svangerskapet....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282897-puls-og-blodtrykk/#findComment-2274549
Del på andre sider

Gjest det er vanlig

Ang. ifa, jeg har hørt man skal være forsiktig med salt i svangerskapet....

"Forsiktig med salt" gjelder særlig for dem som har høyt blodtrykk, og dermed ofte også står i risiko for å få svangerskapsforgiftning.

De som allerede har litt høyt trykk, får ofte altfor høyt trykk i svangerskapet. Mens de som fra før ofte har lavt trykk (særlig høye, tynne kvinner) får enda lavere når de er gravide. Selvsagt med mange unntak fra denne regelen.

For oss med lavt blodtrykk, gjelder det å få i seg nok salt, men selvsagt alt med måte. Store mengder Farris er kanskje den sunneste måten, da får man samtidig nok væske.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282897-puls-og-blodtrykk/#findComment-2274852
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...