Gå til innhold

Betaling for bryllup

Anbefalte innlegg

Gjest Mor & svigermor
Skrevet

Håper dere tar inn innlegg fra godt voksne her også! Vi er et ektepar med to nesten jevnaldrende sønner. Hele tiden har vi vært opptatt av at alt skal være rettferdig og at begge skal få like mye. I vår/sommer skulle begge gifte seg. Vi sa til dem begge at vi bekoster 1/3 av bryllupet.

Da eldstesønn og kona giftet seg, kom regningen på 4000 kroner for oss. De har ingen venner (dvs hun har en, han har ingen), så det ble et stille og enkelt familieselskap uten levende musikk, mye alkohol etc. Jeg vet at spesielt hun var veldig sår på at dette ikke ble den vennefesten hun ønsket seg. Da yngstesønn og kona giftet seg noen måneder senere, ble vår andel 33 000... De har mange venner og slo virkelig på stortromma; band/DJ, fri bar, flott festlokale, fest inn i de små timer etc. De fikk virkelig sitt drømmebryllup.

Men så lurer jeg og mannen min på hva som blir mest rettferdig her. Yngstesønn m/kone har jo "fått" nesten 30 000 kroner mer enn eldstesønn m/kone har. Ingen av dem har tatt det opp, altså! Så vi lurer på om vi kanskje skal sponse eldstesønn med litt av mellomlegget til noe de ønsker seg, eller om det blir urettferdig for yngstesønn igjen. Vi ønsker ikke å "straffe" yngstesønn for at de har maange venner, like lite som vi ønsker å "straffe" eldstesønn for at de ikke har noen. (Dette er som sagt noe vi har tenkt på helt på egenhånd, vet at eldstesønn og kona aldri i verden vil forvente dette. De er ikke sure for at yngstemann fikk mye mer her, men yngstemann kan nok finne på å bli litt sur hvis eldstemann får litt ekstra...)

Noen råd?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes det hadde vært fint om dere ga dem noe fint de ønsket seg, ettersom minstemann fikk så mye mer til bryllupet sitt. Ville ikke gitt en gave som utlignet forskjellen i prisen på bryllupsfestene, det vil kanskje yngstemann synes var "urettferdig", men kanskje en til mellom 5000 og 10000?

Gjest en med dårlig råd som har rike søsken
Skrevet

Dere kunne kanskje støtte eldstesønn litt "i det stille". Jeg mener at den yngste ikke nødvendigvis har noen rett til innsyn i transaksjoner mellom dere og yngstesønn. Ellers syns jeg at foreldre skal støtte den som trenger det mest, og ikke være så krampaktig opptatt av at alt skal være likt bestandig. Ofte vil det jevne seg ut over år.

Skrevet

Hvis dere har råd til det, så ville jeg sponset eldstesønnen med mellomlegget, altså 29.000,- Det synes jeg ville vært mest rettferdig. Om yngstesønnen bruker det på selve feiringen og eldstesønnen på en gave eller en skikkelig bryllupsreise til seg og kona, så synes jeg at det er mest riktig at de får samme beløp. Hvis du er redd for at det blir sure miner, er det ikke da mulig å gjøre dette sånn litt i stillhet? Gi eldstesønnen pengene og si at dere synes at de skal få likt, men at han ikke trenger å snakke så høyt om det?

Gjest Mor & svigermor
Skrevet

Hvis dere har råd til det, så ville jeg sponset eldstesønnen med mellomlegget, altså 29.000,- Det synes jeg ville vært mest rettferdig. Om yngstesønnen bruker det på selve feiringen og eldstesønnen på en gave eller en skikkelig bryllupsreise til seg og kona, så synes jeg at det er mest riktig at de får samme beløp. Hvis du er redd for at det blir sure miner, er det ikke da mulig å gjøre dette sånn litt i stillhet? Gi eldstesønnen pengene og si at dere synes at de skal få likt, men at han ikke trenger å snakke så høyt om det?

