Gå til innhold

vil det bli bedre med spiral?

Anbefalte innlegg

jeg er 27 år og lurer på om jeg kan begynne på spiral. Har aldri vært gravid og har ikke mye problemer med menstrasjon(ingen smerter men noen ganger mye blødning og utflod- spesielt fra 14-17 års alder- før første p-piller) jeg har gått på flere hormonpreparater bla trionetta, yasmin,neogyna(spanskt merke),diane, Microgynon og i det siste -p-ring.Er kanskje mest fornøyd med p-ringen men har likevel problemer med alle, noe som kommer til syne først etter ca 3 mndrs bruk. jeg går feks alltid opp 4-6kilo, blir irritabel, får liten sexlyst og med noen piller som Microgynon får jeg også dårlig hud med mye kviser selv når jeg ikke skal ha mens. værst er kanskje vekten og at jeg har liten lyst, siden det er nok kilo til at jeg går fra å ikke tenke så mye på vekt -til å synes jeg bare er stygg og lubben. jeg trener mye(3-5 dager i uken ) og spiser ganske sunt.Jeg ønsker nesten aldri ha sex og får sjeldent orgasme(fikk orgasme 1ste gang for ett år siden og har vært i fast forhold 7,5år +1 +1 år).Har også hatt vondt under samleie m p-ring. følt det som ringen presser og gjør meg sår. vært hos gynekolog og har ingen sykdommer. ønsker ikke bruke kondom. Ellers har jeg hatt problemer m uteblivelse og oftere mens. på begynnelsen av p-ring og Microgynon periodene hadde jeg mens hele tiden (litt) eller mens hver annen uke. dette gjevnet seg ut. da jeg stoppet med trionette etter 3 års bruk(gikk over til kondom) hadde jeg ikke mensen på over 12 mndr. har snakket med mamma som sier hun slet med de samme reaksjonene på hormoner men var fornøyd med spiral etter å ha hatt meg. Jeg lurer altså på om dette vil kunne forbedre seg v hjelp av spiral(kopper)? vet den ikke anbefales for dem som ikke har hatt barn men vet ikke helt hvorfor. Er det vanskeligere å bli gravid etter å ha hatt spiral og hvor lang tid tar det å sette den inn? lurer også på hvorfor jeg har disse problemene og om jeg har en hormonforstyrrelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283075-vil-det-bli-bedre-med-spiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Grunnen til at man ikke gir spiral til kvinner som ikke har født er at man er redd for at de kan bli sterile hvis de får en underlivsinfeksjon, risikoen øker litt med spiral (kondom og p-pille beskytter mot infeksjon). Hvis du eller din partner ikke er smittet med klamydia eller hvis du ikke har bakteriell vaginose, skulle det ikke være noe i veien for å få opplagt kobberspiral, den vil ikke påvirke ditt hormonsystem. Den vil ha tendens til å øke blødningene, spesielt i den første tiden. Det tar få minutter å sette inn spiralen, din fastlege kan gjøre det. Det er samme mulighet for å bli gravid etter fjerning som før, man kan bli gravid umiddelbart etter fjerning. Noen leger liker ikke å legge opp spiral på de som ikke har født, men da kan du be om henvisning til gynekolog. P-pille kan påvirke sexlyst negativt. Hvis det fortsetter, burde du snakke med en psykolog/sexolog. Vennlig hilsen Mette H Moen

trekantdrama...

Hei

Jeg har hatt hormonspiral i 2 år. Har vært veldig fornøyd med denne typen prevansjon. Hadde også som deg problemer med nedsatt sexlyst ved bruk av p-piller og p-spøyte, p-ring falt ut hele tiden. Dersom du er redd for å legge på deg vil jeg ikke anbefale hormonspiral. Jeg la på meg 6 kilo på litt over 1 år. Var ikke noe problem for meg for jeg har alltid vært litt for tynn, men nå er jeg passe stor så nå vil jeg ikke legge på meg mer:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...