siddisen Skrevet 13. august 2007 Skrevet 13. august 2007 Har så lyst å reise til Malaysia, men det ser jo ut som der "alltid" regner. Sånn som linken her viser, har det sett ut helt siden jeg begynte å lete etter info om landet. http://www.reisefeber.no/no/weather/cgi-bin/show_forecast.cgi?dest_id=600001& Er det noen av dere som har vært der, og som gidder fortelle litt. Mannen min synes det er altfor langt, så jeg prøver å bearbeide ham. Men med de værutsiktene, så.... :/ 0 Siter
morsan Skrevet 13. august 2007 Skrevet 13. august 2007 Jeg har ikke vært i Malaysia, men både direkte nord (Thailand) og direkte sør (Singapore). Jeg har også vært i Indonesia. Du bør sjekke når det er regntid, og ikke minst hvor mye det regner i selve regntida. For eksempel så var jeg på en øy i Thailand inni 'bukta' mens det var regntid der (dette var i august). Det betød stort sett bare en skur på 1-2 timer om ettermiddagen. Det var også en del overskyet ellers, men det var bare deilig, for det var likevel et par-og-tredve varmegrader. Det var altså null problem å feriere der selv om det var regntid. Men jeg har hørt at på den andre siden av halvøya, altså på den siden hvor Phuket ligger, regner det mer enn tre ganger så my (antall mm) som på den siden jeg var. Og kanskje derfor er det vel de aller fleste som drar dit ikke reiser i løpet av "norsk sommerferie", men om vinteren. Jeg var også i Indonesia i august, men på de øyene der vi var. starter regntiden først i oktober eller noe slikt. Regntiden varierer altså med lengde- og breddegrad, pluss at det varierer fra sted til sted hvor mye som kommer. 0 Siter
siddisen Skrevet 13. august 2007 Forfatter Skrevet 13. august 2007 Jeg har ikke vært i Malaysia, men både direkte nord (Thailand) og direkte sør (Singapore). Jeg har også vært i Indonesia. Du bør sjekke når det er regntid, og ikke minst hvor mye det regner i selve regntida. For eksempel så var jeg på en øy i Thailand inni 'bukta' mens det var regntid der (dette var i august). Det betød stort sett bare en skur på 1-2 timer om ettermiddagen. Det var også en del overskyet ellers, men det var bare deilig, for det var likevel et par-og-tredve varmegrader. Det var altså null problem å feriere der selv om det var regntid. Men jeg har hørt at på den andre siden av halvøya, altså på den siden hvor Phuket ligger, regner det mer enn tre ganger så my (antall mm) som på den siden jeg var. Og kanskje derfor er det vel de aller fleste som drar dit ikke reiser i løpet av "norsk sommerferie", men om vinteren. Jeg var også i Indonesia i august, men på de øyene der vi var. starter regntiden først i oktober eller noe slikt. Regntiden varierer altså med lengde- og breddegrad, pluss at det varierer fra sted til sted hvor mye som kommer. Takk skal du ha 0 Siter
Thez Skrevet 13. august 2007 Skrevet 13. august 2007 Hei. Jeg har vært i malaysia 1 måned. Reiste rundt på øyene, så man kan si at jeg er føler meg godt "kjent". Vi var der i August/september. Det regnet kun om natten, og DA regnet det virkelig! Lynte og tordnet. Vi bodde på bungalower ute i vannet noen steder, og da hørte vi godt at det regnet. Jeg anbefaler Malaysia på det sterkeste! Har reist mye rundt i Asia, og i forhold til Thailand f.eks er Malaysia er mye roligere og mer avslappende land. Men - det er muslimsk, og dette merkes ved at det ikke er servering av alkohol på alle restauranter + at det er veldig strengt bevoktet. Malaysia er mye mindre turistifisert enn mange andre land i Thailand. Jeg kunne fortalt deg så masse! Bare spør om du lurer på noe, så skal jeg forsøke å svare deg. Er innom her av og til PS Tioman http://www.tioman.com.my/ er virkelig en drømmeøy, samme er Perhentian http://www.perhentian.com.my/ 0 Siter
