Gå til innhold

Big size-debatten i Dagbladet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker du de kjempesvære vaskepulverpakkene som var før? Nå er de bittesmå med mer konsentrert pulver. Før måtte man ha kjempemasse pulver oppi maskina.

Mindre pakker betyr mindre papp, det tar mindre plass ved transport hvilket betyr mindre utslipp osv.

Hvis pulveret er mer konsentrert nå skjønner jeg hva du mener. Men var det ikke det er en stor pakke mer miljøvennlig enn fem små. Mange små bruker mer embalasje enn en stor.

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

11

• morsan

9

• frosken

5

• double

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvis man reduserer emballasjen, (og selvsagt konsentrerer innholdet), slik at man får plass til 100 kasser med vaskepulver på en lastebil i stedet for 50 kasser, vil man halvere CO2-utslippene til lastebilen pr. kasse, i tillegg til at man bruker mindre plast, papp, trykksverte og andre ting som krever energi og forurensning. Og søppelet etter dette blir halvert.

Så det er mye å spare for miljøet her.

Jeg skjønner det hvis man konsentrerer innholdet, men det blir ikke mer miljøvennlig av å putte det innholdet som før var i en stor eske i fem små.

Skrevet

Hvis pulveret er mer konsentrert nå skjønner jeg hva du mener. Men var det ikke det er en stor pakke mer miljøvennlig enn fem små. Mange små bruker mer embalasje enn en stor.

Ja, det er jeg enig i.

Skrevet

Brus på løsrdagskvelden da jeg var barn betød som oftest at alle 5 i familien delte en litersflaske;-) Småflaskene husker jeg mest fra bursdagsselskap.

Men kronesisene har da blitt mindre? Jeg husker dem som kjempestore før.

Skrevet

Det er kanskje du som har blitt større... :-)

Men jeg har tenkt samme tanken selv. Kanskje det er fordi kronesisen før var en av de største isene, mens det nå er mange som er mye større.

Skrevet

jeg tror som Sofline at det den ikke lenger skiller seg ut som en grandios is lenger, nå som man har så mange store iser.

Skrevet

I USA er i hvert fall porsjonene _enorme_ mange steder. Både pakningene man får kjøpt, og alt som blir servert. Hvis du bestiller f.eks. en salat på restaurant fordi du ikke er spesielt sulten, kan det hende det kommer en hel grønnsaksdisk på bordet.

Klart man kan legge igjen noe på tallerknen, men det er ikke så rart at folk blir matavhengige når alt er så overdimensjonert.

Skrevet

Jeg har ikke fulgt med på den Dagbladet-debatten du viser til, men innlegget ditt står trygt på egne ben, og hadde kanskje blitt lest av flere med en annen overskrift! :-)

Jeg er forøvrig helt enig med deg.

Det som nå er en 'vanlig' pose potetgull (dvs nå 300 g, før 250 g) ble kalt for 'økonomipose' og 'familiepose' før i tiden.

Før hadde man også 'dobbel Daim', nå er dobbeltpakningen helt ordinær.

Var litt kjapp med å poste innlegget ser jeg :)

Den debatten i Dagbladet går egentlig på hvor store og fete folk har blitt, at folk i "big size" er den nye normalen. I den debatten er det fete mennesker som for gjennomgå, eller overvektige som er det ordet jeg foretrekker å bruke.

De fleste legger hele ansvaret over på de fete (overvektige) uten å se at det finnes ting ellers som nesten er lagt opp til at folk skal bli store, eller ikke nødvendigvis store, men rett og slett usunne.

Gjest Lotus78
Skrevet

Var litt kjapp med å poste innlegget ser jeg :)

Den debatten i Dagbladet går egentlig på hvor store og fete folk har blitt, at folk i "big size" er den nye normalen. I den debatten er det fete mennesker som for gjennomgå, eller overvektige som er det ordet jeg foretrekker å bruke.

De fleste legger hele ansvaret over på de fete (overvektige) uten å se at det finnes ting ellers som nesten er lagt opp til at folk skal bli store, eller ikke nødvendigvis store, men rett og slett usunne.

Det var en veldig vond og hatsk debatt som var på den nettsiden. Jeg orket ikke å lese så mange av innleggene, for det går an å debattere det på en ordentlig måte. Mange er fanget i en ond sirkel som de ikke kommer ut av, og da blir innlegg om skatteøkning og burka vond å lese. Man har da følelser og et menneskeverd selv om man veier for mye, men tydeligvis ikke for en del av disse debatantene.

Skrevet

Enig med deg. Det handler vel om tilbud og etterspørsel, dessverre. Det store flertallet vil ha big size pakninger av alt mulig og da fylles hyllene med dette.

Det kunne jo gjøres noe med dette på politikernivå, men problemet er jo at det er stor uenighet. Den ene halvparten vil gjerne gripe inn for samfunnets beste. Den andre halvparten vil ha seg frabedt at politikerne skal drive overformynderi og bestemme hva vi skal få lov til å kjøpe i butikkene. Sånn ca..

Skrevet

Jeg synes argumentet om at pakkestørrelsen på godterier skal ha noe å si for hvor tunge vi blir, er uvesentlig. Derimot tror jeg tendensen til at vi skal ha "øyeblikkelig behovstilfredsstillelse" skaper større problemer. Det er ikke nødvendig å kjøpe godterier, og hvis man vil kjøpe det kan man lett få tak i både smågodt i små mengder, potetgull i små pakninger osv. osv.