Ja, blir det noe ekstra utbetaling til eldstemann og kona, må det bli i det stille, tror jeg. Han vil aldri si noe til sin bror om at de har fått noe "utenom" uansett. For øvrig vet ikke eldstemann noe om hvor mye bryllupet til yngstemann kostet - bortsett fra at han vet at det ble vesentlig dyrere enn deres eget. Han og kona spør ikke om slike ting.

Skrevet

Ja, blir det noe ekstra utbetaling til eldstemann og kona, må det bli i det stille, tror jeg. Han vil aldri si noe til sin bror om at de har fått noe "utenom" uansett. For øvrig vet ikke eldstemann noe om hvor mye bryllupet til yngstemann kostet - bortsett fra at han vet at det ble vesentlig dyrere enn deres eget. Han og kona spør ikke om slike ting.

Siden det var litt sårt for din svigerdatter at det ikke ble den store vennefesten hun ønsket, så kanskje en bryllupsreise til et eksotisk feriested kunne vært noe? (Som sagt, i all stillhet)

Skrevet

Dette kommer for sent selvfølgelig, men jeg ville heller sagt at "Vi sponser 10.000,- til hver av dere til bryllup", slik at det ble likt på begge to.

Hva som er riktig å gjøre i etterkant er vanskelig å si... Men den som fikk mest ser vel også klart at det ble veldig urettferdig?

Gjest Elextra
Skrevet

Ikke enig med deg i at gaven nødvendigvis skal utligne hele forskjellen. Det kan synes urettferdig for yngstemann, som ikke fikk noe slikt valg.

Om man får et fint bryllup betalt av foreldrene, er dette ofte noe foreldrene ønsker, det er mer enn en pengegave til barnet. Tror de færreste foreldre, som spandere bryllup på barnet, synes det ville være naturlig å la barna velge mellom dette og en tilsvarende dyr pengegave. Det ville ikke mine synes, i hvertfall.

Gjest Mor & svigermor
Skrevet

Dette kommer for sent selvfølgelig, men jeg ville heller sagt at "Vi sponser 10.000,- til hver av dere til bryllup", slik at det ble likt på begge to.

Hva som er riktig å gjøre i etterkant er vanskelig å si... Men den som fikk mest ser vel også klart at det ble veldig urettferdig?

Dette hadde definitivt vært det mest rettferdige, hvis vi hadde vært så forutseende i forkant... Vi holdt oss til det de fleste av våre venner har gjort; der brudeparet selv har betalt 1/3, brudens foreldre 1/3 og brudgommens foreldre 1/3.

Gjest Mor & svigermor
Skrevet

Ikke enig med deg i at gaven nødvendigvis skal utligne hele forskjellen. Det kan synes urettferdig for yngstemann, som ikke fikk noe slikt valg.

Om man får et fint bryllup betalt av foreldrene, er dette ofte noe foreldrene ønsker, det er mer enn en pengegave til barnet. Tror de færreste foreldre, som spandere bryllup på barnet, synes det ville være naturlig å la barna velge mellom dette og en tilsvarende dyr pengegave. Det ville ikke mine synes, i hvertfall.

Nei, hele forskjellen bør vi ikke dekke,men jeg føler at yngstesønn fikk det de ønsket seg - de hadde ikke villet hatt et lite bryllup, og fått stor gave isteden. Og eldstemann og kona _kunne_ ikke ha et stort bryllup - de kunne jo ikke akkurat be inn fjerne slektninger, bare for å "fylle opp". Vet at kona til eldstesønn opprinnelig ønsket et privat bryllup i utlandet, bare de to, men det syntes både jeg og hennes mor hadde vært fryktelig trist - å ikke få se dem gifte seg.

Gjest Mor & svigermor
Skrevet

Men den som fikk mest ser vel også klart at det ble veldig urettferdig?

Tror nok ikke han ser det sånn.

Gjest kvinne 46
Skrevet

Eg har ni barn og fem stebarn. Eg er ikkje så opptatt av at ting må vere likt i detalj, men at det blir likt i den store sammenheng. Ein set pris på eit flott bryllup, mens ein foretrekker noko anna.

