Gå til innhold

Hvem skal betale bryllupet?

Anbefalte innlegg

Gjest obiliot
Skrevet

Har hørt at brudens familie skal stå for drikke og brudgommens familie står for resten? Eller skal brudeparet stå for alt?

Skrevet

finnes vel noen tradisjoner for det, men alt i alt så gjør man som man kan/vil/ønsker.

Skrevet

Den "ordentlig gamle tradisjonen" er vel at brudens foreldre, som "gifter bort sin datter" betaler hele gildet.

Men i dag er vi vel lite bundet av tradisjoner og folk gjør som de vil? Tror ikke det nytter å komme med "den og den SKAL betale".

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Yradisjonen sier vel motsatt: At brudens foreldre står for alt bortsett fra drikke, som brudgommens foreldre betaler.

Men i våre dager er det vanligst at brudeparet betaler selv, ikke minst siden de ofte har vært samboere noen år.

Gjest Elextra
Skrevet

Det helt tradisjonelle er vel at brudens foreldre betaler gildet, og at brudgommens foreldre står for en begrenset del, f.eks. kostnader til pynt og invitasjoner, evt. drikke, som jo kan bli en del.

I dag er alle løsninger mulig, mange brudepar betaler hele gildet selv, ofte betaler brudepar og foreldrepar en tredel hver, og det er også ganske vanlig at den av partene med best råd betaler mesteparten.

Skrevet

Tja, det helt tradisjonelle er vel at brudens familie betaler laget (altså lokaler, middag etc) mens brudgommens familie betaler drikke. Men jeg kjenner ikke mange som gjør det slik nå for tiden.

Nå er de fleste voksne og i jobb når de gifter seg, og de fleste brudepar betaler nok en god del av gildet fra egen konto, mens foreldre/svigerforeldre hjelper til utfra evne og evt vilje.

Vi var heldige og hadde foreldre på begge sider som gjerne ville spytte i en sum hver, blant annet fordi de gjerne ville ha endel gjester fra begge sider av familien som vi kanskje ikke ville hatt råd til å inkludere dersom vi skulle betalt hele festen selv.

Skrevet

Før i verden var det slik at brudens familie betalte alt. Nå er det vel like mange variasjoner som det er brudepar.

Vi giftet oss for 8 år siden og gjorde det slik:

Vi betalte alt som trengtes å betales før selve dagen, klær til oss, kirken, invitasjoner, menyer osv.

Vi betalte for fotograferingen også.

Mannen min betalte for brudebuketten, og vi betalte sammen for resten av blomstene.

Min mor betalte middagen, faren min betalte vinen til maten og hans foreldre betalte den frie baren etter middagen.

Vi betalte musikerene som spilte til dans.

Skrevet

Som noen skrev i et innlegg lenger ned her, så kan man feks gjøre det slik at brudeparet, brudens foreldre og brudgommens foreldre betaler 1/3 hver.

Skrevet

Da vi giftet oss kunne det ikke falle oss inn å forvente at foreldrene våre skulle betale noe som helst, men jeg mener å huske at i alle fall mine betalte noe, men det meste betalte vi nok selv.

Vi fikk dog mye i bryllupsgaver fra dem da...

Skrevet

Den "ordentlig gamle tradisjonen" er vel at brudens foreldre, som "gifter bort sin datter" betaler hele gildet.

Men i dag er vi vel lite bundet av tradisjoner og folk gjør som de vil? Tror ikke det nytter å komme med "den og den SKAL betale".

Enig

Skrevet

Dette er jo noe som må diskuteres på forhånd.

Utgangspunktet må jo være at brudeparet skal stå for alt, så får foreldrene bidra med det de føler for.

Skrevet

Jeg har alltid hørt at brudens familie skal stå for alt. Men det er uansett noe tull i våre dager. De fleste gifter seg når de er godt etablerte med gode lønninger, og uansett synes jeg ikke det er foreldrene som skal betale.

Tenk på dem som har bare døtre.

Foreldrene får bidra med det de ønsker, hvis de ønsker å bidra med litt. Så kan man også selv bestemme over brylluppet sitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...