Thez Skrevet 13. august 2007 Skrevet 13. august 2007 Hei. Jeg har vært i malaysia 1 måned. Reiste rundt på øyene, så man kan si at jeg er føler meg godt "kjent". Vi var der i August/september. Det regnet kun om natten, og DA regnet det virkelig! Lynte og tordnet. Vi bodde på bungalower ute i vannet noen steder, og da hørte vi godt at det regnet. Jeg anbefaler Malaysia på det sterkeste! Har reist mye rundt i Asia, og i forhold til Thailand f.eks er Malaysia er mye roligere og mer avslappende land. Men - det er muslimsk, og dette merkes ved at det ikke er servering av alkohol på alle restauranter + at det er veldig strengt bevoktet. Malaysia er mye mindre turistifisert enn mange andre land i Thailand. Jeg kunne fortalt deg så masse! Bare spør om du lurer på noe, så skal jeg forsøke å svare deg. Er innom her av og til PS Tioman http://www.tioman.com.my/ er virkelig en drømmeøy, samme er Perhentian http://www.perhentian.com.my/ Malaysia er mye mindre turistifisert enn mange andre land i Thailand. = ASIA skulle det stå 0 Siter
løvinne71 Skrevet 13. august 2007 Skrevet 13. august 2007 Kan bare henge meg på svarene du allerede har fått angående regntiden, og at det er merkbart at du kommer til et muslimsk land. (sammenlignet med Thailand og Indonesia f.eks.) Vil bare tilføye at jeg anbefaler å reise i perioden februar - mai-juni, hvis du skal feriere i denne delen av asia. Da er været mere stabilt, og det er langt mindre sjanse for å oppleve lange perioder med overskyet og regn. Vi var bl.a på Landkawi, et øygruppe på vestkysten og jeg har også vært på Tioman som Thez sendte deg link til... Jeg forbinder Malaisia med flott natur, men litt lite "action" for tre 22 år gamle jenter på back-packing.... Dette er riktignok noen år siden nå.. Når det er sagt, så kan jeg ikke la være å reklamere litt for Thailand, jeg da... Har vært der 5 ganger, fordelt på en periode på 15 år.... Ja, turismen har utviklet seg voldsomt på de årene, og det er enkelte steder jeg ikke ønsker å dra tilbake til fordi jeg heller vil huske dem slik de var før. Men hvia man vil farte litt på egenhånd, så finnes det faktisk masse flotte steder som ikke har blitt inntatt av masseturisme ennå! Jeg synes Thailand er et mere åpent og service-minded land, i forhold til hvordan jeg husker Malaysia. Men det kan jo ha skjedd mye siden jeg var der.... God tur!! 0 Siter
siddisen Skrevet 13. august 2007 Forfatter Skrevet 13. august 2007 Kan bare henge meg på svarene du allerede har fått angående regntiden, og at det er merkbart at du kommer til et muslimsk land. (sammenlignet med Thailand og Indonesia f.eks.) Vil bare tilføye at jeg anbefaler å reise i perioden februar - mai-juni, hvis du skal feriere i denne delen av asia. Da er været mere stabilt, og det er langt mindre sjanse for å oppleve lange perioder med overskyet og regn. Vi var bl.a på Landkawi, et øygruppe på vestkysten og jeg har også vært på Tioman som Thez sendte deg link til... Jeg forbinder Malaisia med flott natur, men litt lite "action" for tre 22 år gamle jenter på back-packing.... Dette er riktignok noen år siden nå.. Når det er sagt, så kan jeg ikke la være å reklamere litt for Thailand, jeg da... Har vært der 5 ganger, fordelt på en periode på 15 år.... Ja, turismen har utviklet seg voldsomt på de årene, og det er enkelte steder jeg ikke ønsker å dra tilbake til fordi jeg heller vil huske dem slik de var før. Men hvia man vil farte litt på egenhånd, så finnes det faktisk masse flotte steder som ikke har blitt inntatt av masseturisme ennå! Jeg synes Thailand er et mere åpent og service-minded land, i forhold til hvordan jeg husker Malaysia. Men det kan jo ha skjedd mye siden jeg var der.... God tur!! Tusen takk for info:) 0 Siter
