Gå til innhold

1. dag i ny jobb. Et skikkelig dilemma!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg startet opp i ny jobb hos et stort og anerkjent firma. Det ligger til rette med både ansvarsoppgave og oppfølging.

Da eg entret landskapet, viste det seg.... at de har vegg-til-vegg-teppe.

I alle år har eg reagert på hotelrom med slike tepper, og bare etter ei stund i dette landskapet ble eg "tett i pappen".

Nå er det 2 timer siden eg forlot jobben. Og har kjempe vondt i ørene, og tett i nesen. Minnet om utallige ørebetennelser som barn komme tilbake..

Huff. Hva gjør eg? Begynne med allergimedisiner? (blir man ikke døsig av dem?) Ha en gass-maske med O2-tank når eg sitter og arbeider ved min egen PC? Eller drømme om at arbeidsplassn tar dette som er HMS-tiltak, for dette teppet er SKITTENT, siden eg reagerer slik på det.

Eg som hadde tenkt å gjøre det godt i denne bedriften. De skal riktig nok bygge nytt lokale, men de skjer ikke før om 3 års tid.

Hva ville du gjort?

Skrevet

Å himmel så uheldig! Dette var lite morro.

''Huff. Hva gjør eg? Begynne med allergimedisiner?''

Jeg tror jeg hadde valgt det.... Døsigheten er vel bare i begynnelsen? Men jeg hadde også snakket med ledelsen. Hør om de har tenkt å bytte til belegg eller noe siden det er lenge til det nye lokalet er klart. Ble du spurt om allergier før du begynte?

Gjest støvsamlingen
Skrevet

Snakk med sjefen, be om å få sitte på et annet kontor. Hvis ikke, ville jeg jobbet i 16 dager (eller hvor lenge det kreves før man får sykemelding) og så blitt sykemeldt pga faktorer ved arbeidsmiljøet. Og kontaktet HMS/bedriftslegen. En arbeidsplass har plikt til å legge til rette for arbeidstakerne.

At vegg til veggtepper er "ute" pga oppsamling av støv og dermed dårlig inneklima, det burde vel være kjent på alle arbeidsplasser i dag.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde valgt det.... Døsigheten er vel bare i begynnelsen? Men jeg hadde også snakket med ledelsen. Hør om de har tenkt å bytte til belegg eller noe siden det er lenge til det nye lokalet er klart. Ble du spurt om allergier før du begynte?

Nei, eg ble ikke spurt om allergi før eg startet på jobben.

Skrevet

Snakk med sjefen, be om å få sitte på et annet kontor. Hvis ikke, ville jeg jobbet i 16 dager (eller hvor lenge det kreves før man får sykemelding) og så blitt sykemeldt pga faktorer ved arbeidsmiljøet. Og kontaktet HMS/bedriftslegen. En arbeidsplass har plikt til å legge til rette for arbeidstakerne.

At vegg til veggtepper er "ute" pga oppsamling av støv og dermed dårlig inneklima, det burde vel være kjent på alle arbeidsplasser i dag.

"At vegg til veggtepper er "ute" pga oppsamling av støv og dermed dårlig inneklima, det burde vel være kjent på alle arbeidsplasser i dag"

Dette stemmer ikke!!

Absolutt alle firmaer jeg har jobbet, og jobber, i de siste 10 årene (4stk) har hatt vegg til vegg tepper. Og dette er snakk om moderne og nyoppussede lokaler i store og annerkjente bedrifter.

Lokalene har bestått hovedsaklelig av åpne kontorlandskap, så teppegulv er nesten et "must" for å dempe støy fra trafikken i lokalene.

Riktignok er det snakk om "kort-hårede" tepper som støvsuges hyppig, og det har ikke vært noe utbredt problem at folk har blitt syke pga teppene...

Men ventilasjon, temperatur og øvrig innemiljø har vel også mye å si.

Gjest Persille
Skrevet

Det er bare tull - tepper er helt vanlig i landskaps-kontorer. Samtlige firmaer jeg har vært i har det (og jeg besøker endel ila måneden).

Dessuten; "jobb 16 dager og sykemeld deg"?? Hva slags holdning er det? Jeez...

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

Valget burde være selvfølgelig: Begynn med allergimedisiner.

Når jeg leser svarene du har fått, blir jeg skremt. Nå forstår jeg enda bedre hvorfor verdens beste land trues av kollaps grunnet de enorme utbetalinger til "uføre og syke".

Skrevet

Jeg synes du snarest mulig bør snakke med sjefen din og forklare situasjonen!

Det er mye bedre enn å lide i stillhet, og så risikere å bli syk, eller gjøre en dårligere innsats enn forventet.

Kanskje de kan flytte deg til et annet kontor? Evt plassere deg et sted med best mulig ventilasjon, eller andre ting som kan hjelpe på allergien.

Når det er sagt, så er det jo i hovedsak DU som allergiker som har et problem!

