Gå til innhold

Allergi i hodebunn/ansikt etter hårfarging.

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg farget håret mitt for 2 dager siden, en ny hårfarge type uten ammoniak. Første kveld var alt bra, men tidlig søndag morgen klødde jeg forferdelig i hodebunnen, og merket at jeg hadde hodet fullt av små blemmer.Da vasket jeg hodet i rent kaldt vann, og smurte etterpå inn hodet med Decubal (rimelig klissete), da det er den eneste kremen jeg vet om uten noen form for parfyme o.l. Når jeg så våknet i dag så var ansiktet mitt hovnet merkbart opp i hele hårfestedelen , altså hele pannen, øvre del av kinnene, og det sprer seg bak øret og ned i nakken. Jeg føler at huden blir strammere og det blir "trangt" når jeg beveger på hodet opp og ned. Jeg prøver å ikke klø, men det er jo umulig å ikke gni litt, og jeg kjenner at jeg er fuktig i deler av hodebunnen av veske fra blemmene. Jeg vet jeg burde gått til lege, men fastlegen min er ikke enkel å komme til hos, der er det 3 ukers ventetid -uansett hvor dårlig du er. Håper du kan hjelpe meg, og si meg gjerne hvis det finnes noe reseptfritt på apoteket som jeg kan kjøpe. På forhånd takk.

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du høres ut til å ha en kraftig allergisk reaksjon på et av innholdsstoffene i hårfargemiddelet. det du beskriver er en akutt eksemreaksjon med blemmedannelse og væsking i de områdene som hårfargemiddelet har kommet i kontakt med. I Norge synes jeg man bør kunne få legehjelp på kort varsel med slike plager som du beskriver. Du kan i alle fall hilse fastlegen og be om å få utskrevet de medisinene jeg anbefaler. Hvis det er vedvarende væsking, sår og skorper bør du starte med Alsols væske(resept på Jernbaneapoteket) som kan tynnes med 50% vann fra springen og gnis i hodebunnen 1 gang dgl f eks om formiddagen, på ettermiddag og kveld benytter du Diprosalic oppløsning. Utenfor hårområdet benytter du krem Fucidin-Hydrocortison morgen og kveld til det slutter å væske, deretter Apoilar krem morgen og kveld , etterhvert bare om kvelden. Siden dette er en akutt allergisk reaksjon, vil som regel utslettet gå greit tilbake, men det kan godt ta etpar uker, litt avhengig av hvor mye betennelse/infeksjon som er kommet i tillegg til eksemet. Med tanke på fremtiden bør du være ytterst forsiktig med hårfargemidler, det kan også være greit å be om henvisning til hudlege for å få testet hvilket innholdsstoff du er allergisk imot. ved senere bruk av liknende midler må du påse at evt substanser som du tester positivt på ikke finnes i det du bruker. Det kan uansett være lurt å være tilbakeholdende med hårfarging i det hele tatt da du kan begynne å reagere på andre beslektete stoffer. En måte å teste på egen hånd kan være å forsøke det middelet man skal bruke, på et lite område på en underarm og la det sitte like lenge som når man benytter det i virkeligheten for å se om det kommer noen reaksjon. Mvh Jon L

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...