siddisen Skrevet 13. august 2007 Forfatter Skrevet 13. august 2007 Hei. Jeg har vært i malaysia 1 måned. Reiste rundt på øyene, så man kan si at jeg er føler meg godt "kjent". Vi var der i August/september. Det regnet kun om natten, og DA regnet det virkelig! Lynte og tordnet. Vi bodde på bungalower ute i vannet noen steder, og da hørte vi godt at det regnet. Jeg anbefaler Malaysia på det sterkeste! Har reist mye rundt i Asia, og i forhold til Thailand f.eks er Malaysia er mye roligere og mer avslappende land. Men - det er muslimsk, og dette merkes ved at det ikke er servering av alkohol på alle restauranter + at det er veldig strengt bevoktet. Malaysia er mye mindre turistifisert enn mange andre land i Thailand. Jeg kunne fortalt deg så masse! Bare spør om du lurer på noe, så skal jeg forsøke å svare deg. Er innom her av og til PS Tioman http://www.tioman.com.my/ er virkelig en drømmeøy, samme er Perhentian http://www.perhentian.com.my/ Tusen takk for info og linker 0 Siter
Gjest togli Skrevet 13. august 2007 Skrevet 13. august 2007 Jeg var i Malaysia, sommeren for 11 år siden. Bodde i Kuantan, på sørøstkysten av Malaysia. Det er regntid i sommerhalvåret, så det regna nesten hver ettermiddag. På dagtid var det derimot nydelig vær og varmt *puh*. Etter at det hadde styrtregna en stund og mørket steg på, stoppa det å regne. Malaysia-turen var fantastisk fin, men jeg tror kanskje jeg hadde valgt å bo på en av øyene utenfor Malaysia hvis jeg skulle dratt dit igjen. Jeg vil tro Malaysia på mange måter ligner Thailand. 0 Siter
morsan Skrevet 13. august 2007 Skrevet 13. august 2007 Kan bare henge meg på svarene du allerede har fått angående regntiden, og at det er merkbart at du kommer til et muslimsk land. (sammenlignet med Thailand og Indonesia f.eks.) Vil bare tilføye at jeg anbefaler å reise i perioden februar - mai-juni, hvis du skal feriere i denne delen av asia. Da er været mere stabilt, og det er langt mindre sjanse for å oppleve lange perioder med overskyet og regn. Vi var bl.a på Landkawi, et øygruppe på vestkysten og jeg har også vært på Tioman som Thez sendte deg link til... Jeg forbinder Malaisia med flott natur, men litt lite "action" for tre 22 år gamle jenter på back-packing.... Dette er riktignok noen år siden nå.. Når det er sagt, så kan jeg ikke la være å reklamere litt for Thailand, jeg da... Har vært der 5 ganger, fordelt på en periode på 15 år.... Ja, turismen har utviklet seg voldsomt på de årene, og det er enkelte steder jeg ikke ønsker å dra tilbake til fordi jeg heller vil huske dem slik de var før. Men hvia man vil farte litt på egenhånd, så finnes det faktisk masse flotte steder som ikke har blitt inntatt av masseturisme ennå! Jeg synes Thailand er et mere åpent og service-minded land, i forhold til hvordan jeg husker Malaysia. Men det kan jo ha skjedd mye siden jeg var der.... God tur!! ''det er merkbart at du kommer til et muslimsk land. (sammenlignet med Thailand og Indonesia f.eks.)'' Ps: Ville bare si at Indonesia også er et muslimsk land (i flg wikipedia 86% muslimer), men at de fleste nordmenn som har feriert i landet har vært på den hinduistiske øya Bali. Vi merket godt at vi beveget oss over i muslimske landområder da vi dro fra Bali til Java og Lombok. 0 Siter