Andre kollegaer fungerer jo bra i det samme arbeidsmiljøet. Så hvis det er vanskelig for arbeidsgiver å tilrettelegge, har du jo et ansvar selv for å ta de nødvendige medisiner så du kan fungere som dine kollegaer.

Går ikke dette, så blir du kanskje nødt til å se deg om etter en annen jobb hvor miljøet passer dine behov.

Gjest Persille
Skrevet

Når jeg leser svarene du har fått, blir jeg skremt. Nå forstår jeg enda bedre hvorfor verdens beste land trues av kollaps grunnet de enorme utbetalinger til "uføre og syke".

Dette må jeg kommentere:

Fantastisk bra svart! Godt å høre at ikke alle leger ser like enkle løsninger som det innimellom ser ut til...

Skrevet

Hvorfor i all verden skulle arbeidsgiver ha spurt henne om allergi?

En arbeidsgiver har svært begrenset rett til å spørre jobbsøkere om ting

som gjelder helse og privatliv.

Dessuten er det vel søkerens eget ansvar å informere, eller undersøke på forhånd, hvis man har hvis man har spesielle behov mht arbeidsmiljø!?

Skrevet

Begynn på allergimedisiner - for ikke å få en dårlig start. Men jeg synes du skal ta det opp med sjefen, slik at det muligens kan være mulig å enten flytte deg til et annet kontor, eller fjerne teppet der du sitter.

Skrevet

Herregud!

Skrevet

Jeg synes du skal vente med å ta det opp til du har vært der noen måneder. I mellomtiden kan du bruke medisiner.

Skrevet

Men du visste jo at du ikke tålte et innemiljø med teppe! Hvorfor sa du det ikke? Så du ikke arbeidsplassen før du begynte?

Du får ta allergipiller inntil dere får nye lokaler. Det ville jeg gjort. Hvis de lurer på hvorfor du må til legen, så kan du jo si det, så kanskje noen gjør noe med teppet. Eller nevn det for noen arbeidskollegaer, og se hva som skjer. Men ville ikke forlangt det, og ikke tatt det opp med en sjef som en sak.

Skrevet

Hjelpes... Det er da bare en som foreslår sykemelding, og utfra de svarene h*n har fått er det da ingen som er enige.

Skrevet

Men du visste jo at du ikke tålte et innemiljø med teppe! Hvorfor sa du det ikke? Så du ikke arbeidsplassen før du begynte?

Du får ta allergipiller inntil dere får nye lokaler. Det ville jeg gjort. Hvis de lurer på hvorfor du må til legen, så kan du jo si det, så kanskje noen gjør noe med teppet. Eller nevn det for noen arbeidskollegaer, og se hva som skjer. Men ville ikke forlangt det, og ikke tatt det opp med en sjef som en sak.

Eg var aldri i landskapene under intervjuet, men i admin-etasjen. Det slo meg ikke i den villeste fantasi at en firma med prosedyrer på det meste kunne ha et så skittent gulv. Man ser gammel gangsti etter år med tråkking. En som hadde fartstid i over 20 år, har aldri kunne husket at de noengang har renset teppet...

Skrevet

I dag var eg innom bedriftslegen. Ut fra de spørsmålene han spurte, konkluderte han med at allergimedisin mest sannsynlig ikke ville hjelpe over lengre periode. Medisinen vil i følge han virke godt i begynnelsen, men effekten vil gradvis avta.

Eg skal innom han flere ganger for å ta tester. Men han ønsker også å snakke med administrasjonen allerede i morgen og drøfte tiltak som kan gjøres.

Eg er livredd for å være til bry, men han presiserte at dette var en liten fillesak for firmaet. . Ved utsettelse meg selv for dette lang tid (år), regnet han med at allergien ville utvikle seg til det verre.

*Senker skuldrene* Makan til arbeidsplass eg har kommet til. Eg har trossalt 6 mnd prøvetid, og likevel legger de til rette for "lille" meg. :o)

Skrevet

I dag var eg innom bedriftslegen. Ut fra de spørsmålene han spurte, konkluderte han med at allergimedisin mest sannsynlig ikke ville hjelpe over lengre periode. Medisinen vil i følge han virke godt i begynnelsen, men effekten vil gradvis avta.

Eg skal innom han flere ganger for å ta tester. Men han ønsker også å snakke med administrasjonen allerede i morgen og drøfte tiltak som kan gjøres.

Eg er livredd for å være til bry, men han presiserte at dette var en liten fillesak for firmaet. . Ved utsettelse meg selv for dette lang tid (år), regnet han med at allergien ville utvikle seg til det verre.

*Senker skuldrene* Makan til arbeidsplass eg har kommet til. Eg har trossalt 6 mnd prøvetid, og likevel legger de til rette for "lille" meg. :o)

Jeg ønsker deg lykke til videre :) Håper det ordner seg til det beste!

Skrevet

Jeg ønsker deg lykke til videre :) Håper det ordner seg til det beste!

Tusen takk! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...