Hver og en av oss må jobbe med vårt eget forbruksmønster - enten det gjelder mat eller andre ting. Før fremhevet man avholdenhet i forhold til alkohol og sex som dyder, nå er det måtehold i forhold til mat som vokser frem som den mest nødvendige dyd.

Skrevet

Enig med deg. Det handler vel om tilbud og etterspørsel, dessverre. Det store flertallet vil ha big size pakninger av alt mulig og da fylles hyllene med dette.

Det kunne jo gjøres noe med dette på politikernivå, men problemet er jo at det er stor uenighet. Den ene halvparten vil gjerne gripe inn for samfunnets beste. Den andre halvparten vil ha seg frabedt at politikerne skal drive overformynderi og bestemme hva vi skal få lov til å kjøpe i butikkene. Sånn ca..

Denne debatten kan fort få klare fellestrekk med debatten om salg av alkohol i Norge. Kan befolkningen klare å styre sitt forbruk selv om det kommer vinmonopol til byen, eller er det best at alt må bestilles lang tid i forveien.

Gjest mange måter
Skrevet

Jeg skjønner det hvis man konsentrerer innholdet, men det blir ikke mer miljøvennlig av å putte det innholdet som før var i en stor eske i fem små.

Ja, og eksempelet gjaldt jo nettopp vaskepulver, hvor en eske som har blitt 1/3 av den gamle størrelsen, gir like mange vask.

Skrevet

Ja, jeg mener å ha sett noen få miniatyrflasker markedsført som en slags 'ny' greie! ;-) Rene nostalgien.

Jeg har ikke kjøpt dem for jeg drikker ikke cola, men jeg mener å ha registrert at de er svinedyre i forhold til vanlige flasker.

Gjest Elextra
Skrevet

''men det er markedet som bestemmer. Markedet vil tydeligvis ha disse store forpakningene...''

Ja, men hvor bevisste er egentlig markedet, da? Før i tiden sa jo også produsentene av vaskepulver at markedet ville ha de store boksene med pulver, men man fikk etterhvert overbevist dem om at markedet heller ville ha mer miljøvennlige innpakninger osv.

Ta også f eks drikkebegerstørrelsen på MacDonalds: Jeg leste for et par år siden noe om utviklingen i størrelse siden MacD åpnet i Norge på 80-tallet en gang. F eks var "small" da 0,2, medium 0,3 og large 0,5 (eller noe i den dur), mens det nå er mer 0,4 - 0,6 og 0,8 el tilsvarende. Det at de faktisk selger de stadig større størrelsene, er det bare fordi markedet har 'krevd det'?

Markedet lar seg lett påvirke av produsentene. Men det er vanskelig å ha lover og regler om alt mulig - forbrukerne må også være mer bevisste.

F eks kan man si nei til større meny på MacD selv om det bare koster kr 5, eller man kan kjøpe en halvliter brus på butikken fremfor 1,5 liter, selv om den minste flaska har høyere literspris.

Ja, påvirkning av utviklingen krever bevisste forbrukere, ellers kan produsentene styre utviklingen som de vil.

Skrevet

*Applaus*

Dette var et virkelig godt innlegg. Savner også 100 g posene. Jeg tror at dersom butikkene hadde satt dem ut igjen, hadde de solgt som bare rakkern.

Mistenker leverandørene for å pøse ut med mye for å gjøre oss mer avhenging av produktene deres, slik at vi kjøper mer.

Dette innlegget ditt burde forresten Sylvia ha lest.

Skrevet

Jeg synes argumentet om at pakkestørrelsen på godterier skal ha noe å si for hvor tunge vi blir, er uvesentlig. Derimot tror jeg tendensen til at vi skal ha "øyeblikkelig behovstilfredsstillelse" skaper større problemer. Det er ikke nødvendig å kjøpe godterier, og hvis man vil kjøpe det kan man lett få tak i både smågodt i små mengder, potetgull i små pakninger osv. osv.

Hver og en av oss må jobbe med vårt eget forbruksmønster - enten det gjelder mat eller andre ting. Før fremhevet man avholdenhet i forhold til alkohol og sex som dyder, nå er det måtehold i forhold til mat som vokser frem som den mest nødvendige dyd.

''Jeg synes argumentet om at pakkestørrelsen på godterier skal ha noe å si for hvor tunge vi blir, er uvesentlig.''

Jeg er et levende eksempel på at det ikke er sånn. Er det 150 gram i potetgullposen, spiser jeg 150 gram. Hadde det bare vært 100 gram, hadde jeg klart meg med det. Jeg hadde ikke kjøpt en pose til.

Skrevet

''Jeg synes argumentet om at pakkestørrelsen på godterier skal ha noe å si for hvor tunge vi blir, er uvesentlig.''

Jeg er et levende eksempel på at det ikke er sånn. Er det 150 gram i potetgullposen, spiser jeg 150 gram. Hadde det bare vært 100 gram, hadde jeg klart meg med det. Jeg hadde ikke kjøpt en pose til.

Men siden du ikke er en amøbe, så er du i det minste teoretisk sett i stand til å la være å kjøpe potetgull - eller evt. kjøpe en miniatyrpakning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...