Gå til innhold

Big size-debatten i Dagbladet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ingen som reflekterer over hva som har skjedd med "posjonsstørrelsene" de siste 30 årene? Nå, tenker jeg ikke bare på USA, men også her i Norge.

I min barndom besto matbutikkene stort sett av mat og det var avsett lite hylleplass til godter. Godteri hørte hjemme i kiosken og jeg tror det var greit å ha et sånt skille. Det er enklere å la seg friste og stappe handlevogna full av godsaker når de ligger lett tilgjengelig i dagligvarehyllene.

På den tiden var det også helt andre størrelser på godteriet. Sjokkoladene i dag er jo enorme i forhold. Se bare på snickers og Lion. Sjokkoladene kunne en periode kjøpes enten i tilnærmet normal størrelse eller som ekstra stor, nå finner jeg ikke annet enn ekstra stor, som har blitt den vanlige størrelsen.

Og potetgull. Før fantes det små pakker med potetgull. Nei, jeg mener ikke disse ekstra små "porsjonspakkene", men vi hadde en annen størrelse. Husker ikke innholdsmengden, men de var kanskje en fjerdedel av de pakkene som selges i dag. De er uansett borte fra hyllene og nå må en kjøpe en stor pakke hvis en vil ha litt potetgull.

Det samme med brusen. Er det noen som husker de små søte colaflaskene forresten? Før var 1 liter største størrelse på brusflaskene.

Kunne kommet med mange eksempler, men poenget er at alt bare vokser og vokser, og i tillegg blir det bare lettere tilgjengelig. Og prisene? Nå vi sitter med lite penger igjen på slutten av en periode.. da er det de usunne tingene vi må plukke blant. Godter er billig og sunn mat er dyrt. Er det da rart det blir skille mellom "rik og fattig" i klesstørrelser?

Det er jo billigere å kjøpe burger og chips på en av disse usunne, stinkende burgerkjedene enn å kjøpe inn en god og sunn middag!

Sånne ting er det få mennesker som tenker over. Det er bare snakk om å henge ut og "ta" de fete.. tråkke dem godt ned i søla og stjele siste rest av menneskeverd. Tror dere virkelig at fete mennesker blir særlig motivert og full av energi av å lese all møkka dere slenger ut om dem?

Det går ikke ann å bare skylde på de fete. Hvor slank en person er sier heller ingenting om hvor god helsa er. Det finnes enormt med ungdommer som trykker i seg all mulig slags usunn mat og super i seg mengder med brus hver eneste dag.. uten at de blir fete av det. De har jo ikke noe bedre kosthold av den grunn.

Det er liksom legitimt at tynne mennesker pakker kroppen full av søppelmat, men ikke at andre gjør det?

Jeg synes faktisk det er på tide at noe blir gjort, men det er ikke enkeltpersoner som skal sitte med det ansvaret. Det er faktisk et samfunnsproblem. Det er ikke bare de fete som spiser feil mat og har et dårlig kosthold.

Gi oss tilbake de små "porsjonene", så det er mulig å kunne kjøpe litt godt når en føler for det. Når det bare er store poser/pakker tilgjengelig, spiser faktisk de fleste opp hele innholdet også, selv om de kanskje bare ville ha litt. Og gi oss tilbake inndelingen i dagligvare og kiosk.

Og i samme slengen så ønsker jeg tilbake de gode gamle bensinstasjonene, hvor en kunne få hjelp med bilen hvis noe galt skedde når en var ute på tur. Nå står en veifast og får bare tilbud om bensin, gatekjøkkenmat og dagligvarer. Så en kan sitte der på den nattåpne bensinstasjonen og stappe i seg den ene burgeren etter den andre, fra lørdag til mandag, mens man venter på at et verksted skal åpne dørene.

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

11

• morsan

9

• frosken

5

• double

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg skulle ønske Nidar og Minde og de andre godterifabrikkene kunne gi ut små poser med seigmenn og småsjokolader, ikke bare poser på halvkiloen! Har man en pose seigmenn i skapet så skal det stor selvbeherskelse til for å klare å ta 3-4 stykker og la resten ligge til neste lørdag...

Sendte Nidar en mail om det en gang, men fikk aldri noe svar, selvfølgelig.

Skrevet

Du har rett. Jeg har ikke tenkt over dette med størrelsene på ting og tang. Ja det blir sånn at valget står mellom stort eller ingenting, og de fleste kjøper stort fordi de ikke kan glemme lysten. Drittmaten er billig, og det har faktisk irritert meg litt om jeg kan si det slik. Jeg ser at enkelte matvarehandler har satt frukt og grønt i inngangen, og lagt godteri delen lengre bak kassen. Det er kanskje litt lurt. Når man står i kø så slipper man å bli fristet av snopet....... Vi er svake mennesker, mange av oss, og handler det som står i synet.

