Gjest Ekstreme tvangshandlinger Skrevet 13. august 2007 Skrevet 13. august 2007 Har slitt med tvangshandlinger lenge, bl.a. sjekking av kokeplater, askebegre, dører, vinduer (har små dyr), kraner osv. osv. Må t.o.m. dra ut kontakten fra koketoppen hver kveld. Dette er veldig tidkrevende for meg og samboeren min. Han må "gå runden" sammen med meg hver gang vi skal legge oss eller ut av huset. Om kvelden kan det ta opptil 30 min å komme i seng. Er utrolig slitsomt. For ikke å snakke om på jobben. Må sitte og dobbeltsjekke alt hele tiden og taper masse tid på det. Spesielt siden jeg har en jobb hvor vi måles i effektivitet. Problemet er at jeg ikke tror på det jeg ser. Jeg ser jo at kokeplatene er av, men stoler likevel ikke på at de er det. På jobben ser jeg jo hva jeg gjør og jeg har aldri gjort noen feil (iallefall ikke fått høre noe). Det er kanskje fordi jeg er altfor grundig. Men jeg hadde sikkert ikke gjort feil selvom jeg hadde jobbet mye raskere heller. Har gått til psykolog lenge, uten hell. Jeg prøver og prøver, men får det ikke til. MÅ sitte og dobbeltsjekke alt en million ganger. Ender med at jeg sitter og småbanker meg i hodet og sier til meg selv at "Nå SKAL jeg bli ferdig" med det jeg holder på med. Min siste utveie er å spørre dere om råd. Er det noen som har opplevd lignende eller har noen gode råd til meg? Håper inderlig noen gidder å svare meg og ikke tror jeg er helt gal (selvom jeg innbiller meg at jeg er det). 0 Siter
mrxx Skrevet 14. august 2007 Skrevet 14. august 2007 Jeg har nok ikke noen gode råd tror jeg. Men du klarer ikke å kutte ut en og en ting da? F.eks. at du ikke sjekker kranen, for den gjør det ikke så mye om den ikke skulle være skikkelig i gjennskrudd. Med andre ord kutte ut noe som ikke er så farlig om du ikke har sjekket. Når du ser at det går bra at du ikke sjekker dette, så kan du kutte ut en ting til osv. Jeg skjønner jo at dette er svært slitsomt for dere begge og du må nok ha en tålmodig samboer, jeg hadde ikke orket alt dette styret. 0 Siter
Mista nikket Skrevet 14. august 2007 Skrevet 14. august 2007 Sett deg ned og tenk på hva du tidligere har sjekket og som var skrudd av, lukket skikkelig eller andre ting du hadde gjort riktig. Da vet du at det er unødvendig å sjekke på nytt neste gang. På den måten kan du stryke det fra "lista" di over ting som må gjøres flere ganger. 0 Siter
Gjest det finns hjelp Skrevet 14. august 2007 Skrevet 14. august 2007 OCD (tvangsforstyrrelser) kan ha ulik årsak. I mange tilfelle er det et samspiill med kjemiske ting i hjernen som kan endres med medisinering. Jeg syns du bør be om time hos en psykiater som kan vurdere medisiner mot dette. Slik det er nå høres det slitsomt ut både for deg og dine omgivelser. 0 Siter
Gjest Ekstreme tvangshandlinger Skrevet 14. august 2007 Skrevet 14. august 2007 OCD (tvangsforstyrrelser) kan ha ulik årsak. I mange tilfelle er det et samspiill med kjemiske ting i hjernen som kan endres med medisinering. Jeg syns du bør be om time hos en psykiater som kan vurdere medisiner mot dette. Slik det er nå høres det slitsomt ut både for deg og dine omgivelser. Ja har gått hos 2 forskjellige psykologer ganske lenge. I starten gikk jeg på medisiner (zoloft tror jeg den het), men det fungerte ikke. I tillegg fikk jeg noen uheldige bivirkninger istedet så jeg kuttet den ut. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.