nick Skrevet 13. august 2007 Skrevet 13. august 2007 Jeg foretrekker Malaysia i regntiden. Det regner aldri konstant, men det kommer nesten alltid noen tordenbyger om ettermiddagen som kjøler ned og renser lufta. Reiser du om sommeren så risikerer du røyk fra skogbranner i Indonesia og Malaysia, og da kan det bli så ille at du ikke kan gå ut. Juni, juli og august er også den tiden araberne drar til Malaysia, og prisene dobler seg. At landet har ca 50% muslimske innbyggere skal du ta helt med ro. Med mindre du drar til en av de to "ekstremstatene" i nord, så er dette en ikkesak. Greit, du finner noen steder de ikke serverer alkohol, men da er det bare å gå videre til neste sted. Du finner alltids en resturant drevet av kinesere i nærheten. Jeg har vært masse i Malaysia, og jeg har aldri hatt noen problemer med noe som helst. Jeg kjørte ned i en drain en gang, men det var fordi jeg var drita. Så det teller ikke. Jeg liker KL (som de lokale kaller Kuala Lumpur). Relativt rent og velorganisert og MYE mere avslappet enn Singapore. 100 x renere enn Jakarta. Langkawi er greit nok, men ikke helt min greie. OK resorts, strender, etc, men (taxfree) øya er ikke så fryktelig stor, så det meste er unnagjort på noen dager. Hva med å ta en tur til Sabah? En av to Malaysiske stater som ligger på Borneo. Der kan du klatre Mt Kinabalu, titte på orangutanger, snorkle, fly over til Sipadan island og dykke litt, fly ned til Miri og derfra til Mulu der verden største huler befinner seg. Den største har plass til 16 Wembley stadions. Så kan du dra på longhouse tur og drikke deg drita på Tuak, og stumpe av på verandaen under kurven med avhogde hoder (I'm not kidding). Det kommer litt an på hva dere vil, men Malaysia har noe for alle. 0 Siter
siddisen Skrevet 14. august 2007 Forfatter Skrevet 14. august 2007 Jeg foretrekker Malaysia i regntiden. Det regner aldri konstant, men det kommer nesten alltid noen tordenbyger om ettermiddagen som kjøler ned og renser lufta. Reiser du om sommeren så risikerer du røyk fra skogbranner i Indonesia og Malaysia, og da kan det bli så ille at du ikke kan gå ut. Juni, juli og august er også den tiden araberne drar til Malaysia, og prisene dobler seg. At landet har ca 50% muslimske innbyggere skal du ta helt med ro. Med mindre du drar til en av de to "ekstremstatene" i nord, så er dette en ikkesak. Greit, du finner noen steder de ikke serverer alkohol, men da er det bare å gå videre til neste sted. Du finner alltids en resturant drevet av kinesere i nærheten. Jeg har vært masse i Malaysia, og jeg har aldri hatt noen problemer med noe som helst. Jeg kjørte ned i en drain en gang, men det var fordi jeg var drita. Så det teller ikke. Jeg liker KL (som de lokale kaller Kuala Lumpur). Relativt rent og velorganisert og MYE mere avslappet enn Singapore. 100 x renere enn Jakarta. Langkawi er greit nok, men ikke helt min greie. OK resorts, strender, etc, men (taxfree) øya er ikke så fryktelig stor, så det meste er unnagjort på noen dager. Hva med å ta en tur til Sabah? En av to Malaysiske stater som ligger på Borneo. Der kan du klatre Mt Kinabalu, titte på orangutanger, snorkle, fly over til Sipadan island og dykke litt, fly ned til Miri og derfra til Mulu der verden største huler befinner seg. Den største har plass til 16 Wembley stadions. Så kan du dra på longhouse tur og drikke deg drita på Tuak, og stumpe av på verandaen under kurven med avhogde hoder (I'm not kidding). Det kommer litt an på hva dere vil, men Malaysia har noe for alle. Takker 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.