Litt snodig å finne dette innlegget. Jeg satt for litt siden å funderte på om jeg skulle foreslå for familien at vi kutter ut den lørdagsgodt delen. Nettopp fordi det er for mye usunt i hverdagen også. Er spent på reaksjonen, men håper de forstår. :)

Skrevet

Jeg har ikke fulgt med på den Dagbladet-debatten du viser til, men innlegget ditt står trygt på egne ben, og hadde kanskje blitt lest av flere med en annen overskrift! :-)

Jeg er forøvrig helt enig med deg.

Det som nå er en 'vanlig' pose potetgull (dvs nå 300 g, før 250 g) ble kalt for 'økonomipose' og 'familiepose' før i tiden.

Før hadde man også 'dobbel Daim', nå er dobbeltpakningen helt ordinær.

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, jeg har også tenkt over dette, og irritert meg over at usunn mat ofte bare finnes i så store forpakninger. Tidligere kjøpte man "vanlig" potetgullposel og "økonomipose" bare om man skulle ha gjester - i dag er det sistnevnte som er blitt enerådende og "vanlig".

Men hva skal egentlig gjøres, og av hvem? Butikkene vil selvfølgelig selge mest mulig og dermed tjene mest mulig, men det er markedet som bestemmer. Markedet vil tydeligvis ha disse store forpakningene...

Skrevet

Du har mange gode poenger....

Men: vanlig størrelse på brusflasker i dag er da 0,5 liter. Før var det vel 0,33 liter...

Skrevet

Ja, jeg har også tenkt over dette, og irritert meg over at usunn mat ofte bare finnes i så store forpakninger. Tidligere kjøpte man "vanlig" potetgullposel og "økonomipose" bare om man skulle ha gjester - i dag er det sistnevnte som er blitt enerådende og "vanlig".

Men hva skal egentlig gjøres, og av hvem? Butikkene vil selvfølgelig selge mest mulig og dermed tjene mest mulig, men det er markedet som bestemmer. Markedet vil tydeligvis ha disse store forpakningene...

''men det er markedet som bestemmer. Markedet vil tydeligvis ha disse store forpakningene...''

Ja, men hvor bevisste er egentlig markedet, da? Før i tiden sa jo også produsentene av vaskepulver at markedet ville ha de store boksene med pulver, men man fikk etterhvert overbevist dem om at markedet heller ville ha mer miljøvennlige innpakninger osv.

Ta også f eks drikkebegerstørrelsen på MacDonalds: Jeg leste for et par år siden noe om utviklingen i størrelse siden MacD åpnet i Norge på 80-tallet en gang. F eks var "small" da 0,2, medium 0,3 og large 0,5 (eller noe i den dur), mens det nå er mer 0,4 - 0,6 og 0,8 el tilsvarende. Det at de faktisk selger de stadig større størrelsene, er det bare fordi markedet har 'krevd det'?

Markedet lar seg lett påvirke av produsentene. Men det er vanskelig å ha lover og regler om alt mulig - forbrukerne må også være mer bevisste.

F eks kan man si nei til større meny på MacD selv om det bare koster kr 5, eller man kan kjøpe en halvliter brus på butikken fremfor 1,5 liter, selv om den minste flaska har høyere literspris.

Skrevet

Du har mange gode poenger....

Men: vanlig størrelse på brusflasker i dag er da 0,5 liter. Før var det vel 0,33 liter...

Ah, du er ung! ;-)

da jeg var liten fantes det en bitteliten flaske som inneholdt 2 eller 2,5 desiliter med brus.

Skrevet

Ah, du er ung! ;-)

da jeg var liten fantes det en bitteliten flaske som inneholdt 2 eller 2,5 desiliter med brus.

Når jeg tenker meg om lurer jeg på om de Colaflaskene kjæresten min kjøper i kasser på tilbud også bare inneholder 2,5 dl. Hadde de solgt dem enkeltvis hadde jeg kanskje også blitt mer brusdrikkende. Jeg gidder ikke å kjøpe 0,5-litersflaskene, for jeg får aldri drukket det opp.

Gjest annlovinda
Skrevet

Ah, du er ung! ;-)

Tror det er 2 dl. i den gamle flaska.

Husker vi fikk en sånn brus til lørdagen. Men ikke hver lørdag da.