Eg hadde gitt eldsteson penger til noko anna dei ønskte seg. Eg er ikkje for at ting skal vere hemmeleg heller. Føler barna skal lære å vere rause mot kvarandre, og at det er ikkje grunn for konkurranse.

Dattera mi sitt bryllup kosta meg 40000,-. Vi hadde glede av det alle.

Skrevet

Dette er nok litt klønete håndtert i fra starten av, mye bedre om det ble gitt en fast sum til begge, som Lillemus sier.

Men det er jo forsent nå.

Jeg synes dere skal gi de som fikk minst ei reise f.eks. Om ikke dere dekker hele mellomlegget bør dere gi endel i alle fall.

Men jeg er ikke enig i at slikt skal gis i det skjulte, for det kommer alltid frem og da vil det andre barnet lure på hvorfor i all verden det skulle hemmeligholdes.

Si det som det er til de andre og begrunn hvorfor dere gjør som dere gjør, det burde ikke være noe problem for noen. Alle burde forstå at dere ønsker å gjøre det sånn.

Gjest slik hadde jeg gjort
Skrevet

Jeg syns det skal være likt, altså lik pengesum.

Og de som fikk mest, trenger vel ikke vite at de andre får mer nå?

Det beste er at alt er likt.

Et alternativ kan jo være at dere sier at dere syns fordelingen ble skjev, og at dere i ettertid "trekker" dere fra avtalen om 1/3, og sier at begge får en lik sum. F eks 50 000,- hver. (trenger selvrfølgelig ikke være den summen, da). Da får jo begge ekstra.

Ikke lett det der. Men jeg har foreldre som alltid har gitt min bror store pengesummer, mens jeg ikke har fått det, da jeg forsåvidt ikke har trengt det. Men jeg syns likevel det er litt urettferdig,da...

Gjest gjør likt
Skrevet

Dette hørest ut som om det var hos oss. :-)

Våre foreldre sponset og vårt bryllup med 1/3 av prisen. Vi giftet oss i mai og valgte et stort bryllup med masse gjester mens søstera mi som giftet seg i fjor, valgte et lite.

Våre foreldre betalte 27 tusen for våres mens de kun betalte 3500 for søsteren min sitt bryllup. Da de sa i etterkant at de ønsket å gi oss like mye, fordi de følte at dette ble litt "urettferdigt". Selvsagt var det iorden for oss. Skulle bare mangle. Vi kunne heller ikke ha valgt et så stort bryllup om vi skulle betalt alt selv. Foreldrene mine gav og beskj. til søstra mi om at disse pengene skulle brukes på en tur og ikke til hus og hjem. Så etter min mening bør dere gjøre likt. Enten dere velger å si det til yngste mann eller ikke. Om eldste mann og kona ikke er av typen som sier noe kan det likevel "gnage" litt. Med å gi likt gir dere jo og signal om at dere ikke ønsker å gjøre forsjell.

Skrevet

Jeg hadde ikke tvilt på at den som fikk mest skulle hatt mellomlegget hvis det var mine barn.

Da søsteren til samboeren min giftet seg sponset foreldrene deres med 20 000 kr. De fikk samboeren min i aksjer i stedet for.

Gjest Mor & svigermor
Skrevet

Tusen takk for mange gode svar, alle sammen! Vi kommer til å gjøre det slik at vi sponser eldstesønn og kone med en ferie til 15000 kroner. De har uansett planlagt en USA-ferie i høst, og det vet yngstesønn og kone om, så de vil ikke få vite noe. Det som gjorde utslaget var at svigerdatteren min sa at hun var fryktelig lei seg for at yngstesønn høylydt kunngjorde at broren sitt bryllup var stusslig og kjedelig. (Yngstemann er en ganske høymælt type som gjerne fremhever seg selv, men vi har trodd at hun var så vant til det at hun ikke brydde seg om det. Men slik var det altså ikke). Eldstesønn og kone ble fryktelig takknemlige for at vi gir dem disse pengene, for det hadde ikke vært i deres tanker at de skulle få noe. (Yngstemanns kone venter i tillegg barn, så det kommer nok til å bli litt ekstra på dem også, så jeg tror ingen kan si at dette blir urettferdig).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...