Gjest enbekymrajente Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 hei Jeg har et spørsmål som bekymrer meg litt. Jeg har oppdaget noen kuler inne i skjedegangen og ble derfor automatisk livredd for kreft i skjeden. Har lest at dette er en svert skjelden sykdom, men jeg klarer ikke slutte og bekymre meg.Disse kulene virker ikke symetriske, jeg har noen på begge sider,men synes ikke kulene ligner hverandre. På den ene siden virker det som de sitter under huden når jeg klemmer,men på andre siden går de litt ut, kan minne om en brokkoli på den måten at det virker som det er mange små i en slags klynge ca 3 stk, kulene er bittesmå(minder en erter) har også en kul på midten av skjedegangen der det er litt ruglete, denne kjenner jeg klart og tydelig denne er litt mindre en de andre kulene.(alle kulene er ca 2 cm inn i skjede og mindre en små erter)Jeg tror kansje at det kommer flere kuler etterhvet som tiden går, selv om jeg vet dette kan være innbilling.Jeg driver ikke og peller på de ofte heller,og de virker ikke som de vokser.jeg vet ikke hvor lenge de har vært der,men oppdaget de tillfeldig første gang for ca 4 mnd(det er ikke en kjønnsykdom, da jeg ikke har hatt ubeskyttet sex) jeg har også vært plaget av uregellmessig menstrasjon, ( slik at jeg for det fortidlig) jeg har hatt en periode nå på ca 6 mnd med helt regelmessig menstrasjon som nå har gått over til og være mere uregelmessig slik at jeg har fått det så mye som 10 dager fortidelig. Har også før i tiden ca 1-2 år siden hatt noe jeg tror var mellomblødninger, har vannskelig for og skjille mellomblødninger fra mens siden jeg ikke har vært mye plaget av mens smerter. nå sist når jeg fikk mens hadde jeg første mensdag 9 dager fortidelig,men det kom bare en liten dråpe lyserødt vann så hadde jeg 5 dagers opphold uten blodspor før mensen kom for alvor, er dette normalt?( kan nevne at jeg ike er i noen spesiell stressende livsituasjon og bruker ikke p- piler) Jeg har vært hos gynekolog som virker veldig flink og hvet hva han driver med, fortalte han både om den uregellmessige menstrasjonen og om de kulene, han sa han skulle kjenne etter de,men kjendet ingen ting, han kjendte ikke så godt etter heller, og synes han var hardhent gjorde liksom bare vondt, han sa han skulle prøve og se etter de istede.men de kulene er jo lettere og kjenne når jeg er opphisset eller etter sex da det er mere opent og glattere, ellers så føles det bare som en knudrete gang. men synes uansett det var rart han ikke kjendte kulene. Jeg har også hatt en periode hvor jeg bekymret meg for tarmkreft pga. noen forbigående blødninger fra tarmen etter avføring.og endrede avføringsvaner. og ble livredd da jeg leste på internett at tarmkreft kan spre seg til skjeden og trodde det på noen måte kunne ha sammenheng med disse kulene jeg kjendte i skjeden? jeg er nok litt overnervøs og slags hypokonder,men lurer bare på om disse kulene kan være normale? har liksom lest eller hørt om det problemet. burde jeg gå til lege igjenn med disse kulene? jeg er 21 år og somoftest frisk jente i god form. takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283044-kulerkumper-i-skjeden/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 For det første, det med kreft kan du glemme. Det er ekstremt sjelden og ikke som du beskriver. Skjedeveggen er av naturen ruglete, kan det være det du kjenner? Avføring i tarmen kan lett kjennes gjennom skjedeveggen, kan det være det? Da vil størrelsen endre seg, men ved forstoppelse kan det bli mer eller mindre permanent. Blødning ved avføring kan ses ved forstoppelse med meget fast avføring. Livmorhalsen kjennes som et større kul dypt inne i skjeden, blæren og rektum kan pose seg inn og også kjennes som kuler. Noen ganger kan det i skjedeveggen være små kuler/cyster som er rester etter dannelser fra fosterlivet, de er også helt uskyldige. Hvis gynekologen har sagt at alt er normalt, bør du slå deg til ro med det. Vi har så god trening i å kjenne, at det er fort gjort. Blødning mellom menstruasjonene er ofte fra slimhinnen på livmorhalsen som hos unge kvinner er blodrik og derfor lett blør, det er helt ufarlig. Jeg synes du skal slå deg til ro i og med at du er grundig undersøkt, men hvis det fortsatt plager deg meget og du ikke har hatt tiltro til gynekologen, kan du be din lege henvise deg til en annen. Men jeg synes ut fra din beskrivelse at det ikke lyder som bekymringsfylt. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/283044-kulerkumper-i-skjeden/#findComment-2275376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.