Skrevet

''men det er markedet som bestemmer. Markedet vil tydeligvis ha disse store forpakningene...''

Ja, men hvor bevisste er egentlig markedet, da? Før i tiden sa jo også produsentene av vaskepulver at markedet ville ha de store boksene med pulver, men man fikk etterhvert overbevist dem om at markedet heller ville ha mer miljøvennlige innpakninger osv.

Ta også f eks drikkebegerstørrelsen på MacDonalds: Jeg leste for et par år siden noe om utviklingen i størrelse siden MacD åpnet i Norge på 80-tallet en gang. F eks var "small" da 0,2, medium 0,3 og large 0,5 (eller noe i den dur), mens det nå er mer 0,4 - 0,6 og 0,8 el tilsvarende. Det at de faktisk selger de stadig større størrelsene, er det bare fordi markedet har 'krevd det'?

Markedet lar seg lett påvirke av produsentene. Men det er vanskelig å ha lover og regler om alt mulig - forbrukerne må også være mer bevisste.

F eks kan man si nei til større meny på MacD selv om det bare koster kr 5, eller man kan kjøpe en halvliter brus på butikken fremfor 1,5 liter, selv om den minste flaska har høyere literspris.

''Ja, men hvor bevisste er egentlig markedet, da? Før i tiden sa jo også produsentene av vaskepulver at markedet ville ha de store boksene med pulver, men man fikk etterhvert overbevist dem om at markedet heller ville ha mer miljøvennlige innpakninger osv.''

Hvordan kan mindre innpakninger være mer miljøvennlige?

Skrevet

Moren min og de to søskenene hennes fikk en brusflaske på deling lørdagskvelden. Nå begynner jeg å skjønner hvor lite de fikk. :-)

Skrevet

Når jeg tenker meg om lurer jeg på om de Colaflaskene kjæresten min kjøper i kasser på tilbud også bare inneholder 2,5 dl. Hadde de solgt dem enkeltvis hadde jeg kanskje også blitt mer brusdrikkende. Jeg gidder ikke å kjøpe 0,5-litersflaskene, for jeg får aldri drukket det opp.

Ja, jeg mener å ha sett noen få miniatyrflasker markedsført som en slags 'ny' greie! ;-) Rene nostalgien.

Skrevet

Ja, jeg mener å ha sett noen få miniatyrflasker markedsført som en slags 'ny' greie! ;-) Rene nostalgien.

Hehe.... :-)

Skrevet

Ah, du er ung! ;-)

ååå de flaskene var såå søte :) Har spart på en liten coca cola flaske og en solo :)

Skrevet

Brus på løsrdagskvelden da jeg var barn betød som oftest at alle 5 i familien delte en litersflaske;-) Småflaskene husker jeg mest fra bursdagsselskap.

Skrevet

''Ja, men hvor bevisste er egentlig markedet, da? Før i tiden sa jo også produsentene av vaskepulver at markedet ville ha de store boksene med pulver, men man fikk etterhvert overbevist dem om at markedet heller ville ha mer miljøvennlige innpakninger osv.''

Husker du de kjempesvære vaskepulverpakkene som var før? Nå er de bittesmå med mer konsentrert pulver. Før måtte man ha kjempemasse pulver oppi maskina.

Mindre pakker betyr mindre papp, det tar mindre plass ved transport hvilket betyr mindre utslipp osv.

Gjest mange måter
Skrevet

Hvis man reduserer emballasjen, (og selvsagt konsentrerer innholdet), slik at man får plass til 100 kasser med vaskepulver på en lastebil i stedet for 50 kasser, vil man halvere CO2-utslippene til lastebilen pr. kasse, i tillegg til at man bruker mindre plast, papp, trykksverte og andre ting som krever energi og forurensning. Og søppelet etter dette blir halvert.

Så det er mye å spare for miljøet her.

Gjest Lotus78
Skrevet

Eller for ikke å snakke om løsvekt smågodtposene fra Candy king, de er jo latterlige. Spesielt når jeg kommer å skal ha 10 biter med smågodt som knapt fyller bunnen på posen. Savner kremmerhusene man brukte da jeg vokste opp.

Gjest annlovinda
Skrevet

Brus på løsrdagskvelden da jeg var barn betød som oftest at alle 5 i familien delte en litersflaske;-) Småflaskene husker jeg mest fra bursdagsselskap.

Var vel ikke ofte vi fikk det på lørdagskvelden.

Men når vi fikk det brukte vi alltid sugerør oppi. Koste oss skikkelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...